Het is nu do maart 28, 2024 2:44 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 
De zonderlinge zerk 
Auteur Bericht
Ries
Bericht De zonderlinge zerk
In de buurt van Monschau ligt Kalterherberg. Net als in vrijwel ieder ander dorp en stad in de Duitse Eifel, staat er een monument ter herinnering aan de twee wereldoorlogen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(met excuses voor de slagschaduwen, ik had geen camera met voldoende flits bij me)


Vlakbij, op het kerkhof, hebben zestien militairen hun laatste rustplaats gevonden. Bij vijf grafstenen kwamen vragen bij me op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(nee, die schaduw ben ik niet)

Afbeelding

Van Breuer, Heukenes, ?ever en Paulus kan ik me nog voorstellen dat ze tijdens de oorlog als militair ziek of gewond werden en pas na de oorlog stierven.

Maar het opschrift op het graf van Conrads is voor mij een groot raadsel. Hoe kun je sneuvelen nog voordat het oorlog is?

Afbeelding


vr okt 22, 2010 12:29 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Misschen wel overleden aan verwondingen opgelopen tijdens de Spaanse Burgeroorlog? Die was net op 1 april 1939 afgelopen. Naar schatting 300 Duitse militairen kwamen om tijdens of overleden aan de gevolgen ervan.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 22, 2010 1:08 am
Profiel WWW
Yvonne Heslinga
Bericht Re: De zonderlinge zerk
Ries schreef:


Vlakbij, op het kerkhof, hebben zestien militairen hun laatste rustplaats gevonden. Bij vijf grafstenen kwamen vragen bij me op:




?ever .

?ever=Meyer


vr okt 22, 2010 7:30 am
Ries
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Misschen wel overleden aan verwondingen opgelopen tijdens de Spaanse Burgeroorlog? Die was net op 1 april 1939 afgelopen. Naar schatting 300 Duitse militairen kwamen om tijdens of overleden aan de gevolgen ervan.


Dat heb ik helemaal niet aan gedacht! Legion Condor enzo. Voor mijn gevoel is het onwaarschijnlijk dat iemand uit zo'n boerengat vrijwillig bij de Luftwaffe gaat. Maar het zou inderdaad zomaar kunnen.


vr okt 22, 2010 8:55 am
Ries
Bericht Re: De zonderlinge zerk
Yvonne Heslinga schreef:
?ever=Meyer


Bedankt voor je zinvolle bijdrage.


vr okt 22, 2010 9:18 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Er kwamen wel eens militairen om tijdens hun opleiding.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr okt 22, 2010 9:37 am
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Dat heb ik helemaal niet aan gedacht! Legion Condor enzo. Voor mijn gevoel is het onwaarschijnlijk dat iemand uit zo'n boerengat vrijwillig bij de Luftwaffe gaat. Maar het zou inderdaad zomaar kunnen.

Legion condor was niet alleen Luftwaffe. Er waren ook grondtroepen bij betrokken. Duitsland heeft 17.000 militairen gestuurd. Naast de Luftwaffe was er een Panzer-eenheid, een artillerie-eenheid, en een eenheid luchtafweergeschut.
http://www.go2war2.nl/artikel/606/Spaan ... oorlog.htm

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 22, 2010 11:49 am
Profiel WWW
Ries
Bericht 
Klopt allemaal Wilco, er werden zelfs meer mensen gestuurd en die oorlog was voor de Duitsers ideaal om bijvoorbeeld hun later fameuze 8.8 FLAK in de praktijk uit te testen.

Het waren in ieder geval allemaal vrijwilligers. En gezien de gesloten dorpsaard van de Kaltenherbergers (of zijn het Kaltenherbergieren?) kan ik vrijwillige uitzending niet zo goed plaatsen. Maar goed: je gok dat de man misschien in Spanje gevallen is, is zolang er geen zekerheid is net zo goed als mijn gevoel. Ik sluit zeker niet uit dat je gelijk hebt.

@HKBA44 Het is geen gebruik dat militairen die tijdens hun opleiding om komen in een ereperk begraven worden. Het kan natuurlijk, maar het zou vreemd zijn.


vr okt 22, 2010 1:10 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht 
VDK en Soldatenfriedhof.de melden er niets over. Ook heeft er geen ongeval o.z.d. plaatsgevonden in die periode.

Wel meldt het VDK dat er één graf uit WWI op de begraafplaats is. Als deze niet elders is zou het (extreem gezien dan) kunnen dat deze aan de gevolgen van WWI is overleden (m.n. gasslachtoffers zijn nog overleden lang na de oorlog). Maar dan zou hij wel op VDK genoemd worden, en da's niet het geval.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


vr okt 22, 2010 3:06 pm
Profiel
Ries
Bericht 
Je verhaal klopt, Fedor. Er rust daar één slachtoffer uit de Eerste Wereldoorlog:

Afbeelding

Overigens is wat het VDK over dit soort mensen te vertellen heeft lang niet compleet.


vr okt 22, 2010 4:03 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 10 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group