Het is nu vr maart 29, 2024 10:48 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 
Fietsroute langs oorlogsverleden 
Auteur Bericht
Ronald Stassen
Bericht Fietsroute langs oorlogsverleden
Fietsroute langs oorlogsverleden in Zuid-Limburg.

Rondje oorlogsverleden

Weg gaan vandaag 'op oorlogspad'. Apotheker Raymond Oostwegel (58) uit Gronsveld voert een gelegenheidsbataljon van vijf bevriende farmaceuten aan. Het aanvalssein - 'Mannen, zijn we er klaar voor?' - klinkt bij Café 't Koffer in Mesch waar in 1944 de eerste bevrijders Nederland binnenvielen.



Aardig beginpunt, vindt onze wegkapitein, om zijn fietstocht met als thema Eeuwige Slagvelden te beginnen. Tijdens de 52 kilometer lange tocht door de Belgische Voerstreek en het Land van Aubel knijpen we op Raymonds commando regelmatig in de remmen. Stop, oorlogsmonument! De meeste racefietsers rijden er als een kip zonder kop voorbij. Zonde, vindt Raymond. Het fietst toch veel aardiger onder bijvoorbeeld het viaduct van St.-Martensvoeren door als je wéét dat krijgsgevangenen het in de Eerste Wereldoorlog hebben gebouwd. O wee, zij die probeerden te vluchten: zijn allemaal levend in het beton begraven. Ieks! Achter in het peloton ziet iemand een botje uitsteken.

Ons eigen eerste slachtoffer valt niet veel later. Na een kilometer of tien vals plat spreekt Niels in al zijn Rotterdamse fietsonschuld de legendarische woorden 'we zijn zeker nog niet op de helft?'. U begrijpt, koersen door de eeuwige slagvelden vergt wel wat stoempervaring in de benen. Als onze compagnon rechtsomkeer maakt, ligt de eerste echte klim naar het Veursbos nog voor ons. Een prachtig brede schaduwrijke weg kronkelt twee kilometer lang omhoog. Raymond op kop, spitst zijn oren en glundert. ,,Luister, een boomklever." Behalve oorlogsmonumenten mag hij onderweg graag een vogeltje spotten.

Het glooiende landschap ligt er prachtig bij. Hoezo slagvelden? ,,Het lijkt hier net Toscane", zwijmelt Raymond, wétende dat we even later een straatnaambordje met Florence passeren. Deze coureur is van het type dat niet alleen het parcours, maar het hele leven net een slagje mooier maakt. Zo fietst hij op een zomerse zondagmiddag wel eens met zijn vrouw naar restaurant Charmes Chabartin in Aubel-La Clouse. ,,We nemen onze nette kleren mee in de fietstas en verkleden ons op het toilet. Soms doe ik een stropdas om, voor een echt metamorfose effect. We eten een hapje, drinken een wijntje en maken ons weer op voor de terugtocht."

Lunchen in het schitterende middeleeuwse Clermont, ook een aanrader. Het op een heuvel gelegen dorpje ligt precies op de helft van deze tocht. Qua fietsen hebben we dan ook de meeste uitdaging gehad. Want alleen rechts van het Val-Dieu wacht nog een steile klim. Voor de rest is het via Thimister, Neufchâteau, Warsage lekker lichtjes naar beneden zoeven. En intussen blijft Raymond maar verhalen over die verdomde oorlogen. Over de zevenkoppige bemanning van een Engelse bommenwerper die naar beneden stortte; het kamp van Julius Caesar bij Julémont. ,,Het spreekt toch tot de verbeelding dat in dit idyllische landschap zo veel gevochten is?" Het peloton knikt. De helm gaat af voor een herdenking en petit comité in de romantische Chapelle des Anges. Kaarsjes branden voor het kitscherige Maria-altaar. Nee, afstappen is zo gek nog niet, besluiten we. Ahum, zolang het maar niet voor een boomklever op een helling is.



ROUTEBESCHRIJVING
Lengte : 52,5 km. Deze fietsroute loopt over verkeersarme wegen door de Belgische Voerstreek en het Land van Aubel. Een prachtig landschap, waarin vele herinneringen te vinden zijn aan de veldslagen die hier in de loop van 20 eeuwen hebben plaatsgehad.

STARTPUNT is "Café 't Koffer", Grijzegraaf 14 in Mesch bij Eijsden.

Hierlangs kwamen de eerste bevrijders van de geallieerden in 1944

Nederland binnen, getuige de gedenksteen bij het schooltje.

ROUTEBESCHRIJVING: [zet km-stand op 0]

Verlaat het café naar rechts (is voortaan R) richting 's-Gravenvoeren
2x zijweg naar links (is voortaan L) negeren. Tussen twee palen door
Op kruising L afslaan
Straat door het dorp van 's-Gravenvoeren rechtdoor blijven volgen
Het dorp verlaten en steeds rechtdoor tot St.-Martensvoeren
Midden in St.-Martensvoeren op Y-splitsing R omhoog [km-stand: 6,2]
Bij wit H.-Hartbeeld bocht naar R volgen, onder viaduct door
Dit viaduct van de spoorlijn van het Roergebied naar Antwerpen is in de Eerste Wereldoorlog gebouwd door Russische en Poolse krijgsgevangenen.
In de Voerstreek zijn er nog enkele te vinden, het hoogste ligt bij Moresnet in de buurt van het Drielandenpunt.

Meteen na het viaduct naar L
Deze weg steeds rechtdoor blijven volgen door het dorpje Veurs
Daarna loopt de weg omhoog het bos in. [km-stand: 10,3]
De eerder genoemde goederenspoorlijn gaat onder dit Veursbos door een tunnel met een lengte van meer dan 2 km.

Na het bos kruising met drukke weg oversteken richting Remersdael
Afdaling volgen en na de kerk R [km-stand: 12,9]
Weg omhoog blijven volgen, zijwegen negeren, na gehucht Mabroek weer omhoog tot de drukke weg Visé - Aken [km-stand: 16,1]
Op deze splitsing L en meteen eerste splitsing R (richting Aubel)
Op 1e kruising na Kapelletje L
Na smalle afdaling dit bochtige weggetje blijven volgen
Op T-splitsing L, deze bredere weg blijven volgen (zijwegen negeren)
Links boven ons ligt het Amerikaans Oorlogskerkhof van Henri-Chapelle met gesneuvelden uit de Tweede Wereldoorlog.

Weg blijven volgen, in het gehucht La Clouse afdaling naar R [19,8 km]
Na "Florence"op kruising rechtdoor
en in Crawhez op T-splitsing L
1e weg L bij een kapel, deze weg leidt ons langs een
Museum met herinneringen uit de Tweede Wereldoorlog, genaamd
"Remember Museum 39-45" [km-stand: 23,2]

De weg vervolgen tot in Clermont, hier op kruising R [km-stand: 24,6]
Links achter het prachtige poortgebouw ligt een café voor een PAUZE

Na de pauze rijden we weer terug vóór het poortgebouw door
Op spitsing R over kasseien die overgaan in asfalt
Op Y-splitsing R naar beneden richting Thimister
In Thimister op rotonde R langs de kerk
Op splitsing R aanhouden en op volgende rotonde L
Deze weg gaat richting Bèfve en La Minerie
Na ruim 1 km op laagste punt vóór een klein bruggetje R [km-st.: 28,0]
Dit weggetje maakt een bocht naar L en dan omhoog naar R
Dit weggetje blijven volgen, op Y-splitsing smal weggetje R omlaag
Na een kapel en enkele huizen klein weggetje naar R [km-stand: 29,4]
Riviertje La Béve via smal bruggetje oversteken en klimmetje volgen
Bovenaan klimmetje rechtdoor en onder viaduct naar R
Deze weg voert langs een monument voor de 7-koppige bemanning van een Engelse bommenwerper die hier werden neergehaald door Duitse jachtvliegtuigen.

Na het mooie kapelletje N.D. des Anges komen we op een hoofdweg
Op deze weg L en op het volgende kruispunt rechtdoor
Op kruising met drukke doorgaande weg naar Aubel R [km-stand: 32,0]
Na ca. 250 m L richting "Val Dieu", afdaling blijven volgen
Zijwegen negeren tot de kruising bij de abdij van Val Dieu, hier R
In de kerk van de abdij is rechts langs de wand een gedenksteen die herinnert aan een Nederlandse en Belgische monnik van de abdij die in Utrecht door de Gestapo gefusilleerd zijn. Vóór de kerk R ligt de "Casse-croûte de l'Abbaye" waar ze eigen abdijbier schenken en diverse streekkazen serveren. [km-stand: 36,8]

De parkeerplaats van de abdij naar L verlaten en Berwinne oversteken
Op kruispunt rechtdoor weg omhoog blijven volgen
Bovenaan klim 1e weg R
Daarna weer 1e weg R
Deze weg vervolgen, links in de verte ligt de kerk van Julémont
Julémont was in het Latijn Mons Julius, want op de heuvel bij de kerk had ooit Julius Caesar zijn kamp. Hier werd hij één winter tegengehouden door Ambiorix.
Na de winter kwamen versterkingen uit Rome, waardoor Ambiorix aan de Berwinne verslagen werd bij het dorp Mortroux (=Dodengat).

Op kruising rechtdoor, lange afdaling volgen (richting Neufchâteau)
Na brug over Berwinne kruising oversteken en weg omhoog volgen
("Fechereux") 1e splitsing L en meteen op 2e splitsing R, verder omhoog
Op splitsing in Neufchâteau R verder omhoog.
We passeren nu het grote Fort Aubin-Neufchâteau, dat in de Tweede Wereldoorlog een onderdeel vormde van de verdedigingslinies rondom Luik.
O.a. door een inferieure betonkwaliteit viel het onverwacht gemakkelijk
in handen van de Duitse troepen. [km-stand: 42,7]

Bovenaan helling op 5-sprong de drukke weg Visé-Aachen overtsteken
Weg richting "La Heydt" blijven volgen, zijwegen negeren
Tussen villa's door afdaling naar beneden volgen tot in Warsage
In Warsage 2e weg R, dit is richting "Fouron-le-Comte" [km-stand: 47,9]
Onder spoorwegviaduct door naar 's-Gravenvoeren
Op kruispunt L (schuin terug = "Berneauweg")
Vlak na 1e verkeersdrempel R tussen twee hagen door [km-stand: 50,3]
Dit fietspad vervolgen en doorgaande weg oversteken
De weg terug naar Mesch volgen tussen de dikke palen door
Zijwegen negeren tot FINISH bij "Café 't Koffer" [km-stand: 52,5]
Naast de deur van het café hangt een gedenkbordje waarop te zien is dat dit het eerst bevrijde café van Nederland is.

Bron: Dagblad de Limburger


wo sep 08, 2004 10:07 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group