Het is nu vr apr 19, 2024 2:05 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Jappaners in Normandië 
Auteur Bericht
Pieter F
Bericht Jappaners in Normandië
Naar mijn weten was hier nog niks over te vinden op het forum, indien dit wel het geval is, mijn excuses. :wink:

Maar mijn vraag: Onlangs heb ik het boek 'Het begin: D-day' van D. Burgett gelezen. Hierin kwam een maat van Burgett voor die een Japanse soldaat had gedood na hun landingen in Normandië. Ook schrijft Burgett dat mannen van het 506th nog vaker tegen Japanse soldaten aan zouden lopen gedurende de gevechten op Frans grondgebied. Kan iemand mij hier meer informatie over verschaffen? Ik stond namelijk best vreemd te kijken van deze passage..

Bij voorbaat dank! :wink:


ma nov 12, 2007 10:05 am
Roel R
Bericht 
Ik denk eerder aan personen uit de door de Duitsers veroverde landen in het Oostblok en Azie.


ma nov 12, 2007 10:07 am
Pieter F
Bericht 
Hier had ik ook wel eerder van gehoord, maar ik geloof dat het hier ook echt om Jappaners in Japanse uniformen ging.. :? Ik zal het even nakijken, een ogenblikje! :wink:


ma nov 12, 2007 10:10 am
Pieter F
Bericht 
Het gaat om de volgende passage:

Op weg daar naartoe vertelde Thomas ons dat hij een Jappaner, gekleed in Japans uniform, had gedood. Aanvankelijk dachten we dat hij een grapje maakte, maar een eindje verderop liet hij ons het lichaam van de Jappaner zien dat in een greppel aan de rechterkant van de weg lag.

[.....]

Later liepen mannen van het 506th nog meer van deze Jappen tegen het lijf, die uiteraard onmiddelijk werden gedood.


ma nov 12, 2007 10:13 am
sky
Bericht 
Kijk toen deed men al aan uitwisselings programma's :)

Heb het boek ook gelezen, is trouwens ( misschien ) apart dat er verder door niemand anders naar verwezen wordt. Geen Ambrose, geen Winters, geen Webster.

Volgens mij waren zij daar om van elkaar te leren hoe men oorlog voerde in Europa en Azie. ( mijn eigen conclusie anders zou ik niet weten wat de Jappaners daar deden).


ma nov 12, 2007 10:50 am
Pieter F
Bericht 
Dat was ook de enige conclusie die Burgett kon trekken in zijn boek. Maar het feit dat er door niemand anders naar verwezen wordt vind ik ook erg vreemd, zeker omdat Burgett schrijft dat er meerdere mannen van het 506th tegen Japanse soldaten hebben gevochten.


ma nov 12, 2007 11:21 am
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Wat zijn de bronnen die Burgett aanhaalt, naast de getuigenverslagen? Die laatste zijn namelijk niet altijd even betrouwbaar.. Zijn de getuigenissen los van elkaar afgelegd of zit er een verband tussen de getuigen?

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


ma nov 12, 2007 11:29 am
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Burgett haalt, naast de getuigenverslagen, geen verdere bronnen aan. Tenminste, hier maakt hij geen melding van. Er worden ook verder geen namen, plaatsen e.d. vermeld met betrekking tot de verdere schermutselingen tussen Amerikanen en Japanse soldaten.

Het enige wat is op te maken uit de passage is dat Thomas de Japanse soldaat gedood heeft en dat Burgett en Philips, een ander lid van A-company, deze man hebben zien liggen in een greppel. Er is dus ook geen verband te leggen tussen getuigenissen, aangezien er maar 1 getuige bij name wordt genoemd.


ma nov 12, 2007 11:37 am
sky
Bericht 
Wellicht is he een idee dat Jumpmaster het gewoon direct aan Burgett vraagt, die kent hem toch. Misschien dat dat meer duidelijkheid kan scheppen?
Of Mark Bando?

Jump, kan dat?


ma nov 12, 2007 12:12 pm
John S.
Bericht 
Ik ga er achteraan. Julllie horen nog van me.


ma nov 12, 2007 12:35 pm
ewalk
Bericht 
Naar mijn weten waren de enige Japanners op Europese bodem de Nisei (442 regiment)Dat er inderdaad Japanners zouden zijn uitgewisseld met de Duitsers is wel een interessant gegeven. Ik ben benieuwd, Jumpmaster!

Ik vond hier een discussie:

http://www.ww2incolor.com/forum/showthread.php?t=3303


ma nov 12, 2007 12:49 pm
sky
Bericht 
Ik ook. :)


ma nov 12, 2007 12:54 pm
ewalk
Bericht 
Stephen Ambrose schijnt ook een passage te hebben in een van zijn boeken waarin naar voren komt dat men enkele Aziaten in Duitse uniformen gevangen heeft genomen.


ma nov 12, 2007 1:04 pm
ChrisZ
Bericht 
Met alle respect voor Burgett, het lijkt me sterk dat het waar is. Waarom komt alleen hij er mee? Dat het soldaten van het Rode Leger waren is waarschijnlijker. Bovendien, hadden die Screaming Eagles ooit thuis een Japanner gezien en konden ze heel goed vertellen dat het een Japanner was en geen Siberier?
Ik heb het boek hier niet meer liggen, maar ik geloof dat in het voorwoord van Ambrose hij hier nog op in gaat. Hij zegt dan zoiets dat het in dit boek niet om de exacte feiten gaat, maar om de beleving van 1 soldaat. Als je de boeken van Burgett, Winters, Webster en Band of Brothers achter elkaar leest dan kom je wel meer verschillen tegen lijkt me.


ma nov 12, 2007 1:19 pm
sky
Bericht 
@ChrisZ we wachten maar ff af wat Jump ( Burgett) te weten komt.


ma nov 12, 2007 1:28 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group