Het is nu do maart 28, 2024 2:47 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
De doorbraak bij Sedan 1940 (fotoserie) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht De doorbraak bij Sedan 1940 (fotoserie)
Afbeelding

Om de Westerfeldzug - Fall Gelb hangt altijd een luchtje van een
oppermachtig Duits leger die de volkomen onvoorbereide tegenstanders overviel.
Naoorlogs onderzoek werpt inmiddels een ander licht op de zaak, de Fransen,
Britten,Belgen en Nederlanders wisten tot op de dag nauwkeurig de Duitse
aanvalsdatum en onvoorbereid waren ze allerminst.

Je kan rustig stellen dat, uitgezonderd de luchtmacht, de aantallen
manschappen, tanks, artillerie, vrachtwagens e.d. gelijk op gingen
met een licht overwicht voor de geallieerden.
Maar wat maakte dan het verschil waardoor de Duitsers de geallieerden binnen
3 weken op de knieƫn kregen?

Allereerst natuurlijk het meesterlijke Fall Gelb, die voorzag in een
tangbeweging via Sedan naar zee,de Blitzkrieg en als derde de Auftragstaktik
die binnen het Duitse leger de standaard was boven de door de bij de
geallieerden gehandteerde befehlstaktik.

Wat was er nu zo bijzonder aan deze Auftragstaktik? Heel kort gezegd gaf het
de commandanten te velde veel vrijheid, de generale staf zette de grote
lijnen uit bij divisiecommandanten zonder zich te bemoeien over hoe deze doelen
bereikt moeten worden, deze gaven weer aan de bataljonscommandanten de te bereiken
doelen door die voor de daadwerkelijke uitvoering zorg droegen.
Zo werkte het van boven naar beneden in het Duitse leger,verder werd het
nemen van eigen beslissingen bevorderd in de Wehrmacht onder het motto een
slechte beslissing is beter dan geen beslissing.

Hoe anders werkten de geallieerden met hun befehlstaktik, deze ontnam
Iedere vorm van inititief en in plaats van te handelen wachtte iedereen op bevelen van hoger hand.
Een aardig voorbeeld hiervan is het verwerken van luchtverkenings gegevens,
het Duitse leger kon na een "vijand melding" binnen 10 minuten beginnen aan
gepaste maatregelen terwijl Fransen deze gegevens eerst moesten doorgeven
aan de generale staf,deze beslissingen moesten gaan nemen, die daarna
de hele bevels keten naar beneden moesten afleggen om vervolgens uren later
op het slagveld in daden te worden omgezet.

De Auftragstaktik leidde bij de Duitsers hier en daar ook wel tot excessen
Guderian nam er zo nogal zijn profijt van wat hem twee enorme botsingen met het OKH opleverde.
Rommel vergaloppeerde zich ook bijna. Bovendien waren de Derde Welle en hogere
eenheden in de Auftragstaktik nauwelijks ingespeeld op lager tactisch niveau.
Het was niet zo dat het gehele Duitse leger nu zo excelleerde.
Divisies uit de 200-serie bakten er niet zo heel veel van.

Vandaag neem ik jullie mee in het spoor van luitenant Hanbauer die een
schoolvoorbeeld is van de Duitse Auftragstaktik en op eigen initiatief,in de
belangrijke sector Sedan, een doorbraak van de Franse maaslinie
bewerkstelligde waarna de Franse verdediging begon af te brokkelen.

Afbeelding
Afbeelding
Sedan was een grote vesting die 13e mei 1940 toen de eerste Duitse troepen binnen trokken, de stad en omgeving zat vol bunkers, stellingen en prikkeldraadversperringen verder waren alle bruggen opgeblazen zoals deze bij het station.

Afbeelding
De brug over de maas anno 2011

Afbeelding
De bunker ter bewaking van de brug en de toegangsweg naar het station.

Afbeelding
mei 2011dezelfde bunker.

Afbeelding
Het station dat een paar honder meter van de brug ligt.

Afbeelding
2011

Maar we gaan terug naar de maas waar op een paar honderd meter van de
Pont de la gare op die 13e mei de eerste, geslaagde, maas oversteek plaats
vond door Feldwebel Rubarth die helemaal in de geest van de Auftragstaktik
een oversteek organiseerde.

De tweede die overstak was Leutnant Hanbauer wiens spoor we volgen.

Afbeelding
Zo moet het er ongeveer uit hebben gezien op die 13e mei 1940 rond 19.00 toen hij zijn toepen aanvoerde bij de maasoversteek.

Afbeelding
Rechts naast deze restanten stak Hanbauer de maas over, de brug is inmiddels weg alleen 2
pijlers staan er nog.

Afbeelding
Om vervolgens op deze plaats aan land te komen, dit alles onder vuur van de Franse verdedigers.

Afbeelding
De groep steekt deze vlakte over, nu een verlaten industrieterrein toen grasland.

Afbeelding
Verder gaat het, over de spoorlijn waar je, als je goed kijkt, in de verte station Sedan ziet liggen.

Afbeelding
Vervolgens gaan Hanbauer en zijn mannen een kilometer naar het zuiden en komen achter bunker 220 het doel van de aanval.

Afbeelding
Afbeelding
De bunker toont nog steeds sporen van de gevechten uit 1940 toen stoottroep Hanbauer de bunker
uitschakelde en de bemanning gevangen nam.
Nu onderdeel van een Franse tuin is de bunker vrij toegangkelijk, de sleutel is te verkrijgen in het
huis naast de spoorwegovergang.

Afbeelding
Aan de maaszijde zijn nog duidelijk inslagen te zien van Duitse artillerie die niet bij machte bleek
de bunker uit te schakelen.

Afbeelding
Zoals binnen te zien is hebben de granaten het beton niet kunnen doorboren.

Afbeelding
Heinrich Hanbauer kreeg voor zijn aktie het ridderkruis, lang heeft hij er
niet van kunnen genieten, op 03.07.1941 sneuvelde hij in Rusland.


ma mei 16, 2011 9:40 pm
gignnl
Bericht 
Leuke serie!zit vanaf maandag in de ardennen en sedan alsmede stonne staan op het programma.


ma mei 16, 2011 9:48 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht 
Weer een mooi verhaal en dito foto's Koos :)

Ik zal er toch echt eens gebruik van moeten maken voor OM ;)

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


ma mei 16, 2011 10:46 pm
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Uitstekend Koos.

_________________
Ni dieu, ni maitre


di mei 17, 2011 10:16 am
Profiel
Pieter F
Bericht 
Wederom mooie foto's Koos!


di mei 17, 2011 8:45 pm
Vin1
Bericht 
Voor mij een onbekend stuk geschiedenis. Dus interessant om te lezen en de foto's te bekijken! Top!


wo mei 18, 2011 12:08 am
koos24
Bericht 
Vin1 schreef:
Voor mij een onbekend stuk geschiedenis. Dus interessant om te lezen en de foto's te bekijken! Top!


Zeker onbekend terwijl het op nog geen 3 uur rijden van Utrecht ligt.
Bij WO2 denken we eigenlijk altijd aan de Grebbeberg, Rotterdam,
Normandie en Ardennen 1944 maar het militaire meesterwerk was denk
ik toch wel de snelle uitschakeling van de Geallieerden in 1940 met
daarbij Eben-Emael en Sedan.

Bedenk hierbij dat zelfs na de Maasoversteek van 13 mei 1940
de Fransen alle kansen hadden de Duitsers terug te werpen maar
door paniek en een onoverzichtelijk bevelsstructuur daar niets van
kwam.

De volgende draad gaat over de ineenstoring van het Franse leger.


wo mei 18, 2011 1:31 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group