Het is nu vr apr 19, 2024 11:09 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 
Polen 2011: Krakau/Auschwitz (4) 
Auteur Bericht
PoppyBooks
Bericht Polen 2011: Krakau/Auschwitz (4)
Begin oktober een reisje gemaakt naar Polen, waarvan ik enkele foto's zal plaatsen op het forum.

Als laatste een serie foto's van het Poolse Luchtvaartmuseum in Krakau.
Gesitueerd op het oudste voormalige vliegveld in Polen.
Het vliegveld heeft in WO1 en WO2 een rol gespeeld en werd gesloten in 1963.


PLZ P.11C
Afbeelding

MIG Alley, niet echt WO2, maar toch fantastisch om de diverse variaties te zien.
Zie google maps voor een leuke indicatie van de toestellen die buiten staan.
Afbeelding

Lisunov Li-2 (Russische DC-3)
Afbeelding

Tijdelijke expositie: 'Luchtvaart Archeologie'
Onderdelen van een geborgen Focke Wulf Fw109-F-8 (links) en van een Heinkel He-116 (rechts)
Afbeelding

Jammer genoeg was de tekst en uitleg alleen in het Pools, maar ik denk toch te kunnen zeggen dat er hier een onderdeel ligt van Lancaster DV286 van 300 Polish Squadron, geborgen in 1998 door de Stichting Aircraft Recovery Group 1940-1945.
Hier meer info: http://www.arg1940-1945.nl/lancaster%203%20pagina%201.htm
Afbeelding

Piper L-4A GRasshopper
Afbeelding

Tupolev Tu-2S
Afbeelding

Overzicht van een gedeelte van wat ik zou noemen de machine hal.
Hier worden vele vliegtuigmotoren tentoongesteld, van de vroege prop tot de moderne straal.
Benaming en uitleg bij de motoren in Pools/Engels.
Afbeelding

Eén waarvan haast iedereen weleens gehoord heeft: Rolls-Royce Merlin XX
Afbeelding

Een hal met daarin overblijfselen van wat sommigen zullen noemen : vliegtuigwrakken.
Op deze foto is het wrak/overblijfsel te zien van een AEG Wagner 'Eule' (onder) en een Friedrich Etrich 'Taube'.
Afbeelding

In een hal met als onderwerp de luchtlandingstroepen was deze verwijzing te vinden naar 'Market Garden' jammer genoeg alleen in het Pools.
Afbeelding

Voor de oudere generatie in Nederland een bekend vliegtuig uit de jaren 60-70: Lockheed F-104S
Afbeelding

In de zogenaamde 'kleine hal' gaan we terug naar de periode van WO1;
Sopwith F.1 Camel
Afbeelding

Halberstadt Cl.II (links) en LFG Roland D.VIB (rechts)
Afbeelding

Op de volgende link nog veel meer info over het museum (Engels/Pools):
http://mlp.h2.pl/indexen.php
Hierop is informatie te vinden over bijna alle propeller-/straatvliegtuigen, helikopters, motoren, zweefvliegtuigen enz. welke in het museum aanwezig zijn. Aanraders zijn de virtuele tours van het museum. Ik heb me met het plaatsen van de foto's een beetje beperkt tot de periode 1914-1918 en 1940-1945. Voor luchtvaart enthousiasten een must denk ik.
Ik heb de indruk dat dit museum nog steeds groeit en dat de collectie steeds verder uitgebreid gaat worden.
In sommige publicaties zal er ook een Messerschmitt Me-109 vermeld staan, maar na geïnformeerd te hebben bleek dat deze tijdelijk in bruikleen was bij het museum.

Als laatste:
Het belangrijkste onderdeel van deze reis was voor mij Auschwitz en als 2e het luchtvaartmuseum. Dit laatste vooral naar aanleiding van de informatie die ik op de site van het museum tegenkwam.
Mocht u ook eens deze bezienswaardigheden willen zien en geen zin hebben om zelf de lange reis te moeten rijden, dan is dit misschien een idee om te doen in 2012:

Auschwitz en Krakau. 2012
8 daagse excursiereis. 12 t/m 19 mei 2012
“History on Site” Battlefield-Tours
Inbegrepen:
Reis met luxe touringcar en Nederlandse reisleiding.
2 Hotelovernachtingen met ontbijt in Hotel Astor, Altenburg op heen- en terugreis.
5 hotelovernachtingen in Novotel Krakau met ontbijt en diner.
Bezoek aan: Auschwitz en Auschwitz-Birkenau met rondleiding, Krakau inclusief Kaziemierz (Joodse wijk) met gids, Museum Schindler’s fabriek, Zoutmijn Wieliczka (Unesco werelderfgoed) en Luchtvaartmuseum Krakau .
Prijs € 679,- p.p. exclusief verzekeringen.
F. Ellissen
Breda
E mail: fellissen@hotmail.com
Tel: 06-13890759

Een organisator die reisjes organiseert naar plaatsen zoals Krakau/Auschwitz, maar ook naar Leipzig, Verdun, Ieper, Bovington/Londen.


zo nov 06, 2011 1:00 pm
Polencafe
Bericht Re: Polen 2011: Krakau/Auschwitz (4)
Bedankt voor de prachtige foto's.
Zelf ben ik 2x in Krakow en Auswitch / Birkenau geweest, maar dit museum heb ik nog niet mogen ontdekken.

Polencafe


ma nov 07, 2011 4:36 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group