Polen 2011: Krakau/Auschwitz (4)
Begin oktober een reisje gemaakt naar Polen, waarvan ik enkele foto's zal plaatsen op het forum.
Als laatste een serie foto's van het Poolse Luchtvaartmuseum in Krakau.
Gesitueerd op het oudste voormalige vliegveld in Polen.
Het vliegveld heeft in WO1 en WO2 een rol gespeeld en werd gesloten in 1963.
PLZ P.11C
MIG Alley, niet echt WO2, maar toch fantastisch om de diverse variaties te zien.
Zie google maps voor een leuke indicatie van de toestellen die buiten staan.
Lisunov Li-2 (Russische DC-3)
Tijdelijke expositie: 'Luchtvaart Archeologie'
Onderdelen van een geborgen Focke Wulf Fw109-F-8 (links) en van een Heinkel He-116 (rechts)
Jammer genoeg was de tekst en uitleg alleen in het Pools, maar ik denk toch te kunnen zeggen dat er hier een onderdeel ligt van Lancaster DV286 van 300 Polish Squadron, geborgen in 1998 door de Stichting Aircraft Recovery Group 1940-1945.
Hier meer info:
http://www.arg1940-1945.nl/lancaster%203%20pagina%201.htmPiper L-4A GRasshopper
Tupolev Tu-2S
Overzicht van een gedeelte van wat ik zou noemen de machine hal.
Hier worden vele vliegtuigmotoren tentoongesteld, van de vroege prop tot de moderne straal.
Benaming en uitleg bij de motoren in Pools/Engels.
Eén waarvan haast iedereen weleens gehoord heeft: Rolls-Royce Merlin XX
Een hal met daarin overblijfselen van wat sommigen zullen noemen : vliegtuigwrakken.
Op deze foto is het wrak/overblijfsel te zien van een AEG Wagner 'Eule' (onder) en een Friedrich Etrich 'Taube'.
In een hal met als onderwerp de luchtlandingstroepen was deze verwijzing te vinden naar 'Market Garden' jammer genoeg alleen in het Pools.
Voor de oudere generatie in Nederland een bekend vliegtuig uit de jaren 60-70: Lockheed F-104S
In de zogenaamde 'kleine hal' gaan we terug naar de periode van WO1;
Sopwith F.1 Camel
Halberstadt Cl.II (links) en LFG Roland D.VIB (rechts)
Op de volgende link nog veel meer info over het museum (Engels/Pools):
http://mlp.h2.pl/indexen.phpHierop is informatie te vinden over bijna alle propeller-/straatvliegtuigen, helikopters, motoren, zweefvliegtuigen enz. welke in het museum aanwezig zijn. Aanraders zijn de virtuele tours van het museum. Ik heb me met het plaatsen van de foto's een beetje beperkt tot de periode 1914-1918 en 1940-1945. Voor luchtvaart enthousiasten een must denk ik.
Ik heb de indruk dat dit museum nog steeds groeit en dat de collectie steeds verder uitgebreid gaat worden.
In sommige publicaties zal er ook een Messerschmitt Me-109 vermeld staan, maar na geïnformeerd te hebben bleek dat deze tijdelijk in bruikleen
was bij het museum.
Als laatste:
Het belangrijkste onderdeel van deze reis was voor mij Auschwitz en als 2e het luchtvaartmuseum. Dit laatste vooral naar aanleiding van de informatie die ik op de site van het museum tegenkwam.
Mocht u ook eens deze bezienswaardigheden willen zien en geen zin hebben om zelf de lange reis te moeten rijden, dan is dit misschien een idee om te doen in 2012:
Auschwitz en Krakau. 2012
8 daagse excursiereis. 12 t/m 19 mei 2012
“History on Site” Battlefield-Tours
Inbegrepen:
Reis met luxe touringcar en Nederlandse reisleiding.
2 Hotelovernachtingen met ontbijt in Hotel Astor, Altenburg op heen- en terugreis.
5 hotelovernachtingen in Novotel Krakau met ontbijt en diner.
Bezoek aan: Auschwitz en Auschwitz-Birkenau met rondleiding, Krakau inclusief Kaziemierz (Joodse wijk) met gids, Museum Schindler’s fabriek, Zoutmijn Wieliczka (Unesco werelderfgoed) en Luchtvaartmuseum Krakau .
Prijs € 679,- p.p. exclusief verzekeringen.
F. Ellissen
Breda
E mail: fellissen@hotmail.com
Tel: 06-13890759
Een organisator die reisjes organiseert naar plaatsen zoals Krakau/Auschwitz, maar ook naar Leipzig, Verdun, Ieper, Bovington/Londen.