Het is nu wo apr 17, 2024 1:48 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 
11 Novemberspecial: Stenen als Herinnering 
Auteur Bericht
Jente
Bericht 11 Novemberspecial: Stenen als Herinnering
11 Novemberspecial: Stenen als Herinnering

Op woensdag 2 november bracht ik een bezoek aan De Panne. Aangekomen met de trein, bezocht ik meteen de Belgische begraafplaats van Adinkerke. Op deze begraafplaats liggen 1651 Belgen en 67 Gemenebest soldaten uitsluitend van de Tweede Wereldoorlog.
Na het bezoek van deze begraafplaats, bezocht ik een andere begraafplaats namelijk de graven van de Gemenebest van Adinkerke. Hier vind je zowel Commonwealth als Tsjechoslowaakse als Duitse als Russische graven. Hiervan zijn de Duitse, Russische en 168 Gemenebest graven uit de Eerste Wereldoorlog. Uit de 2de Wereldoorlog zijn er 55 graven. Hiervan zijn de meeste gesneuveld tijdens het verdedigen van het gebied rond Duinkerke om zo de troepen te beschermen die geëvacueerd werden richting Groot-Brittannië. Ook vanuit De Panne werden geallieerde troepen geëvacueerd tussen 28 en 31 mei 1940. Momenteel vinden er renoveringswerken plaats op de begraafplaats, maar is nog steeds toegankelijk.
Hierna stond er een stevige wandeling voor de boeg, want hierna bezocht ik het natuurreservaat ‘Cabourg’, niet om van de natuur te genieten maar om de Duitse Veldbatterij Schliessen. Deze bestond uit 6 kanonnen (155mm), 1 commandobunker, 4 geschutsbunkers, granaat- en schietstand. Het werd op 6 september 1944 door de Duitsers verlaten en werd tijdens het beleg van Duinkerke meerdere keren onder vuur genomen door artillerie.
Na dit bezoek aan de veldbatterij bezocht ik de gemeentelijke begraafplaats van De Panne. Hier zijn maar liefst 3748 Belgische militairen begraven. Hiervan is het grotendeel uit WOI. De graven uit WOII dateren vooral uit de Achttiendaagse Veldtocht. Hier liggen ook oud-strijders uit beide wereldoorlogen begraven. Naast de Belgische graven, bevinden er ook Britse oorlogsgraven die sneuvelden eind mei 1940 en begin juni 1940. Hier bevinden er zich ook Tsjechoslowaakse oorlogsgraven uit 1945. Waarschijnlijk sneuvelden de Tsjechoslowaken die in De Panne gestationeerd waren door Duitse beschietingen vanuit Duinkerke.


Als eerste bezocht ik zoals vermeld de Belgische oorlogsbegraafplaats van Adinkerke
Afbeelding

Afbeelding

Op de begraafplaats bleek dat ik niet de enigste bezoeker was
Afbeelding

Grenzend aan de begraafplaats staat er ook een monument er nagedachtenis van de gesneuvelden uit Adinkerke.
Afbeelding

Hierna bezocht ik de begraafplaats van het Gemenebest te Adinkerke
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Russische oorlogsgraven uit WOI
Afbeelding

Duitse oorlogsgraven uit WOI
Afbeelding

Tsjechoslowaakse oorlogsgraven uit de Tweede Wereldoorlog
Afbeelding

Daarna ging ik richting het Natuurreservaat Cabourg en kwam ik onderweg een Leopard Tank tegen.
Afbeelding

De veldbatterij Schliessen is volledig omheind (grazers) maar tussen de bunkers loopt er een weg voor bezoekers.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na een stevige wandeling kwam ik aan bij de gemeentelijke begraafplaats van De Panne. Eerst bezocht ik de graven van de oudstrijders (WOI & WOII). Er zijn ook oudstrijders die zowel in de Eerste als de Tweede Wereldoorlog gestreden hebben.
Afbeelding

Op de begraafplaats staat ook een grafmonument voor de Politiek Gevangenen die stierven in Duits gevangenschap. Na de oorlog werd er as uit 9 verschillende Duitse kampen bij het graf bijgezet.
Afbeelding

Ook bevinden er zich oorlogsgraven van het Gemenebest. Hiervan zijn de meesten gesneuveld gedurende de evacuatie uit Duinkerken en alsook uit De Panne.
Afbeelding

Afbeelding

Op de begraafplaats werden ook Tsjechoslowaken begraven.
Afbeelding

Zelfs de Tsjechische vlag wappert boven de begraafplaats
Afbeelding

Naast de Gemenebest graven, bevindt er zich een monument ter nagedachtenis van de Burgerlijke Slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog.
Afbeelding

Als laatste bezocht ik de Belgische oorlogsbegraafplaats met ruim 3000 graven. Hiervan is een klein aantal uit de Tweede Wereldoorlog.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En boven de begraafplaats een Seaking gespot
Afbeelding

We Will Remember Them

Groeten
Jente


za nov 12, 2011 10:40 pm
rjajo
Bericht Re: 11 Novemberspecial: Stenen als Herinnering
Mooie reportage


za nov 12, 2011 11:07 pm
Pieter F
Bericht Re: 11 Novemberspecial: Stenen als Herinnering
Dank voor deze reportage Jente!


zo nov 13, 2011 2:27 am
Mia
Bericht Re: 11 Novemberspecial: Stenen als Herinnering
Indrukwekkend Jente!


zo nov 13, 2011 2:57 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: 11 Novemberspecial: Stenen als Herinnering
Altijd leuk om wat Vlaamse beelden te zien, knap gemaakt.

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo nov 13, 2011 4:22 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group