Het is nu vr maart 29, 2024 12:21 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Wandelen door München (fotoverslag) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht Wandelen door München (fotoverslag)
De Munich walk tours geven dagelijks rondleidingen door München.
Omdat het mijn eerste bezoek aan München was sloot ik me aan.

Afbeelding

De eerste stop is bij het Hofbräuhaus op 24 februari maakte Hitler, tijdens een toespraak voor 2000 personen, de 25 programma punten van de NSDAP bekend.
De bierhal speelde een belangrijke rol in de ontstaansgeschiedenis van de NSDAP

De hal februari 2012
Afbeelding

De hal werd in 1945 in gebruik genomen door de Amerikanen
Afbeelding

In deze zaal, en volgens de gids voor dit raam, hield Hitler zijn toespraak in 1920
Afbeelding
Afbeelding

Het Hofbräuhaus in 1937 tijdens een vieren van de machtsovername
Afbeelding

We wandelen verder door Munchen en komen op de Odeonplatz, een plein bol van herinneringen aan Hitler en de NSDAP

Volgens de gids een originele foto van Hitler tijdens de mobilisatie in 1914 andere bronnen spreken van een vervalsing.

2012 en 1914
Afbeelding
Afbeelding

In de nacht van 8 op 9 november 1923 vond de zogenaamde Bierkellerputsch of Hitlerputsch plaats in München.
Met een mars door München waaraan zo'n 2000 man deelnamen waaronder Hitler probeerde de NSDAP steun te krijgen onder de bevolking en uiteindelijk de Weimar republiek omver te werpen, zover zou het niet komen.
Politie en leger wierpen barricades op waarvan er 2 doorbroken werden, toen de menigte de Odeonplatz bereikte liep het mis voor de NSDAP in een vuurgevecht waarin onder andere de lijfwacht van Hitler gewond raakte en 16 opstandelingen gedood eindigde de poging om de macht over te nemen.

Op deze plaats stopte leger en politie de coupplegers
Afbeelding

Na de machtsovername in 1933 werd er een groot monument geplaatst voor de 16 gesneuvelden
Afbeelding

Dezelfde plaats 2012
Afbeelding

Het monument is in 1945 weggehaald, aan de muur er tegenover hangt nog een kleine herinnering aan de 4 gesneuvelde politieagenten
Afbeelding

De Odeonplatz en München bleven tot het uitbreken van de oorlog een belangrijke rol spelen in de NSDAP Hitler gaf de stad in 1935 de eretitel Hauptstadt der Bewegung

De Odeonplatz anno nu
Afbeelding

Het plein in de jaren '30
Afbeelding
Afbeelding

Na de machtsovername werd er een monument geplaatst voor de 16 gesneuvelden van de bierhalputsch voorbijgangers werden gedwongen de "Hitlergroet" te brengen bij het passeren van dit monument, volgens de gids waren er geen echte consequenties verbonden aan het niet brengen van de groet maar de politie kon je naam noteren, daar hadden veel mensen geen zin in.

Afbeelding

Mensen die de groet weigerde te brengen kozen voor een eenvoudige omweg om de Odeonplatz te bereiken, een koperen strook in het plaveisel herinnert aan deze stille vorm van verzet.
Afbeelding
Afbeelding

Na de machtsovername van 1933 werden de 16 gesneuvelden met veel eervertoon herbegraven in 2 mausoleums aan de Königsplatz een 2 kilometer verderop
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag de dag zijn alleen nog de fundamenten van deze "tempels" te vinden, de rest werd in 1945 door de Amerikanen opgeblazen
Afbeelding

De rest van het plein is nog redelijk in tact zoals te zien is op deze vergelijkingsfoto's
Afbeelding
Afbeelding

Aan het plein vinden we ook de Führerbau, Hitlers hoofdkwartier in München hier op een foto uit 1938
Afbeelding

Vandaag de dag ziet het gebouw er zo uit
Afbeelding

Hitlers werkkamer zat achter dit balkon
Afbeelding

En zo zag er binnen uit tijdens de onderhandelingen en uiteindelijk het ondertekenen van het Verdrag van München
Afbeelding

Het gebouw is nu een conservatorium en niet toegankelijk voor toeristen uitgezonderd hele brutale dus ik nam binnen deze foto's
Volgens ingewijden is er sinds de jaren '30 weinig veranderd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto van Hitler en Mussolini is goed te zien hoe weinig er veranderd is in het gebouw
Afbeelding

Op de begraafplaatsen in en om München liggen veel "topstukken" van het Derde Rijk

Waaronder Ernst Röhm vermoord in 1934 tijdens de nacht van de lange messen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op dezelfde begraafplaats ligt Hans Baur Hitlers piloot
Hier op de foto met Hitler
Afbeelding
Afbeelding


zo maart 04, 2012 2:24 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
Who dares wins-kiekt, knap beeldverslag alweer Koos :!:

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo maart 04, 2012 2:54 pm
Profiel
koos24
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
Jean schreef:
Who dares wins-kiekt, knap beeldverslag alweer Koos :!:


Dank je Jean en ik ga nog terug :mrgreen:


zo maart 04, 2012 7:35 pm
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
Mooi verslag weer :)

München is ook een fraaie stad an sich. Ik ga ook zeker weer eens terug.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


zo maart 04, 2012 8:14 pm
Profiel
Ries
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
Toppie weer.


zo maart 04, 2012 9:39 pm
ErnstJan
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
koos24 schreef:

Het gebouw is nu een conservatorium en niet toegankelijk voor toeristen uitgezonderd hele brutale dus ik nam binnen deze foto's
Volgens ingewijden is er sinds de jaren '30 weinig veranderd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Mooie fotoreeks, Koos!!!
Beetje late reactie, maar is dit ook de plek waar een scene is opgenomen over de verzetsbeweging weisse Rose?
Het komt me namelijk erg bekend voor.


do mei 03, 2012 1:00 pm
muncio
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
Mooie fotoreportage. Ben vaak in München geweest alleen niet in de stad zelf omdat ik altijd op de beurs moest zijn. Nu dus een goede reden om wel tijd vrij te maken om München verder te ontdekken.


vr mei 04, 2012 12:16 pm
wo2-Martijn
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
Erg gaaf Koos! Mooie foto's heb je gemaakt.
Ik heb zelf van 10 tot 13 mei 2012 een Derde Rijk-tour gedaan en vastgelegd op m'n website die ik nu net 2 dagen online heb staan!
Uiteraard zijn we ook een dag in München geweest, erg interessant allemaal wat we daar gezien hebben.
Voor de site kijk m'n onderschrift :wink:


vr jun 29, 2012 1:11 pm
Marcoo
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
ErnstJan schreef:
koos24 schreef:

Het gebouw is nu een conservatorium en niet toegankelijk voor toeristen uitgezonderd hele brutale dus ik nam binnen deze foto's
Volgens ingewijden is er sinds de jaren '30 weinig veranderd
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Mooie fotoreeks, Koos!!!
Beetje late reactie, maar is dit ook de plek waar een scene is opgenomen over de verzetsbeweging weisse Rose?
Het komt me namelijk erg bekend voor.



Inderdaad, het eerste dat mij te binnen schoot was de universiteit waar Sophie Scholl en haar broer de pamfletten neergelegd hadden, en de stapel naar beneden gooiden...


vr jun 29, 2012 3:21 pm
koos24
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
Het zou voor de film gebruikt kunnen zijn.

Binnenkort zit ik weer in München voor deel 3/4 ik zal eens kijken of ik meer info boven tafel kan krijgen.


za jun 30, 2012 1:57 pm
wo2-Martijn
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
koos24 schreef:
Het zou voor de film gebruikt kunnen zijn.

Binnenkort zit ik weer in München voor deel 3/4 ik zal eens kijken of ik meer info boven tafel kan krijgen.


Ga je alweer naar München Koos? Wat staat er nu op je programma?


za jun 30, 2012 6:28 pm
Vin1
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
Ziet er weer top uit Koos !


zo jul 08, 2012 11:47 am
koos24
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
wo2-Martijn schreef:
koos24 schreef:
Het zou voor de film gebruikt kunnen zijn.

Binnenkort zit ik weer in München voor deel 3/4 ik zal eens kijken of ik meer info boven tafel kan krijgen.


Ga je alweer naar München Koos? Wat staat er nu op je programma?


De rest van München :D

2 dagen was gewoon te kort, ik heb een gids gekocht en daar staat zoveel in dat ik wel terug moet.


ma jul 09, 2012 9:59 am
Ries
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
Kom je ook nog in de buurt van Passau?


ma jul 09, 2012 3:32 pm
koos24
Bericht Re: Wandelen door München (fotoverslag)
Ries schreef:
Kom je ook nog in de buurt van Passau?


Was met de trein, is goed te doen.
Vanmorgen de trein van 08.00 genomen en was rond 15.00 thuis.

Ga dit weekend een begin maken met foto's on-line zetten.
Maar wat een verschil, Berlijn / München
Berlijn heeft het verleden geaccepteerd en ziet het als geschiedenis, München zit nog steeds in de ontkenningsfase.


vr jul 13, 2012 6:31 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group