Het is nu do maart 28, 2024 12:52 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Hulp gezocht bij zoektocht werklocatie Duitsland 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Hulp gezocht bij zoektocht werklocatie Duitsland
De opa van mijn vrouw heeft in Duitsland gewerkt. De beste man is al lang overleden, maar oma heeft gezegd dat hij daar munitie gemaakt heeft voor de Duitsers. (onder dwang)
Toevallig vandaag in het bezit gekomen van een oude brief van opa aan oma met adresgegevens:

J.B.B Wilhelm Rittershausen
Neuenhagen bei Berlin
Deutsland

Ik hoop dat iemand deze locatie iest zegt?

Graag zou ik precies willen weten waar hij gezeten heeft en daar misschien de huidige locatie van kan achterhalen. Oude foto's van 1940-1945 zou natuurlijk helemaal mooi zijn.

Geen idee of het bovenstaande adres iets op kan leveren? Maar misschien heeft iemand tips?

Net gezocht op google of iets een aanwijzing kon geven, maar ik zag niks waarmee ik verder kon?


zo apr 29, 2012 4:13 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Hulp gezocht bij zoektocht werklocatie Duitsland
Onder foto 6 staat;

Citaat:
Ausführung des Originals: Industrie- Bergwerk- und Eisenbahnbedarf (IBB), Berlin (Inh. Wilhelm Rittershausen);...


Maar met deze info ben ik ook niet verder geraakt.(Let wel dat men het hier heeft over IBB en niet JBB)

http://blog.lampen-lee-berlin.de/2008/0 ... -im-licht/

_________________
Ni dieu, ni maitre


di mei 01, 2012 1:46 pm
Profiel
paul van de weg
Bericht Re: Hulp gezocht bij zoektocht werklocatie Duitsland
Je kan het proberen bij de gemeente.

Overigens: Het kan natuurlijk goed mogelijk zijn, dat de J een I moet zijn. Ergens was het met een versleten lint of typemachine getypt en dus werd de I als een J gelezen.


di mei 01, 2012 1:59 pm
Vin1
Bericht Re: Hulp gezocht bij zoektocht werklocatie Duitsland
Thanks, JBB kan inderdaad net zo goed IBB zijn ja....


di mei 01, 2012 6:14 pm
Eberbach
Bericht Re: Hulp gezocht bij zoektocht werklocatie Duitsland
Mijn vader is in okt. '42 van de straat geplukt en (verplicht) tewerk gesteld in Berlijn. Hij werkte bij AEG in Berlijn-Spandau en heeft daar wel eens over verteld. Helaas heb ik er tijdens zijn leven onvoldoende vragen over gesteld.
In 2007 heb ik het alsnog uitgezocht.

Ik heb een instelling in Berlijn aangeschreven en kreeg prompt antwoord van:


Koordinierungsstelle für die
Auskunftersuchen von Zwangsarbeitern
Dr. Bernhard Bremberger
Fehrbelliner Platz 1
10707 Berlin

Darin sollten Sie die genauen Daten der Personen (wichtig: Geburtsdatum!) angeben.
In diesem Brief sollten Sie fragen, ob es
a) an der Koordinierungsstelle Unterlagen zu den Personen gibt,
b) Meldeunterlagen vorhanden sind, aus denen weiteres hervorgeht.
Ich werde dann, wenn ich den Brief bekomme, schauen, was sich tun lässt.
Allerdings ist es auch möglich - da die Stelle aufgelöst ist - dass jemand anderes Iren Brief zur Bearbeitung bekommt. Dies sollten Sie beim Anschreiben berücksichtigen.

Gelukkig had ik een postadres van mijn vader in Berlijn. Mijn tante had een brief van destijds bewaard. Uiteindelijk bleek hij niet in een 'eigen' kamp van AEG te zijn ondergebracht, maar in een kamp van een organisatie die die kampen exploiteerde (ander woord schiet mij niet zo snel tebinnen).

Ik kreeg een kopie van een stadsplattegrond van Spandau uit 1938 met aangegeven waar het kamp zich in de oorlog bevond. Dat klopte wel met de omschrijving van mijn vader, n.l. dat er een station van de S-Bahn op loopafstand was. Een jaar later was ik in Berlijn en ben toen via de TomTom naar de betreffende straten gereden. Er was geen kamp meer, het terrein lags deels braak en was deels bebouwd met nieuwe villa's. Hele rare gewaarwording vond ik het, maar blij dat ik het gevonden heb.

Ik hoop dat de bovenstaande instelling je verder kan helpen. Dr. Bernhard Bremberger heeft veel moeite voor mij gedaan. Ik heb hem uiteraard uitvoerig bedankt!

Succes!
Eberbach


di mei 01, 2012 10:03 pm
Vin1
Bericht Re: Hulp gezocht bij zoektocht werklocatie Duitsland
Top! Bedankt, ik ga gewoon een brief schrijven en hopen dat ik ook meer info kan krijgen.

Nogmaals bedankt!


di mei 01, 2012 10:11 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group