Op station Auschwitz bevond zich tot 1944 de 'judenrampe' waar gedeporteerden arriveerden en vervolgens na selectie te voet naar de kampen werden gebracht. In het voorjaar van 1944 verplaats men de 'rampe' naar kamp Birkenau. Men legt een rails vanaf het station noordwaarts richting Birkenau naar de welbekende judenrampe die er ook vandaag de dag nog ligt. Een minder bekende aftakking gaat vanaf het station zuidwaarts richting het hoofdkamp en eindigt op steenworp afstand naast het hoofdkamp (westzijde) Het spoor wordt niet meer gebruikt en grote delen ervan zijn inmiddels verdwenen. Het leek me leuk om het spoor is na te lopen omdat er zich langs de route een aantal interessante locaties bevinden. Het spoor werd gebruikt voor goederen en is zover ik weet nooit voor gevangenenvervoer gebruikt
Zuidwaarts vanaf het station staat een van de Krupp fabrieken die door gevangenen is gebouwd en waar gevangenen te werk werden gesteld in de staal en wapenindustrie Tussen 1942 en 1945 zijn er ongeveer 100.000 dwangarbeiders te werk gesteld in de bijna 100 Krupp fabrieken. (Duitsland, Polen, Oostenrijk, Frankrijk en Tsjecho-Slowakije)
1941
September 2012
Alfred Krupp Jr tijdens zijn arrestatie. Hij werd veroordeeld tot 12 jaar gevangenisstraf maar kreeg na 3 jaar gratie
De drie ringen waren het symbool van Krupp. Momenteel zijn ze onderdeel van het ThyssenKrupp logotype.
Krupp - Von der Waffenschmiede zum global Player
DAW (Deutsche Ausrüstungswerke) DAW vestigingen zaten vaak rondom de kampen en maakten deel uit van de SS (WVHA-SS) Dankzij de kampen had DAW de beschikking over een onuitputtelijke bron aan voornamelijk joodse dwangarbeiders. In DAW-Auschwitz (gebouw door gevangenen) werden ongeveer 600 gevangenen uit het hoofdkamp te werk gesteld. (metaalbewerking en houtbewerking) Veel onderdelen in de kampen werden hier gemaakt. Ook de deuren van de gaskamers, Zyklon-B introductie kolommen en de dummy douchekoppen zouden hier gemaakt zijn. Op 7 Juni 1944 besteld de administratie van Birkenau 4 grote zeven bij DAW. De gaatjes in de zeef mochten niet groter dan 10 mm zijn. Ze waren bedoeld om de as uit de crematoria te zeven. In de DAW gebouwen in Auschwitz zit tegenwoordig een school.
1941
September 2012
Hoofdgebouw
We volgen het spoor (nog steeds zichtbaar) zuidwaarts.
Even verderop ligt het terrein waar zich Effectenlager I (Kanada I) bevond. Hier werden alle geroofde eigendommen van de gevangenen gesorteerd, opgeslagen en uiteindelijk per trein vervoerd. In '42 en '43 werkten er tussen de 1000 en 1600 gevangenen. In 1944 werkten er nog maar 200 gevangenen nadat 'Kanada II' in Birkenau werd geopend. Tegenwoordig bevinden zich op de plek een aantal kleine bedrijfjes. Van de oorspronkelijke gebouwen is niets meer te vinden.
Toen
Nu
Deze panden maakten deel uit van het verwarmingssysteem.
Even verderop langs de route ligt het voormalige SS hoofdkwartier
Gevangenen op de voorgrond. (De 2 wagons geven de spoorlijn aan die we volgen)
Achter het hoofdkwartier ligt het unterkunftsgebäude voor SS officieren
Vervolgens het unterkunftsgebäude voor SS soldaten.
(De toen foto is genomen onder het eerste afdak)
(We konden naar binnen)
Als laatste langs de rails ligt de voormalige SS keuken/kantine/theater
Op steenworp afstand van het hoofdkamp eindigt de rails.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen