Het is nu do maart 28, 2024 7:41 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
De V2 bunker Eperlecques (fotoverslag) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht De V2 bunker Eperlecques (fotoverslag)
Tijdens mijn reis naar Dieppe bezocht ik de V2 bunker Eperlecques in Noord Frankrijk.

Maar eerst bezocht ik nog een Dombunker, deze werden door de Duitser gebouwd en gebruikt om hun spoorweggeschut te beschermen tegen luchtaanvallen.


Na de val van Frankrijk werden de meeste K 5 spoorwegkanonnen naar de Franse kust tussen Boulogne en Calais gebracht. Dit om van dienst te kunnen zijn met de verwachte invasie van Groot-Brittanië. Nadat het K 5 spoorweggeschut permanent aan de kanaalkust bleef opgesteld, werden er door de Organisation Todt schuilplaatsen voor gebouwd. Deze betonnen schuilplaatsen werden Dombunkers genoemd, vanwege hun vorm en afmeting. Dom hier in de betekenis van kathedraal. Ze waren groot genoeg voor twee K 5 kanonnen en een WR360C14 diesellocomotief.
(Bron)

Met dank aan TracesOfWar vond ik er een terug in het Noord Franse plaatsje Hydrequent
Na omdat het in een steengroeve ligt die nog in gebruik is was enig klimwerk niet te voorkomen :)

Ik kon er uiteindelijk deze toen en nu foto maken 1941-2013
Afbeelding



Vervolgens bezocht ik de V2 bunker.

De eigenaar maakt voldoende reclame voor zijn museum en heeft in de omgeving diverse bestickerde auto's neergezet.

Afbeelding

Voor de deur een Pak 43 Duits anti tank kanon.
Afbeelding

Hier een Pak 43 aan het Oostfront in 1943
Afbeelding

In maart 1943 werd begonnen aan de bouw van deze bunker, de bedoeling was dat er V2 raketten vanuit richting Engeland zouden worden geschoten.
Het gebouw is zo groot dat goed fotograferen eigenlijk onmogelijk is, ik waagde toch een poging
Afbeelding
Afbeelding

Tijdens de bouw 1943 / 44 bombarderen de geallieerden het gebouw 25 keer, uiteindelijk zal het complex maar voor 1/3 gereed komen want in
september 1944 nemen de Canadezen het in.

De schade van de bombardementen is goed zichtbaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sommige bommen penetreerden het beton.
Afbeelding
Afbeelding

In het terrein zijn nog sporen te vinden van de bombardementen.
Afbeelding
Afbeelding

Op 19 juni en 27 juli 1944 werd het complex gebombardeerd met Tallboy’s
Afbeelding
Afbeelding

Zo zag het er uit in 1944 (exacte datum onbekend)
Afbeelding

Op het terrein veel restanten van de bouw en bodemvondsten.
Afbeelding
Afbeelding

Verder een V1 lanceerinrichting.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



En de restanten van een originele V1
Afbeelding

Het museum is voorzien van goed informatieborden en buiten Duits materiaal is er ook geallieerd te zien.
Afbeelding
Afbeelding

Buiten het museum is een monument voor de arbeiders die omkwamen tijdens de bombardementen, er werkten 3000
dwangarbeiders maar ook vrijwilligers uit de omgeving.
Afbeelding

Hemelsbreed 2 kilometer verderop zit de rivier l' Aa over deze rivier werden de bouwmaterialen aangevoerd.
Van de losplaats is nog wat terug te vinden waaronder deze 2 bunkers.
Afbeelding
Afbeelding

Een zwaar overwoekerde laad & losplaats.
Afbeelding

En stukken rails, tussen de rivier en de bouwplaats lag een spoorlijn die nu verdwenen is.
Afbeelding

De Duitsers vorderden vele huizen in de omgeving zoals deze als hoofdkwartier voor hun bouwcompagnie.
Afbeelding


zo mei 26, 2013 2:28 pm
MarcusB
Bericht Re: De V2 bunker Eperlecques (fotoverslag)
Mooi fotowerk/verslagje.
Ben je ook nog binnen geweest en de "V2" bekeken?
Ik heb de bunker al een paar keer bezocht en blijf het indrukwekkend vinden. Wat een enorm gebouw en dan te beseffen dat het nog niet af was..dat het nog veel groter zou worden. Wat moeten die dwangarbeiders hebben afgezien.


di mei 28, 2013 8:35 pm
koos24
Bericht Re: De V2 bunker Eperlecques (fotoverslag)
MarcusB schreef:
Mooi fotowerk/verslagje.
Ben je ook nog binnen geweest en de "V2" bekeken?
Ik heb de bunker al een paar keer bezocht en blijf het indrukwekkend vinden. Wat een enorm gebouw en dan te beseffen dat het nog niet af was..dat het nog veel groter zou worden. Wat moeten die dwangarbeiders hebben afgezien.



Wist je dat het niet eens allemaal dwangarbeiders waren?
Las in het museum, een deel werkte gewoon als een soort ZZP er daar.
Zal ze door de omgeving vast niet in dank zijn afgenomen.


wo mei 29, 2013 9:28 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group