Het is nu do maart 28, 2024 12:36 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Hochbunker Försterstr in Aken (Aachen) 
Auteur Bericht
Fredje
Bericht Hochbunker Försterstr in Aken (Aachen)
Tot mijn grote schrik last ik gisteren op facebook dat de Hochbunker in de Försterstrasse in Aken gesloopt zou worden (Nouja dit wist ik al langer, petities gingen al een tijdje rond om de sloop te stoppen) maar ik wist niet dat ze al daadwerkelijk begonnen waren. Voor de gene die niet bekend zijn met deze bunker zal ik een stukje uit de originele petitie quoten:

"Het is onvoorstelbaar: De "Hochbunker" tussen de Rütscherstr en de Försterstr in Aken, waarin op 21 Oktober 1944 de laatste Wehrmachtkommandant in de Keizerstad capituleerde, zal afgebroken worden. De argumentatie van de Bezirksregierung Keulen: „Wegens de omvangrijke verbouwingen is de historische getuigeniswaarde verloren gegaan.“

Maar alleen al de kale grove betonwanden met diepe inslagkraters getuigen van de elende en vernielingen van de Tweede Wereldoorlog, van het geweld dat nodig was om het Nazi-regime te verdrijven. Elke voorbijganger, jong of oud, valt deze beschadigde betonnen kolos op, en stelt de onaangename vraag: "Wat is dat? En wat is hier gebeurd?" En een mogelijke antwoord luidt: "Hier eindigde dictatuur en begon de vrijheid."

Aken was de eerste grote Duitse stad, die door de Geallieerden veroverd werd. De capitulatie van Oberst Wilck, die al veel te lang op zich liet wachten en nog eens langer onnodig dood en elende bracht, deze capitulatie was ook een overtreding van Hitlers bevel om tot de "laatste man" te vechten, passend bij de ideologie van de Nazis. De capitulatie had daardoor een extra grote symbolische waarde en ging over de hele wereld."

Bron: https://www.change.org/de/Petitionen/st ... en-weichen

Ik ben er gisteren nog maar snel snel naar toe gereden om wat foto's te maken, want het enige voordeel van de sloop is dat een buiten muur al weg is en je dus een beetje naar binnen kunt kijken. Gelukkig ben ik nog al vrij groot dus kon ik mijn camera over het afschermende hek houden voor wat kiekjes.

Alle foto's zijn klikbaar voor een groter formaat, tevens ook alle copyrights op mijn naam, mocht je ze willen gebruiken, even berichtje sturen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iemand heeft op de zijkant ook zijn mening gegeven met wat graffiti en kan het er eigenlijk alleen maar mee eens zijn:

Afbeelding

Het is een vrij treurig gezicht om te zien, zo'n belangrijk stuk geschiedenis wat langzaam gesloopt wordt. Ironisch genoeg ook nog door een Nederlands bedrijf.


vr jan 31, 2014 8:35 pm
koos24
Bericht Re: Hochbunker Försterstr in Aken (Aachen)
Bedankt voor het delen Fred.


vr jan 31, 2014 11:25 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Hochbunker Försterstr in Aken (Aachen)
Bedankt voor de last minute foto's!


za feb 01, 2014 3:37 pm
Profiel
Staf
Fedor

Geregistreerd:
do feb 21, 2008 6:20 pm
Berichten: 1642
Bericht Re: Hochbunker Försterstr in Aken (Aachen)
Had de petitie ook getekend, met vele anderen. Helaas heeft het niet geholpen...

De bunker had idd zeer grote inslagsporen. Indrukwekkend.

_________________
Avatar: Lt. Friedrich Lengfeld - No man hath greater love than he who layeth down his life for his enemy.


zo feb 02, 2014 11:16 am
Profiel
Paddy
Bericht Re: Hochbunker Försterstr in Aken (Aachen)
Fedor schreef:
Had de petitie ook getekend, met vele anderen. Helaas heeft het niet geholpen...

De bunker had idd zeer grote inslagsporen. Indrukwekkend.


Werd die niet bestookt door Long Toms met direct vuur?

Grtz.


ma feb 03, 2014 9:37 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Hochbunker Försterstr in Aken (Aachen)
Ja,

http://www.bunkertours.be/nein_zum_abriss.html

Citaat:
On 21 October, Colonel Corley’s battalion approached a big air-raid bunker at the northern end of Lousberg Strasse. Colonel Corley called for his attached 155-mm. rifle. To the attackers, this was just another building that had to be reduced. They had no way of knowing that here was the cerebellum of the Aachen defense, the headquarters of Colonel Wilck.

From this bunker, Colonel Wilck and his staff had been exercising their penchant for the melodramatic. "All forces are committed in the final struggle!" "Confined to the smallest area, the last defenders of Aachen are embroiled in their final battle!" "The last defenders of Aachen, mindful of their beloved German homeland, with firm confidence in our final victory, donate Reichsmark 10,468.00 to the Winterhilfswerk [Winter Relief] Project. We shall fight on. Long live the Fuehrer!" Such was the tenor of Colonel Wilck’s last messages to his superiors on the outside.

As Colonel Corley called for his 155-mm. rifle, Colonel Wilck, despite his exhortations, was ready to end the fight. But how to surrender? Two Germans who had tried to leave the bunker under a white flag had been shot down in the confusion of the battle.

The solution appeared to lie among some thirty American prisoners the Germans were holding. From the prisoners they solicited volunteers to arrange the surrender. Two men from the 1106th Engineers who had been captured early in the Aachen fighting responded. They were S. Sgt. Ewart M. Padgett and Pfc. James B. Haswell.

While Colonel Wilck by radio renewed his "unshakable faith in our right and our victory" and again paid obeisance to the Fuehrer, Haswell and Padgett stepped from the bunker. Small arms fire cracked about them. Bearing a white flag, the two men dashed into the middle of Lousberg Strasse. As they waved the flag frantically, the firing died down. An American rifleman leaned from a nearby window to motion the two men forward. Sergeant Padgett beckoned to two German officers behind him to follow.

A company commander returned with Haswell, Padgett, and the Germans. Their luggage already packed, Colonel Wilck and his coterie were ready to depart. Before they left, Sergeant Padgett nabbed the prize souvenir of the occasion, the colonel’s pistol.16

At Colonel Corley’s headquarters, the assistant division commander, Brig. Gen. George A. Taylor, accepted the German surrender. At 1205 on 21 October, it was over.17 Because Colonel Wilck’s internal communications had broken down, he had definite knowledge of the whereabouts of only some 500 of his soldiers. By nightfall, as American troops swept to every corner of the city, they had rounded up some 1,600 men, among them a battalion adjutant to whom Lieutenants

Bron : The Siegfriedline campaign

_________________
Ni dieu, ni maitre


di feb 04, 2014 11:31 am
Profiel
Fredje
Bericht Re: Hochbunker Försterstr in Aken (Aachen)
Bedankt voor de extra info nog! Die kon ik zelf niet zo snel vinden. Had ook graag wat vergelijkingen willen maken met oude foto's en hoe het nu was. Maar door de afbraak stond er een flink hek, en nogal irritante bouwvakkers.


di feb 04, 2014 2:53 pm
Fredje
Bericht Re: Hochbunker Försterstr in Aken (Aachen)
Kleine update, gisteren nog eens langs gereden om te kijken hoever ze zijn met de afbraak. Gelukkig nog niet heel ver, volgens mij hebben ze de nodige moeite dit prachtig stuk historie met de grond gelijk te maken.

Aan de voorzijde bij de ingang heb ik geen nieuwe foto's gemaakt aangezien dat nog intact is tot nu toe. Zodra ze hier aan beginnen probeer ik daar wat foto's van te maken, aangezien me dat best boeiend lijkt.

Mocht iemand nog speciaal ergens kiekjes van willen hebben, roep maar. Ik heb een arsenaal aan lenzen dus kan best ver inzoomen. En ben toch regelmatig in Aken te vinden.



AfbeeldingIMG_5424_5_6_tonemapped by Berg-fotos, on Flickr


ma jun 23, 2014 1:03 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group