Het is nu wo apr 17, 2024 12:57 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 
5 mei 1945 de capitulatie (toen & nu foto's) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht 5 mei 1945 de capitulatie (toen & nu foto's)
Een minidraad :)

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag 5 mei 1945. De Canadese generaal Foulkes treft de Duitse bevelhebber generaal Blaskowitz in het Wageningse Hotel de Wereld. In ons collectief geheugen legt een fotograaf hier de ondertekening vast van de 'onvoorwaardelijke capitulatie van alle Duitse troepen in Nederland'. Tegelijkertijd vereeuwigd hij de status van de aanwezige bevelhebber van de Binnenlandse Strijdkrachten, prins Bernard, als mede- bevrijder van ons land.

Deze gebeurtenis markeerde de 'bevrijding van Nederland' en droeg er in belangrijke mate aan bij dat we nog altijd 5 mei onze vrijheid vieren.
In werkelijkheid was de bevrijding echter nog geenszins een feit op die 5e mei.

De volgende dag zondag 6 mei ondertekenden Foulkes en Blaskowitz, in alle stilte en in afwezigheid van prins Bernhard en een fotograaf, in de aula van de Landbouwschool eindelijk de overgave van alle Duitse strijdkrachten in het bezette Nederland.
Bron "If then is now"

Al deze toen & nu foto's maakte ik rond hotel de Wereld in Wageningen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding



Afbeelding
Tot zijn dood in 2004 woonde Prins Bernhard het Bevrijdingsdefilé op 5 in Wageningen bij.


zo mei 04, 2014 10:08 pm
koos24
Bericht Re: 5 mei 1945 de capitulatie (toen & nu foto's)
Afbeelding

Deze vind ik ook wel feestelijk, een van de eerste kleurenfoto's die ik tegenkwam over de bevrijding.
De Kalverstraat in Amsterdam mei 1945 - 2014
Het hangt er vol met vlaggen.


di mei 06, 2014 7:00 pm
Eberbach
Bericht Re: 5 mei 1945 de capitulatie (toen & nu foto's)
Volgens Wikipedia werd de eigenlijke capitulatie in Nude, gemeente Wageningen getekend.
Ik ben er niet bij geweest, ik citeer slechts Wikipedia:

Citaat:
"Nude is de plaats waar op 6 mei 1945 door opperbevelhebber Johannes Blaskowitz van de Duitse troepen in Nederland enige praktische afspraken rond de capitulatie werden bekrachtigd. In een verlaten boerderij in het gehucht zette Blaskowitz zijn handtekening onder een standaardformulier dat de uitwerking bevatte van de besprekingen die hij de dag ervoor in Hotel de Wereld in Wageningen met de Canadese generaal Charles Foulkes had gevoerd over het in werking treden van de Duitse capitulatie in Nederland."


do mei 08, 2014 3:22 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group