Het is nu vr maart 29, 2024 3:23 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Prora het vakantie paradijs van het Derde Rijk (foto's) 
Auteur Bericht
koos24
Bericht Prora het vakantie paradijs van het Derde Rijk (foto's)
Terwijl ik al bezig ben met het voorbereiden van zomertoer 2014 bedacht ik me dat ik nog niet alle foto's van mijn september 2013 tour heb geplaatst.
Bij deze ga ik dat herstellen, het zijn foto's van het Duitse badplaatsje Prora waar vanaf 1936 een reusachtig vakantiehotel werd gebouwd met de naam KdF-Seebad Rügen

In Prora werd vanaf 1936 een gigantisch badhotel gebouwd voor het Kraft durch Freude-project. Dit gebouwencomplex, dat grotendeels leegstaat en vervallen is tot ruïne, is eigendom van het Duitse ministerie van Financiën. In het derde blok zijn tegenwoordig ateliers, particuliere musea, een jeugdherberg en horecagelegenheden ondergebracht (Bron WIKI)

Afbeelding
Afbeelding
In 1936 werd begonnen met de bouw

Afbeelding
Afbeelding
Door het uitbreken van de oorlog werden in 1936 de bouwwerkzaamheden stilgelegd.
Het complex was toen gedeeltelijk afgebouwd maar is nooit als vakantieoord in gebruik genomen, na het bombardement op Hamburg in 1943
werden er vluchtelingen ondergebracht en na de oorlog huisvestte er o.a. het Rode leger en het NVA


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
KdF-Seebad Rügen is er nog steeds, je kan er vrij rondlopen al is het niet toegestaan in de gebouwen te komen.

Afbeelding
Het ligt op steenworp afstand van zee.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het was de bedoeling dat er vanaf de kades cruise schepen zoals de Wilhelm Gustloff gingen varen.

Afbeelding
Afbeelding
De bouwwerkzaamheden zijn inmiddels weet hervat en vorderen gestaag.

Afbeelding
In een van de opgeknapte gedeeltes zit een jeugdherberg

Afbeelding
Diverse horeca gelegenheden

Afbeelding
Op de linker kaart de toestand van april 1945 en op de rechter kaart de voortgang nu.

Afbeelding
Uiteraard maakte ik deze foto niet zelf (zo hoog kom ik niet) maar online vond ik deze overzichtsfoto uit 2011

Afbeelding
Afbeelding
Toch is het verleden niet vergeten, in een klein museum is de geschiedenis van het complex te bezichtigen.

Op weg naar Prora kwam ik door Rostock


Afbeelding
Deze muur is het enige dat overgebleven is van de Heinkel fabriek aan de Lübecker Straße

Afbeelding
Hier werd o.a. de Heinkel He 111 gebouwd

Afbeelding
Afbeelding
Om onder andere de arbeiders uit de Heinkel fabriek van woonruimte te voorzien werd er een woonwijk tegenover gebouwd met daarbij al een luchtbeschermingsbunker.
De woonwijk is nog steeds in gebruik, de bunker is dichtgemetseld.

Afbeelding
Door de geallieerde bombardementen werden de Duitsers gedwongen steeds meer schuilbunkers te bouwen, deze fotografeerde ik in Lübeck

Afbeelding
Dit monument fotografeerde ik ook in Lübeck het stelt familieleden voor die wachten op krijgsgevangenen die jaren vastzaten in Russische kampen.

Afbeelding
Dit is de Cap Arcona
Op 3 mei 1945 werd het schip voor de kust van Duitsland aangevallen door Britse vliegtuigen waarna het zonk.

Aan boord waren ongeveer 4500 gevangenen afkomstig uit concentratiekampen waaronder Neuengamme
Slechts 350 overleefden de aanval.

Er doen 2 versies de ronde over de ondergang van de Cap Arcona

1) Himmler stuurde de Cap Arcona de zee op in de wetenschap dat de Geallieerden het zouden bombarderen en zo van lastige getuigen af
te komen.

2) Het was wel degelijk de bedoeling de concentratiekamp bewoners te evacueren of misschien wel als "ruilmiddel" in te zetten bij onderhandeling
met de Geallieerden deze verzie is HIER te lezen.

Afbeelding
Foto's van een brandende Cap Arcona

Afbeelding
Afbeelding
De lichamen van de omgekomen gevangenen spoelden aan op de Duitse kust en werden begraven in massagraven, dit is een massagraf
in het plaatsje Grevesmühlen er liggen 407 doden.

Andere maakte een uitzending over het drama.
http://www.geschiedenis24.nl/andere-tij ... rcona.html


zo aug 24, 2014 6:51 am
Eisbein
Bericht Re: Prora het vakantie paradijs van het Derde Rijk (foto's)
Koos24.

Zoals je zelf weet staat op dit forum een artikel over de ondergang van de Cap Arcona.

Even op Zoeken drukken en Cap Arcona invoeren.


zo aug 24, 2014 9:06 pm
Avatar gebruiker
Bram Dermout

Geregistreerd:
di aug 13, 2013 2:31 pm
Berichten: 255
Bericht Re: Prora het vakantie paradijs van het Derde Rijk (foto's)
Top!


zo aug 24, 2014 10:06 pm
Profiel
earlymb
Bericht Re: Prora het vakantie paradijs van het Derde Rijk (foto's)
Wderom een zeer interessante serie! Wellicht is een groter deel van het complex te redden door er vakantieappartementen van te maken... Na bijna 80 jaar alsnog het oorspronkelijke doel halen... :mrgreen:


ma aug 25, 2014 11:37 am
Eberbach
Bericht Re: Prora het vakantie paradijs van het Derde Rijk (foto's)
Ik ben er per toeval vorige week geweest. Aan de zuidkant wordt nu volop gerenoveerd. Er worden vakantieappartementen aangeboden van 91m2 (op 2 woonlagen). Te koop voor ong. 130.000 Euro.

Verder zijn er o.a. musea gevestigd die in elkaar overlopen, zie http://www.kulturkunststatt.de/
O.a. is er een etage ingericht met voorwerpen/uniformen van het voormalige Oost-Duitse leger (NVA). Ook kamers die zo zijn ingericht of de gebruikers gisteren zijn vertrokken :shock:


ma aug 25, 2014 12:31 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Prora het vakantie paradijs van het Derde Rijk (foto's)
Koos,

Weer een geweldige reportage!
Bedankt voor het plaatsen.

Groet,

Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


di aug 26, 2014 11:48 am
Profiel
EvdP
Bericht Re: Prora het vakantie paradijs van het Derde Rijk (foto's)
Mooie reportage. Deze staat ook nog op mijn lijstje van te bezoeken plaatsen.


di aug 26, 2014 1:27 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group