Het is nu di maart 19, 2024 7:44 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Oradour Sur Glane II/II 
Auteur Bericht
Wijnhoven
Bericht Oradour Sur Glane II/II
Afbeelding
De kerk waar 452 vrouwen en kinderen de dood vonden. De Duitsers plaatsten een rookbom of explosief (is niet helemaal duidelijk) in het midden van de kerk en schoten vanuit de deuropeningen naar binnen. Er werden ook handgranaten naar binnen gegooid.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gesmolten klokken

Afbeelding
Afbeelding
Veel kogelgaten in de kerk

Afbeelding
Afbeelding
Slechts één vrouw weet het bloedbad in de kerk te overleven. Marguerite Rouffanche weet via het middelste raam achter het altaar te ontsnappen. Ze verliest haar man, twee dochters, zoon en kleinzoon.
Afbeelding
Marguerite Rouffanche. Foto is genomen op 3 oktober 1944 in het ziekenhuis van Limoges waar ze herstelde van vijf schotwonden die ze tijdens haar ontsnapping had opgelopen.

Afbeelding
Foto is vermoedelijk in de jaren '60 genomen.

Afbeelding
Afbeelding
Ze overlijdt in 1988 op 91 jarige leeftijd en ligt begraven op de begraafplaats van Oradour waar ook de andere slachtoffers liggen.

Afbeelding
Veertien overlevenden gefotografeerd tijdens een bezoek van de Gaulle aan Oradour Sur Glane op 3 maart 1945. Het jochie in het midden is Roger Godfrin die de school ontvlucht als de Duitsers de kinderen komen halen. Tijdens zijn vlucht naar de dorpsrand wordt hij twee keer beschoten maar weet zich toch ongedeerd in veiligheid te brengen. Zijn vader, moeder, broertje en drie zussen overleven het niet. Hij overlijdt in 2001 op 65 jarige leeftijd.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Slechts 52 slachtoffers konden worden geïdentificeerd. De restanten van de overige slachtoffers liggen in het monument.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's slachtoffers/daders
https://www.youtube.com/watch?v=bMDdPH68UtA


zo sep 13, 2015 9:27 pm
koos24
Bericht Re: Oradour Sur Glane II/II
Mooi geworden, ik had helemaal niet gezien dat je het graf van Marguerite Rouffanche fotografeerde.
Maakt het verhaal extra compleet.


ma sep 14, 2015 8:13 pm
Wijnhoven
Bericht Re: Oradour Sur Glane II/II
koos24 schreef:
Mooi geworden, ik had helemaal niet gezien dat je het graf van Marguerite Rouffanche fotografeerde.
Maakt het verhaal extra compleet.

Je liep wat vooruit maar ik dacht dat je het graf wel gezien had.

Hoe is het daar? Hier alleen maar regen.


wo sep 16, 2015 2:40 pm
koos24
Bericht Update
Wijnhoven schreef:
koos24 schreef:
Mooi geworden, ik had helemaal niet gezien dat je het graf van Marguerite Rouffanche fotografeerde.
Maakt het verhaal extra compleet.

Je liep wat vooruit maar ik dacht dat je het graf wel gezien had.

Hoe is het daar? Hier alleen maar regen.


Warm echt aso 8)
Hele mooie toen & nu foto's gemaakt in Rome alleen levensgevaarlijk daar, een paar keer bijna plat gereden.
Italianen toeren wel maar dan lig je al bijna op hun motorkap

Na Rome door naar Anzio, Cassino (monte) via het hotel waar Mussolini gevangen zat naar Predappio zijn geboorteplaats en hij is er ook begraven.

De foto's komen ook hier op het forum maar de liefhebbers kunnen zich ook ff op mijn FB aanmelden daar staat een gedeelte
https://www.facebook.com/koos.winkelman


Afbeelding
Het graf van Mussolini


wo sep 16, 2015 10:35 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group