Het is nu do maart 28, 2024 10:57 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Normandië 
Auteur Bericht
martijn
Bericht Normandië
In 2002 ben ik naar Normandië geweest. Ik ben toen naar verschillende musea geweest en heb daar "ergens in huis" nog folders van. Zodra ik ze gevonden heb zal ik dat hier vermelden.


ma apr 12, 2004 1:55 pm
Avatar gebruiker
Roel

Geregistreerd:
ma maart 15, 2004 1:05 pm
Berichten: 65
Woonplaats: Antwerpen, Belgie
Bericht 
Heel leuk, heel leuk. Kan ik misschien gebruiken voor Oorlogsmusea ook :).


ma apr 12, 2004 5:35 pm
Profiel
martijn
Bericht 
Gevonden! moest even zoeken maar met resultaat.

Voordat ik begin even wat belangrijks. Bij het eerste museum wat wij bezochten kregen we een folder met daarop bijna alle oorlogsmusea, batterijen en Memorial plaatsen in Normandië. Deze folder diende tevens als een kortingsbon voor een bezoek aan de musea die op die folder stonden.
Ik weet niet of ze deze folders nog steeds geven. Ik ben namelijk in 2002 in normandie geweest.

Op deze folder staan:

Musée du Général Leclerc - Alençon
Musée de la Seconde Guerre Mondiale - Avranches
Musée du Débarquement - Arromanches
Batterie d'Azeville
Arromanches 360
Musée Memorial de la Bataille de Normandie - Bayeux
Musée du Général de Gaulle - Bayeux
Musée Memorial de Caen
Musée de la Libération - Cherbourg
Musée Aout 44 - Falaise
Musée des Rangers - Grandcamp-Maisy
Batterie de Longues sur Mer
Musée de la Batterie - Merville-Franceville
Musée Memorial de Montormel
Musée nr.4 Commando - Ouistreham
Musée du Mur de l'Atlantique - Ouistreham
Musée de Liberté - Quinéville
Mémorial Pegasus - Ranville
Musée du Débarquement - Sainte Marie du Mont
Musée des Troupes Aéroportées - Sainte Mére Eglise
Musée Mémorial d'Omaha Beach - St Laurent sur Mer
Musée de la Percée du Bocage - Saint Martin des Besaces
Musée de la Bataille de Tilly - Tilly sur Seulles
Musée América Gold Beach - Ver sur Mer
Musée D.Day Omaha - Vierville

Ik heb lang niet alle musea bezocht dus weet ik niet hoe ze zijn. De meeste zijn klein, maar wel leuk om te bezoeken.

Ik geef morgen wel een beschrijving van de plaatsen waar ik ben geweest.


di apr 13, 2004 2:07 pm
marc
Bericht 
Zozo dat zijn er nogal niet wat :D


di apr 13, 2004 5:20 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
En er zijn er nog veel meer,
kijk maar eens op www.oorlogsmusea.nl

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo apr 14, 2004 2:43 pm
Profiel WWW
marc
Bericht 
oja joh! Daar kan je wel een paar weken voor uittrekken :P


wo apr 14, 2004 7:50 pm
jurre
Bericht 
hallo je moet egt naar Memorial de Caen gaan is zeker mooi!!! ook als je van andere oorlogen wat meer wilt afweten is zeker mooi museum wll duur maar dan heb je ook wel wat je kan er zeker langer als een dag in blijven doen dus!


zo mei 23, 2004 1:01 pm
Avatar gebruiker
Roel

Geregistreerd:
ma maart 15, 2004 1:05 pm
Berichten: 65
Woonplaats: Antwerpen, Belgie
Bericht 
martijn schreef:

Ik geef morgen wel een beschrijving van de plaatsen waar ik ben geweest.


En ? Is het reeds morgen ? :).
Misschien dat je de Oorlogsmusea database kan aanvullen ?


di jul 20, 2004 9:05 pm
Profiel
Ronald Stassen
Bericht 
Memorial de Cean vond ik persoonlijk tegen vallen en zal er niet snel weer terug keren.
Simpelweg omdat het niet zozeer op de oorlog persoonlijk ingaat maar meer op het leed dat mensen aangedaan is.


di jul 20, 2004 9:09 pm
wim hermsen
Bericht 
Hallo Marcel

Ook jij heel hartelijke dank voor die tip.Het toeval wil dat ik voor 4 weken terug in dat cafe koffie heb zitten drinken ,maar jammer genoeg wist ik dus uiteraad niet.Maar over 4 weken zal ik dit bezoek zeker herhalen.
groetjes Wim


di jul 20, 2004 10:19 pm
Reinout
Bericht 
Die folder, een klein blaadje eigenlijk, geven ze nog steeds, is handig om de (meeste) tickets bij te houden. Als student ( ben dan wel al een jaar afgestudeerd, ik zie er nog voldoende jong uit :P ) komt het echter op 't zelfde neer, je betaalt sws hetzelfde als met de kortingsfolder.

Het museum in Caen heb ik zelf niet gedaan, heb er gestaan, binnen geweest, maar we vonden de inkomprijs al te gortig. Misschien doe ik 't later nog wel eens, maar 18 musea en begraafplaatsen op 5 dagen volstond wel, vonden we.


wo jul 21, 2004 11:16 am
S.A.S
Bericht 
eyz, ja hier moet ik ook nog ff wat zette:

Mijn mooiste musea die ik tot nu toe heb gezien was t museum van Bayeux ( zo groot en zo mooi ingericht) (FR) en het museum in Diekirch (L) dat vind ik persoonlijk de mooiste musea die ik tot nu toe heb gezien en dat zijn er toch al aardig wat.... see ya


ma jul 26, 2004 7:57 pm
Johan WILLAERT
Bericht Musea in Normandie
In juni was ik voor de 20e keer in Normandie en nog steeds verbaast het me hoe slecht de meeste musea daar zijn....
De meeste musea zijn gewoon een dump van allerlei materialen......
Dit was misschien interessant in de jaren 70 maar nu toch niet meer....
Het museum in Bayeux heeft fantastische items maar ze zijn zo triestig tentoongesteld; op erbarmelijke mannequins..........
Velen zegden dat het materieel tentoongesteld door Detrez niet allemaal origineel was...... Hebben deze mensen ooit eens goed rondgekeken in het Airborne Museum van St Mere???!!!!! De mooie originele geïdentificeerde stukken liggen er te verbleken in vitrines in de zon terwijl de kopie-jumpsuits en helmen voor een plaatsje drummen...... De enige goeie M2 D-ring helm die ze hebben hangt op een verpleegster. De foto's zijn gekopieerd uit de kranten en de Waco glider die zogezegd gebruikt is op D-Day is gemaakt voor een contract van 1945, te zien op het dataplaatje in de doorgang links van het zweefvliegtuig.....
Buiten staat een Sherman met HVSS die pas laat in de oorlog geproduceerd werden met daarnaast een 57mm Bofors Luchtafweerkanon met een dataplaatje waaruit je opmaakt dat het in 1952 geproduceerd werd voor het Belgische Leger!!!!
En dan dat filmpje dat ze daar durven afspelen, nu al sedert 1990!!!!
Hoeveel prachtige (kleuren)beelden zijn er de laatste jaren niet opgedoken???
In het Ranger museum van Grandcamp ligt een Belgische Fusil Mitrailleur als Amerikaanse BAR.......
In het museum op Les Moulins bij Omaha Beach moet je de goede items zoeken tussen de rommel...... Een superzeldzame gecamoufleerde M1942 jumpjacket van het 377 PFA hangt er als een vod op een mannequin......
Het museum van Arromanches is prachtig door de maquette van de haven...... en ook het Musée des Epaves in Port en Bessin is fantastisch...
Pegasus Bridge is nu ook mooi sedert het nieuwe gebouw..... Kun je je voorstellen dat de Fransen de oude brug gingen verschroten!!!!!
Al eens in het Musée des Commandos Nr 4 in Ouistreham geweest????? Bwa!!!!
Op Utah Beach staan er meer modelbouw items dan andere dingen..... De Jeep die daar staat heeft nog niet eens kentekens van een Divisie die daar geland is, maar wel van de 29th Division, die op Omaha kletsen kreeg......
Het mooiste aan de Merville Batterij is het borstbeeld van Otway dat buiten staat.......
enz, enz.......
.........

Geef mij maar displays zoals die van Detrez of het kleine nieuwe museum van Pierre Louis Gosselin en Fred Fourquemin in Colleville dicht bij het US Kerkhof... Het museum noemt het Big Red One Assault Museum en is gewijd aan de eenheden en gebeurtenissen op Omaha Beach.
Een museum zoals je het in de 21e eeuw mag verwachten........
Kijk maar eens op mijn site voor enkele foto's......

HET museum voor de verzamelaar is in Ambleteuse (FR) dichtbij Boulogne sur Mer. Zeker de moeite om eens van de snelweg af te rijden als je naar Normandie gaat. De collectie van Barbe en Deschodt wordt daar tentoongesteld op een dikke 100 mannequins achter glas.....
Elke mannequin vergezeld van andere voorwerpen..... Misschien wat minder interessant voor de geschiedkundigen, maar het walhalla voor de verzamelaar van zowel geallieerd als Duits Mat......
Hun site:
http://musee3945.com/

En ja, Diekirch is prachtig!!!! Behalve dat de twee US Para's (een op de paal en een in een vitrinekast) allebei BundesWehr broeken uit de jaren 70 aanhebben...........Waarom geven ze ze geen HBT broeken als ze geen parabroeken hebben????


Die Fransen kunnen nog heel wat leren van Belgische en Nederlandse verzamelaars wat de inrichting van een museum betreft.....
Waarom denk je dat Detrez geen toelating kreeg om
-de expo dichtbij het marktplein te zetten???
-de expo open te houden tot einde augustus?????



Johan

PS: Hartenstein kan mij ook wel bekoren......


ma jul 26, 2004 8:46 pm
Johan WILLAERT
Bericht Crisbecq
Wie heeft de heringerichte Crisbecq Batterij bezocht???
Wat vonden jullie ervan?

Johan


za jul 31, 2004 11:03 am
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group