|
|
Het is nu zo maart 26, 2023 1:50 pm
|
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Auteur |
Bericht |
Barry
Barry
|
 Re: Bunker info
Komen er nog meer aan met dank aan Cor!
|
do nov 07, 2013 10:22 am |
|
 |
cham
cham
Geregistreerd: di okt 22, 2013 7:32 pm Berichten: 19 Woonplaats: Geleen
|
Beste mensen,
Ja, ik moest toch ergens beginnen. Het boek van luitenant-kolonel Brongers was een goed begin om een overzicht te krijgen. Als eerste ben ik nagegaan welke kazematten er al bekend waren van de Geullinie en die heb ik in een kaart gezet. Van daaruit ben ik gaan beredeneren waar er nog meer zouden kunnen staan. In een aantal gevallen klopte dat, in veel gevallen ook niet. In Schin op Geul zijn twee kazematten opgeruimd en de derde is verdwenen achter een monument. In Sittard moet er nog een staan maar twee zoekpogingen hebben nog niet tot resultaat geleid. Met de hand getekende kaartjes vergelijken met de huidige situatie valt niet altijd mee. De kazemat kan zijn opgeruimd intussen in verband met woningbouw. Maar eens naar de gemeente stappen. De kazemat bij Millen, die ik gisteren heb gevonden, heb ik opgemeten (vochtige klus in het weer van gisteren..) om tekeningen voor modelbouw te maken. In schaal 1 op 35 zal de grootste breedte een 18 cm zijn. Goed te doen in een diorama. Ik ga nog praten met ooggetuigen van de Duitse inval die ik heb gevonden. Mijn vriendin woont in Zoetermeer en dat is vlak bij Den Haag en het NIMH. Vervolgens zou ik nog graag in contact willen komen met Niels, die dit topic in gang heeft gezet. De kazemat in de tuin van zijn schoonouders zou ik graag van binnen willen zien. Ik heb in Ransdaal rondgelopen en maar een van de minstens drie kazematten kunnen vinden. Loslopende Ransdalers konden me niet verder helpen. Als ik nieuwe informatie vind zal ik die doorsturen naar Barry.
Vrgr,
Cor
_________________ Never look back. The past is a wilderness of horrors.
|
do nov 07, 2013 12:05 pm |
|
 |
Richard1976
Richard1976
Geregistreerd: do sep 01, 2005 7:13 pm Berichten: 136 Woonplaats: Roermond
|
cham schreef: In Sittard moet er nog een staan maar twee zoekpogingen hebben nog niet tot resultaat geleid. Met de hand getekende kaartjes vergelijken met de huidige situatie valt niet altijd mee. De kazemat kan zijn opgeruimd intussen in verband met woningbouw. Maar eens naar de gemeente stappen. Aangezien ik maar 1 kazemat in Sittard ken, neem ik aan dat je deze kazemat bedoeld: http://nl.tracesofwar.com/article/12253 ... semate.htm
_________________ "I never liked the sound of the word "Replacements". It gave you the feeling that you were not very permanent."
|
do nov 07, 2013 3:12 pm |
|
 |
arwanda1465
arwanda1465
Geregistreerd: za sep 18, 2010 8:40 pm Berichten: 611 Woonplaats: Ergens in Nederland
|
In en om (lees in de nabijheid van) Sittard hebben aardig wat kazematten van het type S (stekelvarken) gestaan volgens de kaart in het boek "De Krijgsverrichtingen in Zuid-Limburg Mei 1940" onderdeel van de z.g.n. "Groene serie".
De kaart is te grootschalig om een juiste locatie te vermelden.
Vanaf zuid naar noord
Munstergeleen, kazemat nr. 29, Sittard omgeving Middenweg, kazemat nr. 30 en 31, Sittard omgeving Wehrerweg/Leyenbroekerweg/Odasingel, kazemat nr. 32, 33 en 34, Broek Sittard omgeving Tuddernderweg, kazemat nr. 35, 36 en 37.
Eerst volgende kazemat is bij Millen (nr.38)
Dat vooral in de (huidige) stedelijke bebouwing van Sittard veel kazematten verdwenen zijn, is denk ik wel duidelijk.
Groet, André
_________________ Alles sal reg kom as ons almal ons plig doen
|
do nov 07, 2013 3:45 pm |
|
 |
Richard1976
Richard1976
Geregistreerd: do sep 01, 2005 7:13 pm Berichten: 136 Woonplaats: Roermond
|
Inderdaad. Gaat hier om kazemat nr.30 en is, voor zover ik weet, de enige in Sittard die nog overgebleven is en is niet te missen als je er voorbij rijd. De locatie op de kaart in de link die ik gaf geeft de exacte ligging goed weer.
_________________ "I never liked the sound of the word "Replacements". It gave you the feeling that you were not very permanent."
|
do nov 07, 2013 4:20 pm |
|
 |
cham
cham
|
Klopt helemaal. Om eens inzage te krijgen in dat deel van de groene serie wil ik naar Den Haag maar ik heb zojuist te horen gekregen dat ik maandagavond weer hier in Geleen moet zijn. In Munstergeleen heb ik geen kazemat gevonden, ik neem aan dat die door de uitbreidingen van het dorp weggehaald zijn. Als kind kwam ik door Munstergeleen op weg naar mijn grootouders maar ik kan me niet herinneren er een te hebben gezien. Kazemat 30 is niet te missen in Sittard, nr 31 moet hebben gestaan op de plaats waar nu een huis wordt gebouwd. Bij de Odasingel heb ik niets gevonden tussen de bebouwing en een van de kazematten aan de Tuddernderweg is opgeblazen door de genie van het Amerikaanse leger in 1945 als ik het wel heb, de kazemat op een 400 meter van de Duitse grens. De tweede kazemat bij Mamelis is trouwens in de jaren '70 gesloopt omdat er teveel mensen met hun auto tegenaan reden bij de rotonde van Nijswiller heb ik net vernomen. Slimme planners in di tijd, de kazemat was er toch eerder dan de rotonde. Het lot van historisch erfgoed.... Als we kunnen bewerkstelligen dat er niet nog meer kazematten verdwijnen door het historisch belang te benadrukken dan doen we het goed... In Normandie is men pas een jaar of 20, 25 bezig de Duitse bunkers te exploiteren, voor die tijd lag alles gewoon braak in de wei.
Vrgr,
Cor
|
do nov 07, 2013 5:06 pm |
|
 |
arwanda1465
arwanda1465
Geregistreerd: za sep 18, 2010 8:40 pm Berichten: 611 Woonplaats: Ergens in Nederland
|
Maastricht is dichterbij dan Den Haag denk ik. In de Bibliotheek te Maastricht zijn , in het magazijn, twee exemplaren aanwezig. Zie onderstaande link: http://catalogus.centreceramique.nl/cgi ... var=portalGroet, André
|
do nov 07, 2013 10:12 pm |
|
 |
Barry
Barry
|
Intussen is het een mooie serie van 20 kazematten geworden: - http://nl.tracesofwar.com/country.asp?moacid=129Dank Cor! Als iemand suggesties heeft voor de nummering hoor ik het graag!
|
do nov 07, 2013 10:40 pm |
|
 |
cham
cham
|
Hai Andre en anderen,
Voor mij is Maastricht zeker dichterbij dan Den Haag. Ik zal ook naar Maastricht gaan voor informatie. Maar in Den Haag vind ik de gevechtsverslagen en die wil ik ook inzien. Ik ga gewoon door met zoeken, dank voor de hulp.
Vrgr,
Cor
|
zo nov 10, 2013 4:08 pm |
|
 |
Mia
Mia
|
Plaatselijke Heemkundige kringen kunnen ook wel eens wat meer opheldering geven is mijn ervaring.
|
zo nov 10, 2013 8:04 pm |
|
 |
cham
cham
|
Hai Mia,
Helemaal waar, ik heb een boekje besteld van de Heemkundevereniging Nijswiller, ook zeer behulpzame mensen. Gemeentes hebben ook kaarten met informatie over kazematten op hun grondgebied. Lokale oorlogsmusea weten ook het een en ander. Zo helpen we elkaar en komen we verder. Barry, de site ziet er goed uit. De nummers komen nog. De grenslijn liep ook nog langs de zuidgrens en westgrens met Belgie, Dat ga ik ook nog na. Den Haag zit er voorlopig even niet in vanwege werkzaamheden. Maar Maastricht is een goede optie, dat kan ik wel redden. Wellicht dat ik schriftelijk iets kan regelen met het NIMH over gevechtsverslagen. Ik ga dat uitzoeken.
Vrgr,
Cor
|
ma nov 11, 2013 11:28 am |
|
 |
Mia
Mia
|
Ziet er goed uit Cor. Veel succes, ik weet hoe je hier mee bezig kan zijn. Zeeland is nog steeds niet compleet omdat ik soms geen toestemming krijg om foto's van bunkers te maken van eigenaren waar ze op het terrein staan. (Kazematten hebben we hier niet  ) Ik kan me er wel iets bij voorstellen zoals schade aan o.a. gewassen die mensen soms aanrichten om op een particulier terrein of op landerijen rond te gaan lopen. Sommige bunkers zijn al helemaal niet meer toegankelijk. Zo zit er eentje in de dijk bij de kerncentrale in Borsele. Hoef je niet over na te denken met de tegenwoordige (terreur)beveiliging. In park Toorenvliedt in Middelburg had een zwerver onderdak in een bunker gevonden. In Kouderkerke wordt er eerst gevist in de tankgracht en dan een vuurtje gestookt in het schietgat van de daarbij staande bunker om de vis te roosteren. Hopelijk kom jij dat allemaal niet tegen op je tocht langs de linie.
|
ma nov 11, 2013 2:01 pm |
|
 |
cham
cham
|
Hai Mia,
Dank je wel. Ik doe ook maar wat en gaandeweg kom ik er wel achter hoe het werkt. Zo heb ik ook zeilen geleerd en heb ik solo op de Noordzee gevaren haha. Nee, kazematten niet in Zeeland anders hadden ze vanuit zee hebben moeten aan komen zwemmen. Ontleed deze zin maar eens taalkundig. Maar ze kwamen van de andere kant en vervolgens had de Organisation Todt weer genoeg te doen. Midden jaren '60 ben ik in Middelburg op vakantie geweest en in een park, vlak bij ons gehuurde vakantiehuis, een bunker ontdekt tussen het groen.Groot dat ding (maar ikke was toen nog klein..)!! Dat zou dan heel goed de bunker in park Toorenvliedt geweest kunnen zijn. Schandalig dat er zo met nationaal erfgoed wordt omgesprongen. Ik ben dat nog niet tegengekomen nee, wel zand, de gebruikelijke rommel tot een bureaustoel aan toe, en grondwater. En verdwenen kazematten omdat ze in de weg stonden. Maar ook ik ga burgerlijk ongehoorzaam zijn en gemeentegroen insluipen: het stoort me dat ik geen goede fotos heb kunnen maken van de kazematten in de Locht Kerkrade en het Oude Huis. Heb je fotos online? Dan zou ik die wel willen zien.Ik ben een paar keer in Normandie geweest en heb daar heel veel fotos gemaakt van dat gedeelte van de Atlantikwall. Het boek van de Heemkundevereniging Nijswiller is perfect, dat scheelt me uren zoekwerk. Heel gedegen verhaal en heel veel bronvermeldingen. Zo komen we verder.
Iedereen dank voor alle hulp en als ik iets voor (een van) jullie kan doen, laat het even weten.
Vrgr,
Cor
|
di nov 12, 2013 1:29 am |
|
 |
cham
cham
|
Beste mensen,
Uit het boek 'Kazematten in het interbellum' pagina 150: Van de oorspronkelijk 4 kazematten in de grenslinie zijn er nog 2 over, de kazemat nr 1 bij Mamelis en nr 3 bij de Locht in Kerkrade. Dat klopt, in Nijswiller stond een kazemat nr 2 bij de rotonde tot ergens in de jaren '70 en die is dus weg. Grenskazemat nr 4 zou die bij Waubach moeten zijn geweest en die is in 1945 door het Amerikaanse leger opgeblazen als ik het wel heb. En op pagina 151: Van de oorspronkelijk 36 kazematten in de vertragingslijn zijn er nog 25 over.' Van de kazematten rond Sittard, nummers 29 t/m 37 (volgens een kaart van A. Jonkergouw in een uitgave door VVV Sittard in 1979) is alleen nr 30 over. Dat is min 8. In Schin op Geul zijn 2 kazematten verdwenen, dat heb ik vernomen van een oude man die als kind de intocht van de Duitsers heeft meegemaakt. Maakt min 10. In Nuth is een kazemat opgeruimd toen de weg naar Hoensbroek werd verbreed, ook weer vernomen van een bewoner die me de plaats heeft aangewezen waar de kazemat had gestaan. Min 11. Van de vertragingslijn zijn 18 kazematten nu getraceerd. Dan moeten er nog 7 te vinden zijn. Het boek is uit 2002, de gegevens zijn wellicht nog iets ouder dus in de tussentijd kan nog het een en ander zijn gewijzigd. In de tabel vind ik het aantal van 30 kazematten in de vertragingslijn (pagina 120) maar het aantal van 36 klinkt redelijk gezien het feit dat er op minimaal twee plaatsen een kazemat moet hebben gestaan die ik niet heb kunnen vinden. Ik denk dat ik toch maar eens achter de gevechtsverslagen aan moet gaan van kazemat 1 t/m 40.. De kazemat in Millen is nr 38, de Susterense kazemat zou dan nr 39 moeten zijn, als er geen kazemat staat of gestaan heeft bij Nieuwstad, waar de Vloedgraaf de Haverterweg kruist. Als iemand deze redenering onderuit kan halen, graag. Als iemand relevante informatie heeft over Nieuwstad en Waubach dan hoor ik dat ook graag.
Vrgr,
Cor
|
wo nov 13, 2013 10:29 pm |
|
 |
arwanda1465
arwanda1465
|
Volgens de kaart uit eerder genoemd boekwerk (Zuid-Limburg Mei 1940):
Kazemat 39 bij Susteren. Bij Nieuwstad geen kazemat, wel semipermanente opstellingen. Kazemat 40 bij Pepinusbrug (N 572) bij T-kruising Annendaaldersweg / Kerkstraat (N 572).
Groet, André
|
do nov 14, 2013 8:39 am |
|
|