Het is nu di apr 16, 2024 9:10 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 359 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 24  Volgende
Wo2 vakanties dit jaar? 
Auteur Bericht
Foes
Bericht 
ik vertrek komende maandag naar Normandie voor een dag of 4. Ben er vorig jaar ook geweest en is me wederom zeer goed bevallen. Ben nu op oorlogsmusea wat aan het zoeken voor mooie plekken.
Iemand nog een aanrader?
Heeft iemand verder een idee hoe het met de Bed and Breakfasts gesteld is in Bayeux?? zijn deze er veel


vr jul 13, 2007 9:52 pm
Meveda
Bericht 
Je moet zeker de lokatie van de Pluskat bunker opzoeken, daar heb je een prachtig uitzicht over heel Omaha beach.
http://www.stiwotforum.nl/viewtopic.php?t=7573


vr jul 13, 2007 10:01 pm
marcel
Bericht 
Hallo Foes

Ja hoor zijn er genoeg te vinden een hele mooie is er bij Utah Beach vlak bij het strand.
De eigenaar en zijn vrouw zijn Britten .

www.ivyhousefrance.com


vr jul 13, 2007 10:02 pm
Foes
Bericht 
Beste Marcel,
bedankt voor de tip, ik ga ze straks bellen. Website zag er goed uit en klopt het wat er op de site staat, dat er redelijk veel WOII te vinden is in de directe omgeving?? Heb je toevallig nog wat tips voor rond La Madeleine.
Wil de eerste dag(en) rond Utah Beach rondneuzen, daarna richting Bayeux voor de begraafplaatsen. Die wil ik toch elk jaar een keer bezoeken

groeten en bij voorbaat dank


za jul 14, 2007 1:44 pm
Bob
Bericht 
Plekken die ik afgelopen juni heb bezocht in de omgeving:

Afbeelding

Bob


za jul 14, 2007 3:59 pm
marcel
Bericht 
Hoi Foes

Ja is veel te vinden daar ook heeft Steve de eigenaar onder een kleine uitstalling van uniformen zowel Duits al Amerikaans .
En als je het een en ander wilt weten over de buurt Steve weet best veel.


za jul 14, 2007 4:17 pm
Foes
Bericht 
heb inmiddels geboekt, zal uiteraard een hoop foto's maken. Als ik terug ben laat ik wel het een en ander zien.


za jul 14, 2007 8:21 pm
ErnstJan
Bericht 
Ga 2 weken op een camping in de directe omgeving van Berlijn staan. naast Berlijn staat Seelower Hohe en Sachenhausen op de planning.

Dus als iemand nog tip's heeft.


za jul 14, 2007 9:37 pm
M@RIO
Bericht 
Citaat:
Dus als iemand nog tip's heeft.


Dag Ernst-Jan,

Ik heb zeker een (groot) aantal tips voor je! Er is in en om Berlijn veel te zien. Heb je bepaalde interessegebieden die jouw specifiek aanspreken? Anders noem ik waarschijnlijk zaken die wellicht minder interessant voor je zijn.


ma jul 16, 2007 12:44 pm
Mario
Bericht 
Wj zijn sinds een aantal dagen terug van een vakantie in Frankrijk.
Zonder dat ik het wist, was ons vakantiehuis niet ver van Oradour gelegen en toen we er vlakbij op uitstap gingen, besloot ik dat we het niet links konden laten liggen.

Helaas geen foto's, want de batterijen van ons fototoestel hadden er uitgerekend toen de brui aan gegeven (nochtans een of twee dagen ervoor opgeladen). :x
Maar indrukwekkend was het wel. De oudste (bijna 8) was oprecht ontroerd en kwaad, de jongste besefte nog niet wat er gebeurd was. Je wordt er wel stil van. Ik begrijp eigenlijk ook niet zo goed waarom de kerk vrij toegankelijk is gebleven, maar da's bijzaak.

Wat mij persoonlijk het meeste trof waren vrij 'banale' zaken : verroeste stikmachines en/of fietsen in heel wat huizen, kinderbedjes en koetsen, een piepende deur die door de wind heen en weer beweegt (het was een druilerige dag). Het museum hebben we niet meer bezocht, wat ook geen goed idee zou zijn geweest, want de jongste begon ongeduldig te worden.

Ik vond het wel goed dat men het wat in de context plaatste (dat dergelijke misdaden aan het Oostfront veel meer voorkwamen bijvoorbeeld). Het boekje dat we kochten geeft niet echt een genuanceerde visie weer, maar het is dan ook al vrij oud heb ik de indruk, ook al zijn er aanpassingen in aangebracht.

Als we daar nog eens op vakantie gaan, staat een ander bezoek waarschijnlijk nog eens op de agenda.
't Is echt zo'n plek waar je stil van wordt.
Wat me overigens wel verwonderde, was bij hoeveel mensen de naam geen belletje doet rinkelen (Vlamingen bedoel ik dan).


ma jul 16, 2007 3:15 pm
ErnstJan
Bericht 
M@RIO schreef:
Citaat:
Dus als iemand nog tip's heeft.


Dag Ernst-Jan,

Ik heb zeker een (groot) aantal tips voor je! Er is in en om Berlijn veel te zien. Heb je bepaalde interessegebieden die jouw specifiek aanspreken? Anders noem ik waarschijnlijk zaken die wellicht minder interessant voor je zijn.



Kom maar op 8)

Zeer brede intresse.


ma jul 16, 2007 5:19 pm
M@RIO
Bericht 
Ernst-Jan,

Hieronder vind je een aantal bezienswaardigheden in willekeurige volgorde:

- Reichstag/Bundestag; een bezoek aan de Reichstag is absoluut de moeite waard. Het uitzicht vanaf dit gebouw is adembenemend. Voor reguliere bezoekers bestaat er alleen de mogelijkheid om de koepel te bezichtigen. Houdt rekening met lange wachttijden i.v.m. de vakantieperiode! Indien je graag een rondleiding door het gebouw wilt, is dat ook mogelijk (een echte aanrader!). Via www.bundestag.de / service / besucherdienst bestaat er de mogelijkheid om je aan te melden.

- Berliner Unterwelten; is organisator van verschillende WOII-gerelateerde rondleidingen. Je kunt je aanmelden voor 4 soorten ‘tours’. Persoonlijk vond ik Tour 1 (Dark Worlds) een erg interessante rondleiding! Berliner Unterwelten is te vinden bij station Gesundbrunnen (Berlin-Mitte) of bezoek de website voor een actueel overzicht (www.berliner-unterwelten.de).

- Flakturm Humboldthain; een bezoek aan deze Flakturm biedt je een prachtig uitzicht over de stad. De geschiedenis achter deze toren is echter minder rooskleurig. Deze toren en andere torens in de stad moesten Berlijn beschermen tegen luchtaanvallen. Je kunt deze Flakturm ook bezoeken door middel van een rondleiding bij Berliner Unterwelten.

- Original Berlin Walks; organiseert diverse rondleidingen in het Engels. Tour 2 (Infamous Third Reich Sites, Berlin’s darkest history) neemt je mee naar het zenuwcentrum van het Derde Rijk. Je bezoek onder andere de plaats waar Albert Speer de ‘Neue Reichskanzlei’ bouwde, het hoofdkwartier van de Luftwaffe onder leiding van Hermann Göring, de overblijfselen van Himmler’s hoofdkwartier van de SS en Gestapo (Topographie des Terrors) en last but not least Hitler’s bunker waar hij in 1945 zelfmoord pleegde.
In je vorige reactie gaf je aan dat Sachsenhausen ook op de planning stond. Dan biedt Tour 3 (Sachsenhausen Concentration Camp Memorial Tour) een uitstekende uitkomst. Voor een uitgebreid overzicht kun je de website http://www.berlinwalks.de/ bezoeken. Hierop staan de data, tijden, prijzen en locaties genoemd om deel te kunnen nemen aan de tours.

- Neue Wache; de ‘Neue Wache’ is een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van oorlog en geweld. (Unter den Linden 4)

- Deutsches Historisch Museum; het Duits Historisch Museum bevindt zich naast de Neue Wache in het ‘Zeughaus’(Unter den Linden 2). In het museum vindt je een uitgebreide tentoonstelling van het nazi-tijdperk. Een bezoek aan het museum is zeker de moeite waard!

- Holocaust Denkmal Berlin; het Holocaust-Denkmal is een monument voor de vermoorde Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog in Europa.

- Sowjetisches Ehrenmal (Tiergarten); dit monument is op 7 november 1945 opgericht ter nagedachtenis aan de 300.000 Russische soldaten die gesneuveld zijn tijdens de slag om Berlijn (Strasse des 17. Juni).

- Sowjetisches Ehrenmal (Treptower Park); dit monument is in 1949 opgericht om de tijdens de Tweede Wereldoorlog gesneuvelde soldaten van het Rode Leger te eren.

Ik hoop dat ik je door middel van deze tips een klein beetje opweg heb geholpen. Natuurlijk zijn er nog veel meer bezienswaardigheden in Berlijn (ook niet WOII-gerelateerd) die het bezichtigen waard zijn. Indien je meer informatie wilt, dan hoor ik dat graag. :D


di jul 17, 2007 12:42 pm
Foes
Bericht 
Gisterenavond teruggekomen van 4 dagen Normandie, zeer veel gezien en geleerd. Zal binnenkort een kort verslag plaatsen met wat foto's


vr jul 20, 2007 6:14 pm
marcel
Bericht 
Ja lijkt me leuk om Foto's te zien en verslag .


vr jul 20, 2007 7:16 pm
ErnstJan
Bericht 
M@RIO schreef:
Ernst-Jan,

Hieronder vind je een aantal bezienswaardigheden in willekeurige volgorde:

- Reichstag/Bundestag; een bezoek aan de Reichstag is absoluut de moeite waard. Het uitzicht vanaf dit gebouw is adembenemend. Voor reguliere bezoekers bestaat er alleen de mogelijkheid om de koepel te bezichtigen. Houdt rekening met lange wachttijden i.v.m. de vakantieperiode! Indien je graag een rondleiding door het gebouw wilt, is dat ook mogelijk (een echte aanrader!). Via www.bundestag.de / service / besucherdienst bestaat er de mogelijkheid om je aan te melden.

- Berliner Unterwelten; is organisator van verschillende WOII-gerelateerde rondleidingen. Je kunt je aanmelden voor 4 soorten ‘tours’. Persoonlijk vond ik Tour 1 (Dark Worlds) een erg interessante rondleiding! Berliner Unterwelten is te vinden bij station Gesundbrunnen (Berlin-Mitte) of bezoek de website voor een actueel overzicht (www.berliner-unterwelten.de).

- Flakturm Humboldthain; een bezoek aan deze Flakturm biedt je een prachtig uitzicht over de stad. De geschiedenis achter deze toren is echter minder rooskleurig. Deze toren en andere torens in de stad moesten Berlijn beschermen tegen luchtaanvallen. Je kunt deze Flakturm ook bezoeken door middel van een rondleiding bij Berliner Unterwelten.

- Original Berlin Walks; organiseert diverse rondleidingen in het Engels. Tour 2 (Infamous Third Reich Sites, Berlin’s darkest history) neemt je mee naar het zenuwcentrum van het Derde Rijk. Je bezoek onder andere de plaats waar Albert Speer de ‘Neue Reichskanzlei’ bouwde, het hoofdkwartier van de Luftwaffe onder leiding van Hermann Göring, de overblijfselen van Himmler’s hoofdkwartier van de SS en Gestapo (Topographie des Terrors) en last but not least Hitler’s bunker waar hij in 1945 zelfmoord pleegde.
In je vorige reactie gaf je aan dat Sachsenhausen ook op de planning stond. Dan biedt Tour 3 (Sachsenhausen Concentration Camp Memorial Tour) een uitstekende uitkomst. Voor een uitgebreid overzicht kun je de website http://www.berlinwalks.de/ bezoeken. Hierop staan de data, tijden, prijzen en locaties genoemd om deel te kunnen nemen aan de tours.

- Neue Wache; de ‘Neue Wache’ is een monument ter nagedachtenis aan de slachtoffers van oorlog en geweld. (Unter den Linden 4)

- Deutsches Historisch Museum; het Duits Historisch Museum bevindt zich naast de Neue Wache in het ‘Zeughaus’(Unter den Linden 2). In het museum vindt je een uitgebreide tentoonstelling van het nazi-tijdperk. Een bezoek aan het museum is zeker de moeite waard!

- Holocaust Denkmal Berlin; het Holocaust-Denkmal is een monument voor de vermoorde Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog in Europa.

- Sowjetisches Ehrenmal (Tiergarten); dit monument is op 7 november 1945 opgericht ter nagedachtenis aan de 300.000 Russische soldaten die gesneuveld zijn tijdens de slag om Berlijn (Strasse des 17. Juni).

- Sowjetisches Ehrenmal (Treptower Park); dit monument is in 1949 opgericht om de tijdens de Tweede Wereldoorlog gesneuvelde soldaten van het Rode Leger te eren.

Ik hoop dat ik je door middel van deze tips een klein beetje opweg heb geholpen. Natuurlijk zijn er nog veel meer bezienswaardigheden in Berlijn (ook niet WOII-gerelateerd) die het bezichtigen waard zijn. Indien je meer informatie wilt, dan hoor ik dat graag. :D


Dank je Mario!! Van de meeste had ik al gehoord en bij sommige ben ik in '91 al geweest maar ben van plan om daar zeker ook nu weer heen te gaan.

Ik zal de lijst mee nemen op vak. 8)


zo jul 22, 2007 9:54 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 359 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 24  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group