Het is nu do apr 18, 2024 11:24 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 359 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 24  Volgende
Wo2 vakanties dit jaar? 
Auteur Bericht
John S.
Bericht 
Citaat:
Leuk om te vermelden, deze trip is geheel op uitnodiging en alle kosten (tickets, verblijf) worden betaald!



:mrgreen:


zo jan 20, 2008 12:48 pm
Let's Go
Bericht 
In juni zit ik 2 weken in Virginia USA voor familiebezoek, ik hoop dan nog een tripje naar Bedford te kunnen maken, daar zit ik redelijk in de buurt. In augustus zit ik hopelijk weer 3 weken in Normandie


zo jan 20, 2008 8:07 pm
swinny
Bericht 
Wij wilden in juli/augstus heel graag naar Normandie, ik ben er 30 jaar geleden als kind een keer geweest en dat was de dag dat mijn interesse in de WO2 begon.

Maar zoals ik hier al vaker gelezen heb , is er heel wat te doen is in die regio , dus ik ga me eens goed uitzoeken hoe ik alles ga bezoeken.

Als er iemand een idee heeft graag , ook wat betreft het huren van een stacaravan voor 4 personen :D

Andy


zo jan 20, 2008 8:25 pm
Foes
Bericht 
Afgelopen 2 jaar telkens een 4/5 daagse trip in Normandie gedaan, dit jaar wederom Normandie. Blijven volgens mij nog genoeg zaken over die interessant zijn. Verder nog richting Italie, moet nog wel uitzoeken wat er eventueel in de buurt te zien is.


zo jan 20, 2008 8:39 pm
Let's Go
Bericht 
@Swinny, je hebt inderdaad genoeg te doen daar. Ik ben er in 2004 3 weken geweest, en eigenlijk was dat nog te kort. Dit jaar hoop ik weer 3 weken te gaan. Probeer als je op zoek gaat naar een camping/hotel een beetje centraal te zitten, dat is het makkelijkst als je dingen wilt gaan bezoeken. Ik heb toen op een camping in Bajeux gestaan, en ga daar dit jaar ook weer naartoe. Je zit dan redelijk centraal zodat je de tijd die je hebt optimaal kan benutten. Kijk op oorlogsmusea.nl voor de musea in de buurt. Er zijn ook routes die je met de auto/motor kunt rijden. Deze routes lopen langs de meeste bezienswaardigheden, begraafplaatsen en musea (niet langs alles), maar dan heb je de meeste musea iig wel gehad. De routes staan overigens prima aangegeven. Neem vooral de tijd, er is zoveel te zien.


ma jan 21, 2008 1:22 am
swinny
Bericht 
Ok thanks

Ja we gaan voor 3 weken en de vrouw en de kids willen graag een stacaravan.
Maar bedankt voor je info , daar kan ik zeker wat mee.
En nu nog maar wachten op de zomer :D

Andy


ma jan 21, 2008 2:24 am
dirk
Bericht 
Van 12 t/m 17 november ben ik samen nog 90 andere belangstellenden naar Polen geweest. De reis langs enkele nazi-vernietigingskampen was georganiseerd door het Auschwitz-comité, die deze reis elk jaar doen. Er was dit jaar nog één overlevende mee, Lenie Boeken-Velleman, oftewel Tante Leen, die toen ze 17 was naar Auschwitz is afgevoerd.We gingen Auschwitz I en Birkenau, Majdanek en Sobibor bezoeken.

Op maandag 12 november vetrokken we vanaf Schiphol richting Warschau. In Warschau werd direct na aankomst de oude Joodse begraafplaats bezocht. Hier werden tijdens de Duitse bezetting alle joodse doden die in het ghetto van Warschau omkwamen, begraven. Op een relatief kleine begraafplaats liggen ongeveer 150.000 mensen, het is één grote chaos van grafstenen. Aangezien het al donker was toen we hier aankwamen was het helaas niet zo’n succes.

Na een ontvangst door de ambassadeur op de Nederlandse ambassade, inclusief hapjes en drankjes, en het inchecken in de Holiday Inn Warschau was het tijd voor het diner, waarna we nog even de stad in zijn geweest om een prachtig kasteel (het voormalige Gestapo-hoofdkwartier) te bekijken, en daarna begaf iedereen zich met gezwinde spoed naar de hotel-bar, waar het nog lang erg gezellig was.

Dinsdagochtend moesten we weer vroeg op, aangezien we met de bus van Warschau naar Krakau zouden vertrekken, een tocht van ongeveer 3 uur. Na aankomst gingen we eerst naar het hotel, Novotel Krakau, waarna we naar Auschwitz I gingen, ook wel het Stammlager genoemd. Dit is een oude Poolse kazerne die in 1940 is omgebouwd tot concentratiekamp, in eerste instantie voor Poolse en Russische krijgsgevangenen, en vanaf 1942 ook voor Joden. In 24 barakken (Blocks) werden hier 20.000 mensen tegelijk gevangen gehouden. In Auschwitz I zijn ongeveer 70.000 mensen omgekomen. Als je onder de poort doorloopt met de beroemde spreuk “Arbeit macht Frei” en je het kamp binnenkomt raak je meteen onder de indruk.


We kregen een rondleiding van een uitstekende gids door het kamp, en bezochten de diverse tentoonstellingen in de verschillende Blocks, waaronder het Nederlandse paviljoen. Erg indrukwekkend allemaal, er is daar een muur met alle namen van de Nederlanders die uit Westerbork zijn weggevoerd. Tot mijn verrassing stond ook een familielid (?) bij, die in Auschwitz is omgekomen. Dat ga ik nog een keertje uitzoeken. Ook zijn hier de enorme vitrines met koffers, brillen, schoenen, protheses en haar te zien. Toen wij er waren was er ook een groep Israelische schoolkinderen in het kamp, waarvan er een paar bijna flauwvielen bij het zien van deze dingen.


Aangezien er ook veel familie van slachtoffers meereisden werd er in elk kamp een herdenking gehouden onder leiding van Rabbijn Sonny Herman. Hierbij werden de namen van de omgekomenen door de familie voorgelezen, en werd daarna de Kaddisj (het Joodse gebed voor de doden) voorgelezen. Dit was zeker in het joodse paviljoen erg indrukwekkend en emotioneel. Een mooi moment.

Woensdag hadden we ’s ochtends de gelegenheid om zelf in Auschwitz I rond te kijken, en werd ook de gaskamer ( Krematorium I) bezocht.

Wat nog de meeste indruk op me maakte: de Nazi’s hadden de weg naar de gaskamer betegeld met tegels uit de diverse verwoeste synagoge’s in Europa, zodat de Joden als het ware over hun eigen synagoge naar de gaskamer moesten lopen. Erg cynisch allemaal, je moet echt ziek zijn om dit soort dingen te bedenken.
Ook erg indrukwekkend was de executieplaats tussen het experimenten-Block en het Doden-Block.
Op deze plek zijn ongeveer 10.000 mensen geexecuteerd, vanwege bijvoorbeeld ontsnappingspogingen tot en met een verkeerde blik richting een kampbewaker. In het Doden-Block kon je ook diverse cellen zien: staan-cellen, waar gevangenen dagenlang moesten staan, tot uithonger-cellen, waar mensen zonder eten en drinken werden opgesloten. Als ze bijna dood waren werden ze naar buiten gesleept en doodgeschoten.

’s Middags gingen we naar Auschwitz II, oftewel Birkenau, het kamp waar anderhalf miljoen joden zijn vergast. Het ligt ongeveer 3 kilometer vanaf Auschwitz I, en als je aan komt rijden zie je in de verte al de beroemde toegangspoort met het spoor er doorheen. Wat iedereen als eerste opviel was de enorme grootte van het kamp, echt ongelofelijk.

We liepen met z’n allen over de Rampe (het perron), waar de familie’s na aankomst van de treinen werden gescheiden: 20% van de mensen die konden werken mocht blijven leven, de rest liep meteen door naar de Krematoriums II, III, IV en V, waar ze werden vergast en verbrand. Deze Krematoriums zijn vlak voor de bevrijding door de Russen opgeblazen, er zijn dus alleen nog puinhopen van over, maar je kunt nog wel goed zien hoe het allemaal werkte.

Een anekdote: Tijdens een eerdere reis van het Auschwitz Comite was er een overlevende, die op de Rampe op de spoorrails ging liggen en een dikke sigaar opstak. Op de vraag wat hij in hemelsnaam aan het doen was antwoordde hij:” Toen ik hier zat heb ik een keer gedroomd dat ik op de spoorrails ging liggen en een dikke sigaar opstak. Nu kan ik het echt doen!”


Na een herdenking bij het Internationale Monument gingen we verder naar de Sauna, de plaats waar de mensen die geschikt waren om te werken werden uitgekleed, geschoren, onderzocht, getatoeeerd en gedouched, en waar de kleding werd gedesinfecteerd.

Dit is nog helemaal origineel en ook weer erg indruk- en weerzinwekkend. Hier tegenover is het gedeelte van het kamp genaamd Canada, hier werden alle bezittingen van de mensen gesorteerd en opgeslagen voor transport naar Duitsland.

Achter de sauna liggen de puinhopen van de eerste 2 gaskamers, het kleine witte en het kleine rode huis, 2 boerderijtjes waar de eerste vergassingen plaatsvonden, maar aangezien er maar een paar honderd mensen tegelijk in konden werd dit al snel te klein.

Hier zijn ook de plekken waar in eerste instantie de lijken verbrand werden. Door middel van gedenkstenen wordt aangegeven dat de as van de slachtoffers hier ligt.

Verder staan er ook nog enkele originele barakken aan het begin van het kamp, als je daarin rondkijkt is het niet te geloven dat mensen hier jaren in hebben kunnen overleven, zo koud, tochtig en oncomfortabel waren de omstandigheden.


Het was hier erg koud en regenachtig, als je in deze tijd van het jaar in Birkenau rondloopt kun je je het lijden en de vreselijke dingen die hier gebeurden goed voorstellen. Echt een akelige en onbegrijpelijke plek waar je bijna misselijk van wordt, zo doordacht is het allemaal opgezet. Maar wel goed om een keer te zijn geweest.

Donderdag was een dag dat we de hele dag in de bus zaten richting Lublin, oftewel een waardeloze dag. De lunch kregen we in een oud stadje, Sandomierz, waar voor de oorlog veel joden woonden. Hier kregen we onder leiding van een gids ook nog een rondleiding. We kwamen langs een oude synagoge, die was beklad met een graffiti van een galg met een joden-ster eraan, maar daar heeft de gids het verder niet over gehad.

Vrijdag werd het kamp Majdanek bezocht, ook weer een enorm kamp, aan de rand van Lublin. In de oorlog konden de mensen van Lublin vanuit hun huizen in het kamp kijken. In de vrieskou en sneeuw konden we hier rondlopen, in dit kamp staat nog een compleet crematorium. In een hokje naast de verbrandingsovens in het crematorium staat hier de badkuip van de kampcommandant. Het water voor dit bad werd verwarmd door de verbrandingsovens, de commandant nam dan ook een bad terwijl 4 meter verderop lijken werden verbrand, ongelofelijk.

Vlak naast het crematorium staat een enorm monument met daarin de as van de verbrande slachtoffers, hier werd ook een herdenking gehouden.

Vlak bij dit monument liggen loopgraven waar tijdens Aktion “Erntefest” (Oogstfeest !) in november 1943 in één dag 18.000 Joden werden doodgeschoten.

In totaal werden er tijdens deze Aktion in deze omgeving in 2 dagen 42.000 Joden vermoord.

Na het bezoek aan Majdanek werd de reis voortgezet. Met de bus reden we naar Chelm, waar de lunch werd geserveerd (bietensoep, jammie….…), waarna we richting Sobibor vertrokken, het vernietigingskamp waar de meeste Nederlandse joden zijn vermoord.

Het kamp ligt langs de grens met de Oekraine, in the middle of nowhere. Er is van het kamp zelf niets meer over. Na de opstand in 1943 is het kamp met de grond gelijk gemaakt. Er is hier alleen een monument met de as die is opgegraven. Hier werd door middel van het leggen van bloemen en het branden van kaarsen ook weer een herdenking gehouden.

Op de plaats van de gaskamers is een pad aangelegd waarlangs sparren zijn geplant, die je kunt adopteren, wat een hoop familieleden van mensen die hier zijn omgekomen dan ook hebben gedaan. Op deze plek, midden in een groot bos, is geen vogel te horen. Erg bijzonder ! Verder is er pas (?) nog een kuil ontdekt van 32 meter lang, 12 meter breed en 3 meter diep. De kuil ligt vol met as……..

Na het bezoek aan Sobibor gingen we weer terug naar Warschau, waar we om 21.00 uur aankwamen. Na wat eten en een paar drankjes was het bedtijd.

's Ochtends was er een rondleiding door het voormalige joodse Ghetto van Warschau.

We liepen langs de zogenaamde Umschlagplatz, het verzamelpunt waarvandaan de joodse ghetto-bewoners naar de diverse kampen werden getransporteerd, daarna langs de diverse gedenkstenen die rond het voormalige ghetto staan, naar het monument aan de straat Mila, waar op nummer 18 het hoofdkwartier van de ghetto-strijders was gevestigd, oftewel Mila 18.

Hier hebben ongeveer 100 joden zich tot het laatst verzet tegen de SS en en hebben toen zelfmoord gepleegd. Ze liggen hier allemaal nog onder het puin.
Het laatste bezoek was aan het monument voor de Ghetto-strijders, een enorm monument op een plein.

De reis zat er bijna op, we hadden nog even tijd om op eigen houtje het oude centrum van Warschau te bekijken. De stad is in de oorlog bijna geheel verwoest, maar ze hebben het toch aardig opgeknapt. Na het uurtje vrije tijd vertrokken we weer richting het vliegveld, waarna we om 19.00 weer op Schiphol aankwamen.


Het was een vermoeiende week met vroeg opstaan, veel reizen en veel indrukken. Deze reis is wel een absolute aanrader voor mensen die met eigen ogen willen bekijken wat er zich allemaal voor verschrikkelijke dingen hebben afgespeeld in Polen gedurende WOII.

Links: www.auschwitz.nl , www.deathcamps.org , www.holocaust-history.org , www.holocaustdenialontrial.com , http://yad-vashem.org.il/exhibitions/al ... album.html ,


ma jan 21, 2008 1:55 pm
John S.
Bericht 
Dirk, beankt voor jouw mooie en indrukwekkende reisverslag.


ma jan 21, 2008 3:34 pm
Dennis N
Bericht 
Kreeg net een telefoontje dat mijn gastheer naar alle waarschijnlijkheid nog het volgende tripje voor me heeft geregeld tijdens mijn bezoek in Michigan: http://en.wikipedia.org/wiki/Willow_Run :D


ma jan 21, 2008 10:23 pm
Joey
Bericht 
David schreef:
Over een week of 2/3 ben ik te vinden op Hawaii 8) .

Ga er nu voor de 2e keer heen. Uiteraard naar Pearl harbour, Battleship Missouri en het legermuseum in Honolulu.

Pearl harbour is vooral indrukwekkend door de Arizona, die nog steeds olie lekt en het graf is van honderden US Navy soldaten.

Battleschip Missouri heeft in de Pacific gevochten, de Japanse overgave is aan dek getekend en zijn laatste wapenfeit was operation Dessert storm!

Heb er zin in!


Ik wacht nu al met smart op de foto's!


di jan 22, 2008 12:25 am
David
Bericht 
Vandaag naar Pearl Harbour geweest. Wederom indrukwekkend!!! Zogauw ik terug ben post ik foto's en eventueel een verslagje.
Ook het legermuseum van Honolulu, de USS Missouri, 2 onderzeeboten, een libertyship etc bezocht. Oa in San Fransisco.

Enige 'misser' van deze reis was dat de USS Intrepid, in New York, in onderhoud was en daarom dus gesloten. Dit was een aircraf carier tijdens WO2. Maar gelukkig genoeg andere dingen gezien in NY. Waaronder Carmen Electra :wink: :mrgreen:


di feb 12, 2008 5:07 am
David
Bericht 
Foto's zijn nu te vinden op het forum!


za feb 23, 2008 12:20 pm
pedor
Bericht 
Ga van de zomer weer naar Normandie. Behalve de Amerikaanse stranden wil ik dit jaar meer gaan bekijken in Manche. Onder andere Cherbourg, St.Lo, Avranches, Mortain, St.James en het heggengebied. Heeft iemand nog suggesties wat er nog te zien is ( oorlogmusea ed heb ik al geraadpleegd).
Voornamelijk geinteresseerd in de meer onbekende plekken, zoals kleine monumenten, schuttersputten, hoofdkwartieren.


ma feb 25, 2008 11:02 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
In juli / augustus ga ik met de auto via Duitsland, Polen en de Oekraïne naar Volgograd. Hierna ga ik de Volga over en ga ik Kazachstan een bezoekje brengen. Het hoofddoel van de reis is Volgograd en omgeving (het gebied waar de slag om Stalingrad zich afspeelde) en hier zal ik dan ook geruime tijd verblijven, maar ook de andere interessante gebieden en steden die ik onderweg tegenkom wil ik graag bekijken (Lvov, Kiev, Charkov, Astrachan, Baikonoer, Rostov, etc.).


ma feb 25, 2008 11:44 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Dat is een beste reis Auke, zeker met de auto! Ga je dit in je eentje ondernemen of heb je een reisgenoot? Super!

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


ma feb 25, 2008 11:50 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 359 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 24  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group