Het is nu vr maart 29, 2024 1:22 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Klaas Carel Faber 
Auteur Bericht
schinkel1813
Bericht Klaas Carel Faber
Gisteren was er bij Eenvandaag een reportage over Klaas Carel Faber. Hier ging journalist Arnold Karskens met een kamerateam naar de in Duitsland wonende Faber en had hem aangesproken. Hier werd ook het straatbordje en het naambordje van Faber opzichtelijk in beeld gebracht. Hij vroeg Faber of hij spijt had. Na de reportage zei karskens dat hij hoopte dat hij Faber tenminste een slapeloze nacht bezorgt had.

Ik had het idee dat de reportage niet een journalistiek doel had, maar eigenlijk meer een poging was tot het aanzetten van het lastig vallen van Faber, ook door de kijkers. Is dit de juiste manier om iemand te straffen voor zijn daden? Wat is jullie mening?


di jun 26, 2007 7:42 pm
Roel R
Bericht 
Doordat je een oude man en vrouw ziet die op een agressieve wijze `lastig`worden gevallen krijg je automatisch medeleven, dat is menselijk.

Ik weet niet of de reportage 100% journalistiek verantwoord is maar als ik over zijn daden lees heb ik ineens een stuk minder medeleven….


di jun 26, 2007 8:12 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Het journalistieke doel was deze man confronteren met zijn oorlogsmisdaden. Doordat deze man daar niet op ingaat is de reportage zelf niet zo sterk, maar dat doet niks af aan de boodschap van deze reportage. Het blijft onbegrijpelijk dat een in Nederland tot levenslange gevangenis veroordeelde oorlogsmisdadiger na zijn ontsnapping al vele jaren in Duitsland in vrijheid leeft. Het enige juiste is dat deze man alsnog vervolgd wordt, alhoewel dat inmiddels eigenlijk al te laat is.

Zolang elke journalist of ieder ander die deze man een "bezoekje" brengt zich aan de wet houdt, heb ik daar geen enkel probleem mee. Helemaal correct is het misschien niet dat hiertoe min of meer wordt opgeroepen, maar deze man heeft zoveel op zijn geweten dat ik denk dat we niet teveel medelijden moeten hebben wanneer een journalist hem wat vragen stelt.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di jun 26, 2007 8:16 pm
Profiel WWW
muncio
Bericht 
Ik ben van mening dat deze man gestraft moet worden.
Deze man mag niet vrij rond lopen en heb er geen medelijden mee.
Deze man moet zijn straf nog uitzitten dus meteen oppakken.
Enigszins ben ik erg verbaasd hoe de Duitsers zich in deze zaak opstellen.
Voor mij buiten alle proporties.
Lekker EU land :shock:


di jun 26, 2007 8:35 pm
Harro
Bericht 
Het was goedkope journalistiek die duidelijk maakt dat het weer komkommertijd is in Nederland. Karskens deed mij denken aan Willibrord Frequin en dat is geen compliment. Faber was heel erg fout en dat hij zijn straf ontlopen is deugt natuurlijk niet. Maar een dergelijk typische TROS reportage is er enkel voor de sensatie en lost niets op. Laten ze bij de Nederlandse en Duitse instanties aankloppen die mogelijk maakten en nog maken dat Faber kon ontsnappen en al 62 jaar uit handen van de Nederlandse justitie weet te blijven. Dan krijg je pas een zinnige reportage.


di jun 26, 2007 9:23 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Is het door deze reportage dat de VVD, SP en PvdA hebben aangeklopt bij minister Hirsch Ballin? Als dat zo is, is er in elk geval wat bereikt, alhoewel het natuurlijk ook op een andere manier had gekund. De vraag is echter of het allemaal zin heeft, want als de vervolging van deze man nu opeens wel lukt, waarom lukte dit daarvoor dan niet? De reactie van de Duitse justitie in deze documentaire lijkt daar tekenend voor. Eigenlijk is dat het grootste probleem, niet het individu Faber.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di jun 26, 2007 9:35 pm
Profiel WWW
Harro
Bericht 
Kevin schreef:
Eigenlijk is dat het grootste probleem, niet het individu Faber.

Precies, maar een beetje met een camera achter Faber aanhollen is voor komkommerjournalistiek natuurlijk makkelijker dan een diepgaande documentaire over de redenen waarom een Faber nog vrij is.


di jun 26, 2007 9:40 pm
shorty
Bericht 
Mooi ideetje voor een mooie docu, sturen mijn opa naar hem toe en filmen wat er gebeurd. Daar is k1 niets bij denk ik. Mijn opa was zo gelukkig hem en wat kampen te overleven.

Ik vind dat de kamer druk moet zetten om hem te laten uitleveren. Al was het alleen maar om hem te laten verrekken in de cel.


di jun 26, 2007 9:43 pm
muncio
Bericht 
Ik snap wel waarom voor deze journalistiek is gekozen.
Beide landen hebben geen moer bereikt om die Faber weer achter de tralies te krijgen. Ze hebben zich er makkelijk vanaf gemaakt.
Ik vind het nog netjes dat ze zolang met deze journalistiek gewacht hebben.

Maar wat Harro zegt ben ik wel mee eens (Laten ze bij de Nederlandse en Duitse instanties aankloppen die mogelijk maakten en nog maken dat Faber kon ontsnappen en al 62 jaar uit handen van de Nederlandse justitie weet te blijven. Dan krijg je pas een zinnige reportage.).
Waarom hebben ze dat niet eerder gedaan?.

Blijkbaar loopt men tegen teveel ijzeren muren aan die niets hieraan doen en pas in actie komen door dit soort journalistiek.


wo jun 27, 2007 1:31 pm
Rednas
Bericht 
Wat een belachelijke reportage was dat! Ik verwachte een interesant beeld te krijgen van die man, waarom hij deze dingen deed of hoe hij er nu tegenaan kijkt. Wat kreeg ik te zien? Een reporter die op achterlijke wijze een stel bejaarden aanvalt (net als Peter R de Vries of zoals genoemd Willibrord Frequin).

Wat die man heeft gedaan is niet goed te praten, maar dan interesseert het mij juist wat die man daarover te zeggen heeft. Je kan een zeer goed interview met zo iemand maken. Een gevangenisstraf heeft nu weinig zin meer, het is zelfs de vraag of hij überhaupt de rechtzaal haalt. Geef hem dan ipv een gevangenisstraf als "straf" een diepgaand interview. Nu neemt hij alles mee in zijn graf.

Ik had wel wat beters verwacht van de Publieke omroep!


wo jun 27, 2007 1:59 pm
Dennis N
Bericht 
Voor degene die het hebben gemist, hier kan je de aflevering nog bekijken (wat ik nu dus ook eerst zelf ga doen!):http://player.omroep.nl/?aflid=4913249


wo jun 27, 2007 2:19 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Rednas schreef:
Wat een belachelijke reportage was dat! Ik verwachte een interesant beeld te krijgen van die man, waarom hij deze dingen deed of hoe hij er nu tegenaan kijkt. [...] Je kan een zeer goed interview met zo iemand maken.

Ik ben dat best met je eens, maar ik betwijfel of hij bij een meer subtielere benadering wel open en eerlijk had willen spreken over zijn verleden. Ik kan me voorstellen dat hij deze geschiedenis achter zich heeft gelaten en er op zijn oude dag niet meer mee geconfonteerd wil worden. Of je zoiets kunt afdwingen via een rechter is ook sterk de vraag.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


wo jun 27, 2007 2:31 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Dank je voor de link Dennis.. Om nou van hoogstaande journalistiek te spreken, nee. Straatnaamborden in beeld, bloknummers. De oproep aan andere 'journalisten' om Faber lastig te vallen is het dieptepunt. Vreemd dat een stichting als die van Karsten zich het doel stelt om die mannen zo veel mogelijk lastig te vallen. :? Ik weet ook niet of hij nog de gevangenis in moet, aan zijn gezondheid zal het in ieder geval niet liggen en hij heeft heel wat op zijn kerfstok.
Citaat:
Wat die man heeft gedaan is niet goed te praten, maar dan interesseert het mij juist wat die man daarover te zeggen heeft. Je kan een zeer goed interview met zo iemand maken. Een gevangenisstraf heeft nu weinig zin meer, het is zelfs de vraag of hij überhaupt de rechtzaal haalt. Geef hem dan ipv een gevangenisstraf als "straf" een diepgaand interview. Nu neemt hij alles mee in zijn graf.
Daar kan ik me bij aansluiten, maar ik denk dat een interview met deze man een illusie is.. Hij is niet voor niets al 55 jaar op de loop! Hij weet zelf ook donders goed wat hij op z'n geweten heeft.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo jun 27, 2007 2:48 pm
Profiel WWW
muncio
Bericht 
Wat die ene vrouw in de reportage zei vind ik ook wel juist.
Dat hij praat over zijn verleden en een getuigenverklaring nogmaals aflegt.
Ik vind overigens een paar bij mij erg mild overkomen en alleen maar afgeven op de reportage.
Er is al zoveel hiervoor afgegaan om die man weer achter de tralies te krijgen. Het is gewoon schofterig dat er niets aangedaan is en nog niet wordt. Hopelijk met dit staaltje prut journalistiek wordt men weer wakker geschud.
Er is al genoeg ophef over dus het heeft effect gehad.


wo jun 27, 2007 4:36 pm
Harro
Bericht 
Wie komen er dan mild over? Ik zie hier niemand "alleen afgeven op de reportage".


wo jun 27, 2007 4:42 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group