Het is nu vr maart 29, 2024 1:17 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Foto's vakantie Slowakije en Polen (Dukla Pas en Plaszow) 
Auteur Bericht
r.jansen
Bericht 
zeer interesant daar allemaal en zal daar zeker eens gaan kijken.
suc6 met je volgende reis :D

mvg. rudy


do aug 02, 2007 3:14 am
John S.
Bericht 
Kaj, bedankt voor de geweldige en indrukwekkende reportage.
Complimenten.


do aug 02, 2007 7:56 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ik had al zo'n idee, dat jullie dit interessant vonden. Wie van jullie is eigenlijk al in kamp Plaszow of/en Dukla pas geweest?

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


do aug 02, 2007 10:26 am
Profiel
M@RIO
Bericht 
Kaj, zeer indrukwekkende reportage!


do aug 02, 2007 11:28 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Bedankt! :mrgreen:

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


do aug 02, 2007 11:45 am
Profiel
muncio
Bericht 
Top Kaj en meneer is weer op vakantie :lol:


do aug 02, 2007 10:21 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ik heb geen leven, ik weet het. :wink: :mrgreen:

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


do aug 02, 2007 10:51 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Leuke update: Ik heb een van de verroeste hulzen (de meest intacte) schoongemaakt en van zijn roest ontdaan.

Dit staat er op de achterkant:

54

43


Ik neem aan dat deze huls in 1943 is gemaakt? En het gaat hier om een Russische huls? Verder geen cijfers of letters aanwezig.

Groet Kaj


zo aug 19, 2007 2:22 pm
Profiel
Johanvp
Bericht 
Mooie foto's van de Dukla pas.

Was in 2005 een weekje in Tjechie.
Kwam daar niet verder dan een T34 die
ik aan de kant van de weg zag staan.


zo aug 19, 2007 4:15 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Thnx Johan.

Nou, na de Dukla Pas, hoef ik geen T34 meer te zien. Jammer dat er daar zo'n nadruk werd gelegd op Russische tanks. Het zou nog gaver zjn geweest als Duitse en Russische tanks kriskras door elkaar stonden. Veel T34 hebben daar een aanvalspose, maar naar wie vraag je dan af.... Ik wil er wel weer eens terug om daar wat meer vondsten te doen. Je moet voorstellen (dat zie je goed op die 'kaart') dat al die Russen langs een dal moesten racen. Dus die hele strook moet vol zitten met schuttersputjes en dergelijke. Ik ben op een plek om hoog geklommen en zag daar hele mooie loopgraven en daartussen kraters. Dus je kon echt goed zien wat voor hel het voor beide kanten moest geweest zijn.

Groet kaj


zo aug 19, 2007 4:24 pm
Profiel
martinbeek
Bericht Re: Foto's vakantie Slowakije en Polen (Dukla Pas en Plaszow
Hallo Kaj en anderen.

Sorry dat ik een spelbreker moet zijn, maar de foto's van de palen met isolatoren en prikkeldraad zijn net zoals de grafstenen nep. Ze zijn daar achtergelaten door de filmploeg van Schindler's List.

Palen van bijna zeventig jaar oud staan inderdaad niet meer boven de grond...
De grafstenen kan je optillen en dan kan je zien aan de onderzijde dat ze van gegoten beton zijn.
Alle hekken, poorten, grafstenen en andere zaken die je op de grond ziet in de Liban Quarry zijn dus slechts 21 jaar oud.
De isolatoren zijn gemerkt met een naam en type, deze komen uit Polen en het merkt bestaat pas sinds 1984.

Ik kan het weten, want ik ben een van de camera mensen van Schindler's list en Spielberg heeft deze plek 21 jaar geleden gekozen voor de opnames, in plaats van het kamp Plaszow zelf, uit respect.
Als je de foto's van de Liban Quarry uit de oorlog bekijkt (diverse te vinden op Google) zal je zien dat de bouwwerken van de filmset uiteraard niet op de foto's staan...

Ik heb in 1992 en 1993 veel onderzoek en fotografie gedaan voor Schindler's List en ken iedere steen van PLaszow en Auschwitz, dus als er dingen zijn die je nog wilt weten, dan trek maar aan de bel.

De steengroeve is verder uiteraard authentiek als werkplaats voor de dwangarbeiders. De brandstapels in Schindler's list die daar ook gefilmd zijn, kloppen dan weer niet - dit vond op het kampterrein plaats.

Ik heb voor Spielberg aan diverse producties gewerkt op diverse plaatsen in de wereld, maar ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat filmsets op deze manier werden achtergelaten - ik denk dan ook dat het een vergissing is. De barakken zijn namelijk allemaal wel (met grof geweld) afgebroken. Dit is met bulldozers gedaan, vandaar de gaten in de grond (en nu meertjes), dit is dus ook een resultaat van het filmen. Vreemd dat dan de stenen en de hekken er nog wel zijn. Misschien een "statement" van iemand...

Ps. ik ben er dit jaar nog geweest en alles ligt er nog als door jou gefotografeerd...


Martin Beek
imdb: http://www.imdb.com/name/nm3727391/


za maart 08, 2014 10:23 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Foto's vakantie Slowakije en Polen (Dukla Pas en Plaszow
interessante en opmerkelijke bijdrage Martin.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za maart 08, 2014 11:34 am
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Foto's vakantie Slowakije en Polen (Dukla Pas en Plaszow
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om dit te melden, Martin.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo maart 09, 2014 8:24 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Foto's vakantie Slowakije en Polen (Dukla Pas en Plaszow
Een verhelderende en verrassende uitleg Martin.
Een bijzonder verhaal.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo maart 09, 2014 9:46 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Foto's vakantie Slowakije en Polen (Dukla Pas en Plaszow
Martin Beek drukt ons eens te meer met onze ogen op de wel of niet fake realiteit van foto's.
Foto's van situaties zoals onze hersenen graag willen dat die de realiteit van onze wensen uitbeelden.
Kaj kon dat niet weten, wel de regionale bewoners.
Maar waarom zouden die....... .
Toch is de serie fraai.
Bedankt.


ma maart 10, 2014 6:05 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group