Het is nu do maart 28, 2024 8:14 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Foto's vakantie Slowakije en Polen (Dukla Pas en Plaszow) 
Auteur Bericht
John S.
Bericht 
Thanx Kaj.


di jul 31, 2007 8:08 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Het was een genoege om daar te zijn. :D En dit allemaal in 1 dag bezichtigd, als een soort blitzkrieg richting de Poolse grens. We moesten namelijk die zelfde dag naar Mielec, waar mijn overgrootvader ligt (die van het Andes leger). Was een hele indrukwekkende begraafplaats, met een paar stenen verder op, het graf van een 'verdediger van Warschau'. Overigens was daar ook een massagraf van de omgekomen 'armia krajowa' strijders en 2 Duitse massagraven (wo2). Maar mijn digi begaf het aan gebrek aan stroom en dus kon ik jammergenoeg daar niks van vereeuwigen... :cry: Ook heb ik (en daar heb ik nu wel spijt van) geen foto's gemaakt van de Duitse stellingen op de heuvels in de vallei van de dood. Ik dacht "laat ik maar me batterijen niet te veel belasten", maar bleek later dat ze het helemaal vol hielden tot de Tjechoslowaakse grens begraafplaats.. Jammer je zag overal Duitse "foxholes", prikkeldraad, kraters en veel ijzer. Overigens moet dat gebied vol zitten met onontplofte granaten (vooral Duits) en mijnen, maar deze ben ik gelukkig niet tegen gekomen.

Ik zal vanavond de duistere kant van het kamp Plaszow posten.. Bibbers gegarandeerd.. :(

Kaj


di jul 31, 2007 10:37 am
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Btw hier een foto van mijn vondsten van deze vakantie:


Afbeelding

Van links naar rechts (voor de slechtziende): :wink:
- ontplofte huls
- verroeste munt
- PPSh kogel
- wederom een ontplofte huls
- Ringband van een granaat

Had graag gewild om nog langer te blijven in de Dukla pas, zodat ik meer van deze vondsten kon doen. Maarja volgende keer ga ik wel een hotelletje nemen om dan met gemak in een paar dagen de Dukla pas te wandellen.


di jul 31, 2007 10:53 am
Profiel
Meveda
Bericht 
Ik denk dat ik ook maar eens die kant op moet gaan, is dat een beetje te doen met hotels of een vakantie huisje in de buurt? :D


di jul 31, 2007 11:01 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Citaat:
Ik denk dat ik ook maar eens die kant op moet gaan, is dat een beetje te doen met hotels of een vakantie huisje in de buurt?


Uhmm ja denk 't wel.. We hadden een huisje in midden Slowakije voor een weekje. En we zouden dan rchting het noorden gaan, om daar in de dukla pas een bliksembezoek te brengen. Dus eerlijk gezegd weet ik 't niet, maar er zullen vast wel hotels,motels, campings of vakantie huisjes daar in de buurt zijn. Svidknik zal wel een hotel moeten hebben, dat is toch wel een van de grootste steden in dat gebied. Heb je gelijk de oorlogsmuseum en de Sovjet monument/begraafplaats naast je deur.


di jul 31, 2007 11:11 am
Profiel
muncio
Bericht 
Mooi Kaj als je meer hebt over Polen laat het zien.
Ik wil zelf daar nog heen dus als je tips hebt stuur me even een pm.


di jul 31, 2007 4:24 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Citaat:
over Polen


Muncio, ff tot de duidelijkheid: Slowakije, niet Polen. :roll: :mrgreen:
Ik zal ff kijken of ik je tips kan geven. 8)

Ik ga nu pas beginnen met Polen. Geen tanks deze keer, deze keer gaan we de darksite betreden van het Nazisme. :|

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


di jul 31, 2007 10:01 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
DE STEEN GROEVE VAN HET KAMP PLASZOW - POLEN 2007

Laat in de avond kwamen we aan in Krakow. Gezellige stad met mooie oude centrum en een eigen kasteel.

Afbeelding

En natuurlijk het 'trots' van deze stad: Kamp Plaszow..
Voordat we gaan beginnen, moet ik bekennen dat ik me totaal heb vergist, in de locatie van deze voormalige kamp. Ik dacht eerst dat deze in zijn geheel in de steen groeve lag, maar eenmaal thuis kwam ik er achter dat het paar honderd meter verder lag. In iedergeval was het zeker geen vruchteloze poging. Deze groeve was zeker een onderdeel van het kamp. Want ik vond het al raar dat er niks aangegeven werd met bordjes of monumenten. Maar die lagen dus paar honder meter verder.. Juist, laten we maar beginnen met wat gegevens:

Concentratiekamp Plaszow was een werkkamp tijdens de bezetting van Polen, waarin hoewel er geen gaskamers of dergelijke aanwezig waren, ontzettend veel joden om het leven zijn gebracht. Deels door ziektes en slechte voeding en deels door willekeurige acties van de kampbewakers. Het kamp is in 1941 opgericht in de zuidelijke buitenwijken van Krakow.
Amon Göth was aangewezen als kampbewaker. Deze man die het niet helemaal in zijn bol had (zoals werd bewezen tijdens zijn gevangenschap door geleerden) kwam uit het Oostenrijkse Vienna en heeft persoonlijk ook veel mensen vermoord. Amon Göth is in de laatste oorlogsjaren aangeklaagt wegens het verzuimen van joodse bezittingen, die eigenlijk toegewezen waren aan het derde rijk. Hij werd opgepakt en er werd een psygische stoornis ontdekt, door het verloop van de oorlog, werd Amon niet vervolgt door de Duitsers. Maar toch moest Amon boeten voor zijn daden en dat gebeurde in 1946 toen hij door Amerikaanse handen werd opgehangen.
Plaszow, dit kamp werd in 1945 ontruimt door de duitsers toen de Russen naderden. Toch werden de mensen die 4 jaar lang waren opgesloten niet gespaard, ze moesten namelijk richting Auschwitz 'wandellen'. Deze wandeling was fataal voor vele van deze ongelukkige mensen en de gene die de wandeling hadden overleefd werden zonder pardoes bijna allemaal vergast.

Amon Göth

Zoals hij werd afgebeeld in de speelfilm Schindler's list

Afbeelding

Zoals hij er in het echt er uit heeft gezien

Afbeelding

Afbeelding

Amon tijdens zijn dagelijkse routine

Afbeelding

bron: wikipedia

Morgen zal ik verder gaan, ik ga nu namelijk naar een feestje. Ja sorrie jongens, ook dat hoort bij het leven van een jongeman zoals ik.

Kaj


di jul 31, 2007 11:34 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ik ben benieuwd naar de foto's Kaj!

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di jul 31, 2007 11:48 pm
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Ok laten we maar beginnen. Jullie weten al wat ik ga posten dus hoef ik dat niet nog een keer uit te leggen.
We hadden van te voren afgesproken dat we naar kamp plaszow gingen en dat gignen we dus ook doen. We deden het rustig aan en gingen pas rond 11en richting de bus. Het was een lange busreis richting het zuiden van Krakow en onderweg vonden we het ene strak plan om ff te drinken te kopen. Nou na bewapend te zijn met minstens 3 kg aan cola/spa en orange gingen wij weer op stap. Na minstens 10 minuten rijden vanaf de supermarkt, kwamen we eindelijk aan bij onze bestemming. We namen een of andere bospad, terwijl we ook gewoon de officiële entree hadden kunnen nemen. Maar jullie weten al dat ik een kleine misverstandje had gemaakt, dus deden we het maar op de Kaj manier.
Na een aantal bomen te hebben omgehakt kwamen we eindelijk bij de groeve aan. We kwamen aan op een weg en daarachter stond gelijk al onze eerste slachtoffer: een ruïne, die op de groeve uit kijkt. Eerst dacht ik dat dit de villa van Amon was, maar later kwam ik er achter dat deze villa ergens anders stond en opnieuw bewoond was. Uit ooggetuigen verslagen is een luguber verhaal te voren gekomen. Amon vond het namelijk leuk om elke ochtend voor zijn ontbijt op het balkon te staan van zijn villa en dan een paar gevangenen van het Plaszow zonder pardoes neer te schieten.

Nogmaals Amon Göth met een trots gezicht na een voltreffer. (?)

Afbeelding

Bron: http://www.holocaustresearchproject.org ... ngoth.html

Maarja ik dwaal af. De ruïne zou waarschijnlijk een grote opslagplaatst zijn van het kamp Plaszow. Maar of dit zo is, weet ik niet zeker.

De ruïne, met daarachter het daadwerkelijke kamp. Het gebouw op de achtergrond hoort bij het voormalige kamp

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een van de betonnen prikkeldraad palen.

Afbeelding

Afbeelding

De groeve van boven af. Door dat de groeve al jaren niet meer gebruikt is is er een complete flora ontstaan. Die langzaam de resten van het kamp overwoekeren tot dat er niks meer van over is.

Afbeelding

Einde deel 1 van Plaszow


wo aug 01, 2007 4:58 pm
Profiel
John S.
Bericht 
Intrigerend ook die foto's van Goeth. Boeiend levensverhaal ook.

Ja, in die groeve liggen heel wat horror-verhalen.
Ongelofelijk dat het nu ondanks het verval allemaal zo 'stil' en 'vreedzaam' uitziet.


wo aug 01, 2007 5:05 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Deel 2

Na even van het uizicht genoten te hebben, gaan we richting de Groeve zelf. Onderweg deze foto's gemaakt. Let op de hekken met prikkeldraad die nog helemaal intact zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto van de ruine in de verte

Afbeelding

Overblijfselen van de stalen deur die voor de wachters diende, bij hun routine.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats vaan de deur heeft gezeten

Afbeelding

In het volgende deel de laatste afdaling en een verschrikkelijke ontdekking...

Kaj


wo aug 01, 2007 7:15 pm
Profiel
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
We naderen bijna de ingang

Afbeelding

Detail foto van de hekken
Afbeelding

Eenmaal voor de ingang, krijg ik de bibbers.. Niet alleen doordat je weet dat je op een plaats staat, waar mensen daadwerkelijk zijn afgeslacht als beesten maar ook iets heel ergs gruwelijk.. Zijn jullie er klaar voor, sommige van jullie zullen dit al hiervan weten. Maar die weg die door de poort gaat en waar ik op stond, was geen normale weg, maar een weg van Joodse grafzerken. En het gruwelijke is ook dat je gelijk weet waarom deze zerken hier liggen. Puur voor de vernedering, deze arme joden werden niet alleen geslagen, bespuugd en vermoord. Maar deze mensen moesten alsof het niet erg genoeg was ook nog over de zerken lopen van hun broers,moeders en opa's. Dat vind ik wel erg shokerend.. Ik was gewoon gelijk stil.. Zo vernietigend was deze ontdekking voor mij

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het volgende deel meer..


wo aug 01, 2007 8:18 pm
Profiel
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Erg mooie foto's Kaj. Bedankt voor het delen! Dat pad met grafstenen van de voormalige Joodse begraafplaats is overigens ook erg mooi nagemaakt in Schindler's List. Ik wist echter niet dat het in het echt ook nog aanwezig was.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


do aug 02, 2007 12:03 am
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
We lopen met een wee gevoel over de grafzerken, want naast lopen kon je niet. Links en rechts prikkeldraad en hekken en je krijgt, of je het wilt of niet, last van claustrofobie. Het moest verschrikkelijk zijn voor de joden, die gevangen zaten tussen hekken die onder stroom stonden, Duitsers die op ze spuugde en sloegen en een maniak genaamd Amon Goth die zonder enkele emotie met een peuk in z'n mond willekeurig mensen afschschoot als levende schietschijven. Puur ter vermaak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overblijfselen van een soort gesloopte Plein van het kamp(?) Hadden ze die daar dan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Laatste terugblik op dit gedeelte van kamp Plaszow.

Afbeelding

Nogmaals voor de gene die het niet gelezen hebben, dit is niet het volledige kamp Plaszow. De rest van het kamp is ontzettend groot, met een eigen monument. Helaas was ik hier niet op de hoogte van, anders had ik natuurlijk ook hiervan foto's gemaakt. Mijn excuses hier voor.

Nog een laatste foto die waarschijnlijk wel het meeste pijn doet. Vooral na het zien van de groeve, komt dit als een klap aan.

Afbeelding

Ik hoop dat jullie mijn foto reportage interessant vonden. Jullie zijn jammer genoeg nog niet van me af. Want ik heb kennelijk Spaanse pepers in me reet zitten: over 1 week ga ik weer op vakantie, maar deze keer naar Cap Gris-Nez, Frankrijk. Dus dan zal ik jullie die week daarop weer bevoorraden met nieuwe kliekjes van de Atlantik Wall.

Gegroet en slaap wel.

Kaj


do aug 02, 2007 12:30 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group