Het is nu vr apr 19, 2024 9:23 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Station Gouda een vergeten Wo2 bezienswaardigheid 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht Station Gouda een vergeten Wo2 bezienswaardigheid
Toevallig was ik afgelopen zaterdag baroepshalve op station Gouda. Door een eerder ongeval bij Driebergen Zeist was mijn dienst zodanig aangepast dat ik ruim een uur pauze had in Gouda. Toen ik daar op het eerste perron (Spoor 4 en 5) rondliep vial mijn oog op een informatiebord dat ik nog nooit eerder had gezien. Een bord gaf informatie over een bombardement/luchtaanval in november 1944 op spoorwegknooppunt Gouda. Het informeerd de reizigers/bezoekers over dit bombardemen en geeft aan dat in de stalen balken van de overkapping de granaatinslagen nog steeds te vinden zijn. Vervolgens ik dus als echte WO2 fanaat kijken en zoeken.

Wat ik toen zag was werkelijk iets wat je eigenlijk met eigen ogen moet zien. Op vele plaatsen zijn de dutsen, putten, gaten, schampschoten en van heel grote gaten de reparatie nog precies zo aanwezig zoals ze ontstaan zijn na de luchtaanval. Een monument op zichzelf zou ik zeggen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jan 14, 2008 2:03 pm
Profiel WWW
Joey
Bericht 
Nooit over gehoord! Zal het onthouden, mocht ik daar ooit nog eens terechtkomen.


ma jan 14, 2008 3:28 pm
Pieter F
Bericht 
Ik ben de afgelopen weken toch vrij vaak in Gouda geweest voor een opdracht, maar het informatiebord is mij helaas nooit opgevallen. :?


ma jan 14, 2008 3:49 pm
Eberbach
Bericht 
Staat er ook bij waarom dat bombardement plaatsvond?
Misschien, vanwege de aanvoer van V2 raketten en brandstof??


ma jan 14, 2008 4:58 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het bombardement was vanwege het belang van het knooppunt in de transport processen. Het bord staat op het eerste perron. Direct achter de opgaande trap aan een paal van de overkapping. Dus tussen spoor 4 en 5.
Dit is bij de trappen in de richting van Woerden-Utrecht.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma jan 14, 2008 6:57 pm
Profiel WWW
ErnstJan
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Het bombardement was vanwege het belang van het knooppunt in de transport processen. Het bord staat op het eerste perron. Direct achter de opgaande trap aan een paal van de overkapping. Dus tussen spoor 4 en 5.
Dit is bij de trappen in de richting van Woerden-Utrecht.
Hmm zal eens gaan kijken als ik daar weer ben.
Mijn vrouw komt er vandaan en mijn schoonmoeder woont er nog steeds dus kom er regelmatig in de buurt.


di jan 15, 2008 12:52 pm
Pieter F
Bericht 
Ik moet binnenkort vast wel weer naar Gouda, dus dan kan ik het alsnog bezichtigen.


di jan 15, 2008 4:25 pm
MdB
Bericht 
Wil het ook wel zien eigenlijk.

Wordt nog druk daaro :wink:


di jan 15, 2008 4:41 pm
ErnstJan
Bericht 
Als de treinen dan nog maar goed rijden, die zijn al zo snel van slag :wink:


di jan 15, 2008 5:01 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Lijkt wel bijna tijd om eens een battlefieldtour op het station te organiseren :mrgreen:

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jan 15, 2008 6:10 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Wie weet he.. :wink:


di jan 15, 2008 6:12 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11907
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Wat info:
http://www.ad.nl/groenehart/gouda/article1344917.ece

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di jan 15, 2008 6:16 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Wat een kortzichtig commentaar op het stuk zeg, de onderste reactie van de drie.. :?


di jan 15, 2008 6:19 pm
Pieter F
Bericht Re: Station Gouda een vergeten Wo2 bezienswaardigheid
Ik kwam vandaag nog een stukje tegen in een boekje over Gouda:

Op 6 november 1944 voerden geallieerde jachtbommenwerpers luchtaanvallen uit op het strategisch belangrijke spoorwegknooppunt Gouda. De zes bommen die om acht uur 's ochtends werden afgeworpen, vormden een voorproefje voor de zware luchtaanvallen die enkele uren later plaatsvonden. Het station werd zwaar beschadigd, terwijl het seinhuisje bij de tunnel volledig afbrandde. Ook ontstond er brand in de tweede en derde klas wachtkamers en in een goederenloods van de Nederlandse Spoorwegen. De ravage was enorm, niet alleen in de omgeving van het station, maar ook elders in de stad.

Wonder boven wonder waren er slechts lichtgewonden, waarvan er zich twee in het ziekenhuis moesten laten behandelen.


za jun 30, 2012 7:23 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Station Gouda een vergeten Wo2 bezienswaardigheid
http://www.oorlogsmusea.nl/artikel/2915 ... -Gouda.htm :mrgreen:

_________________
Ni dieu, ni maitre


zo jul 01, 2012 10:37 am
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group