Het is nu do maart 28, 2024 9:19 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 
Gezocht Informatie over Fort Kijkduin 
Auteur Bericht
Ronald Stassen
Bericht Gezocht Informatie over Fort Kijkduin
Wie kan mij helpen aan informatie over Fort Kijkduin te Den Helder?
Alle informatie en eventuele zelfgemaakte foto's zijn welkom.

Bijvoorbaat dank

Groet

Ronald


di aug 10, 2004 4:05 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Ik neem aan dat je www.fortkijkduin.nl al kent ?


di aug 10, 2004 7:04 pm
Profiel
Ronald Stassen
Bericht 
Barry,

Deze kende ik inderdaad al. Ik zoek informatie over de rol van het fort in de Tweede Wereldoorlog.

Groet

Ronald


wo aug 11, 2004 4:18 pm
Jesper
Bericht 
Ik woon vlakbij het Fort en wil wel even gaan kijken, zodra ik thuis ben van vakantie. Begin september zal ik wel even contact met je opnemen.


wo aug 11, 2004 4:51 pm
Ronald Stassen
Bericht 
Jesper,

Geweldig, bedankt alvast voor je hulp.
Ben je misschien ook in de gelegenheid om digitaal foto's te maken?

Bedankt .

Groet

Ronald


wo aug 11, 2004 5:05 pm
Jesper
Bericht 
Tuurlijk, ik maak de foto's wel even digitaal en zoek even wat 'folders' enzo en vraag daar wel even wat rond.

Groeten Jesper


do aug 12, 2004 11:44 am
Ronald Stassen
Bericht 
Jesper,

Nogmaals reuze bedankt.

Groet

Ronald


do aug 12, 2004 11:56 am
Jesper
Bericht 
Vanmiddag even langs geweest bij fort Kijkduin. Helaas nog zonder fototoestel, maar desalniettemin volgens mij een nuttige bijdrage:

Voor een ieder dit dit ook leuk vindt om te lezen:

Ik sprak in het fort bijna een uur lang met een historica over fort Kijkduin tijdens de Tweede Wereldoorlog en dit is het resultaat:

Het verhaal loopt hoopt ik chronologisch, maar vergeef me, zij sprak niet zo heel goed Nederlands dus soms liep het wat spaak wat tijd betreft haha.

Fort Kijkduin vormt samen met een fort op Texel, een fort op Wieringen en de Kazematten bij Kornwerderzand een grote stelling.

In 1938 vond de voormobilisatie plaats maar Fort Kijkduin bleef leeg, behalve de vuurleidingskoepel bovenop het fort. De militairen hier waren afkomstig van de marinekazerne Erfprins in Den Helder. Zij zaten in de toren om eventuele coordinaten vast te stellen van vijanden.

Deze vuurleidingskoepel is 15 cm dik en in totaal wel 46 ton zwaar. Door de Duitsers is er, als loop ik op de zaken vooruit, met een snijbrander een gat in geboord om een enorme antenne erdoor naar buiten te steken. De koepel zelf werd in 1897 door een Duitse firma uit Frankrijk gehaald (firma Schneider).

In mei 1940 werd het fort door de Duitsers overgenomen (zonder slag of stoot). Echter, omdat er meer dan genoeg forten waren in de omgeving om als militair fort dienst te doen, werd FK ingericht als opleidingsfort voor artillerie-marine (of marine-artilleristen?). De Duitsers verstevigden het fort wel met een betonnen kap (gewapend beton) die ze lieten bouwen door een Helderse aannemer. Om radars te ontsporen (bijvoorbeeld van overvliegende vliegtuigen) werden er grote ijzeren pieken bovenop deze kap geplaatst.

In de oostkant van het fort werden vervolgens twee hele grote poorten in de muur geplaatst en werd de weg aan de oostkant (die naar beneden loopt) bestraat, net als de hoofdgracht. Dit deden de Duitsers opdat zij met motoren en LKW (Last Kraft Wagen) in zijn geheel het fort in konden rijden waar zij achter gesloten deuren (die onzichtbaar waren voor iedereen, ook voor vliegtuigen) hun kostbare lading konden afleveren. Zo is het bekend dat er in fort Kijkduin met de nieuwste soorten torpedo's en flak-kanonnen geoefend werden die op deze geheime manier binnengebracht konden worden ("vrij" van spionage dus).

Het hoofddoel van het fort was dus opleiding van marinemannen. Daarnaast werd het fort gebruikt voor grote feesten en partijen (waar veel collaborateurs aanwezig waren). Het derde doel, wat pas kortgeleden ontdekt is, aan de hand van speciale archieven en marine-informatie was het dienst van het fort als centrale waarnemings post. Het bleek namelijk zo te zijn dat er vanuit Noorwegen een directe telefoonlijn over de zeebodem was gelegd door de Duitsers ter versterking en verdichting van de Nord-Atlantik Wall.

In 1942 werd er nabij het fort een groot Wehrmacht terrein gebouwd (als je er ooit bent, voordat je omhoog rijdt, richting dijk, ga je linksaf onder twee poortjes door een parkeerterrein op, dat is het terrein dat bedoeld wordt). Er werd een officierengebouw gebouwd van waaruit er een radiografische verbinding was met de zogeheten kroontjesbunker.

'De Kroontjesbunker'
Aan de noordelijke rand van de Grafelijkheidsduinen, ten oosten van fort Kijkduin, ligt heden ten dage nog een Duits bunkercomplex uit de Tweede Wereldoorlog. Midden in dit bunkercomplex treft men een zeer bijzondere bunker aan, die door zijn toren in het oog springt en volgens de Duitse bunkertypologie geregistreerd stond als FL 250 en genaamd was 'Flugabwehrgruppenkommandostand', of verkort 'Flakrukostand' genoemd werd. In de volksmond staat deze bunker ook wel bekend als 'de Kroontjesbunker'. Deze bunker is bijzonder, omdat er in Nederland slechts vijf gebouwd zijn, waarvan die in Den Helder enig overgeblevene is. Ook in de rest van het door de Duitsers bezette Europa kwam dit type bunker sporadisch voor. Alleen in St. Nazaire (Frankrijk) resteert nog een dergelijk type bunker. Mogelijk zijn dit voor zover bekend de enige twee overgebleven exemplaren. De functie van deze bunker als hoofdkwartier van de Duitse luchtafweerverdediging. De informatie met betrekking tot de vliegmanoeuvres kwam binnen via meldingen van diverse Duitse radarposten langs de kust. Verder kwamen meldingen binnen van luisterposten, die daarvoor grote schotelvormige luisterapparaten gebruikten en diverse luchtwachtposten. Het was belangrijk om zo snel mogelijk het aantal vliegtuigen, de soort de vlieghoogte, de vliegrichting en de nationaliteit vast te stellen. De meldingen werden telefonisch volgens een afgesproken systeem doorgegeven aan het 'fluchwachkommando' (Fluko), dat in de Flagrukostand was gevestigd. (http://www.fortkijkduin.nl/stelling/st13.htm)

Ook liep er vanuit dit gebouw een directe loopgraafverbinding met de kroontjesbunker voor het geval van een strijd of vlucht.

Om coordinaten vast te stellen in het gebied van de kroontjesbunker en fort kijkduin werd radiografie gebruikt, alsmede kijkers, allerhande meetinstrumenten, radioantennes en wat later ook radar!

Het fort is nooit gebombardeerd, ook al zijn er in totaal wel 117 bombardementen op Den Helder uitgevoerd!

Na de capitulatie viel het fort weer in Nederlandse handen, wat zonder strijd dus gelukte.


di okt 05, 2004 9:41 pm
Ronald Stassen
Bericht 
Jesper,

Hartelijk dank, het staat inmiddels op OM.

groet

Ronald


di okt 05, 2004 9:44 pm
Jesper
Bericht 
Te gek, en voor de nieuwsgierigheid: was ik nummer 500? Wilde het ook maar even hier zetten voor diegene die het zo even wil lezen.


di okt 05, 2004 9:47 pm
Ronald Stassen
Bericht 
Jesper,

Jij was nummer 498


di okt 05, 2004 9:50 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 11 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group