Het is nu do jun 21, 2018 6:43 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Kaj's Oostfront foto's 
Auteur Bericht
Kaj

Bericht Kaj's Oostfront foto's
Sinds kort hou ik me bezig met het verzamelen van fotomateriaal als toevoeging aan mijn oostfront-collectie. Ik za hier op regelmatige basis nieuwe aangekochte foto's plaatsen (zowel Duits als Sovjet). Ik heb besloten om de foto's niet meer in het "nieuwe aanwinsten" topic te plaatsen om zo het overzicht te behouden over mijn fotocollectie.

Achtergelaten Sovjet bommenwerpers op het vliegveld van Borrisow.

Afbeelding

Veroverde Sovjet machinegeweerstelling. 22-6-1941.

Afbeelding

Duitse opmars langs een uitgeschakelde tank en artillerietrekker STZ-5.

Afbeelding

Duitse opmars langs een Sovjet lichte tank.

Afbeelding

Duitse soldaten op een veroverde T-20 Komsomolet.

Afbeelding

Duitse militaire colonne (Opel vrachtwagens) rijdt langs een achtergelaten T-26C. 1941.

Afbeelding

Achtergelaten BT-7 tank langs de weg met Duitse markering.

Afbeelding

Duitse militaire colonne rijdt langs uitgeschakeld Sovjet materiaal (waaronder een BA-10 pantserwagen).

Afbeelding

Achtergelaten KV-1 zware tank.

Afbeelding

Gesneuvelde Sovjet soldaten in hun loopgraaf. Vermoedelijk 1941.

Afbeelding

Uitgeschakelde Sovjet T-26 met gedode bemanningsleden. De man die achter de koepel ligt houdt zijn geweer nog vast.

Afbeelding

Duitse opmars naar het oosten langs een uitgeschakelde T-26(?) en twee gedode bemanningsleden.

Afbeelding

Uitgeschakelde T-27 tankette met het uitgebrande lijk van de bestuurder.

Afbeelding

Uitgeschakelde Sovjet tank met gedode bestuurder.

Afbeelding

Uitgeschakelde T-34/76 (met markering) en gedode bemanningslid.

Afbeelding

Afbeelding

Duitsers inspecteren het door hun toegebrachte schade op een Sovjet tank en haar bemanning.

Afbeelding

Begrafenis van 67 gesneuvelde Waffen-SS soldaten in juli 1941, Rusland. Deze soldaten behoorden tot de SS-Division (mot.) Leibstandarte SS Adolf Hitler en zijn gesneuveld bij Shitomir, Oekraïne. De LSSAH heeft zware verliezen geleden bij gevechten om en in deze stad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Neergeschoten Sovjet gevechtsvliegtuig.

Afbeelding

Stuka aanval op een Sovjet stelling in een verlaten fabriek.

Afbeelding

Duitse gevechtsvliegtuigen in formatie boven een bos. 1941.

Afbeelding

Achtergelaten BA-10 pantserwagen. De Duitsers proberen het voertuig uit het modder te trekken.

Afbeelding

Het leven in de achterlinies.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski

vr mei 13, 2011 9:20 pm
Profiel
paling

Bericht 
Wow, dat zijn erg indrukwekkende foto's. En dan te bedenken dat de verbrande persoon brandend uit de tank heeft proberen te klimmen. Luguber..

vr mei 13, 2011 10:13 pm
Profiel WWW
Kaj

Bericht 
De meeste KIA tankbestuurders/bemanning zijn dan ook door toedoen van brand omgekomen. Inderdaad luguber, maar geven wel een realistische kijk op de oorlog.

"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski

vr mei 13, 2011 10:26 pm
Profiel
John S.

Bericht 
Mooi Kaj, keep up the good work !

There was no glory in the victory of war, only honor to those who fought bravely,
and memories of those who sufferd and died in battle. D.R. Burgett

za mei 14, 2011 12:26 pm
Profiel ICQ
Kaj

Bericht 
Foto's genomen door de Sovjets. Erg leuk die officieren met een waslijst aan onderscheidingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zo mei 22, 2011 1:46 am
Profiel
Paul

Bericht 
Hoe groot was die kans dat ze daadwerkelijk aan het front vochten met opgespelde medailles?

zo mei 22, 2011 9:34 am
Profiel
Kaj

Bericht 
Zover ik het weet droegen ze die gewoon aan het front. De foto's hebben wel een hoog propaganda gehalte en zullen zeker niet direct aan het front gemaakt zijn. Op de eerste foto staat trouwens een Held van de Sovjet-Unie.

zo mei 22, 2011 11:01 am
Profiel
Moderator
Auke

Bericht 
Op de eerste foto staat maarschalk Rokossovski. Ik heb deze foto weleens eerder gezien, of uit een iets andere hoek genomen.

zo mei 22, 2011 3:30 pm
Profiel WWW
Vin1

Bericht 
Het zijn wel indrukwekkende foto's moet ik zeggen. Zeker de foto's van de slachtoffers...

Net als bij deze foto "Uitgeschakelde T-34/76 (met markering) en gedode bemanningslid. " daar staat die soldaat bij alsof het de normaalste zaak van de wereld is..

zo mei 22, 2011 3:51 pm
Profiel WWW
Kaj

Bericht 
Auke, bedankt voor het determineren. Ik had al stiekem gehoopt dat jij dat kon doen. Weet je ook toevallig wanneer deze foto ongeveer is genomen?

zo mei 22, 2011 3:51 pm
Profiel
Kaj

Bericht 
Vin1 schreef:
Het zijn wel indrukwekkende foto's moet ik zeggen. Zeker de foto's van de slachtoffers...

Net als bij deze foto "Uitgeschakelde T-34/76 (met markering) en gedode bemanningslid. " daar staat die soldaat bij alsof het de normaalste zaak van de wereld is..

Als je als tankjager in de loop van de jaren tientallen van dit soort tanks uitgeschakeld. Dan wordt het vanzelf ook de normaalste zaak van de wereld. Totdat je zelf aan de beurt bent. Dan is het uit met de pret.

zo mei 22, 2011 4:25 pm
Profiel
Moderator
Auke

Bericht 
Kaj schreef:
Weet je ook toevallig wanneer deze foto ongeveer is genomen?

Moet ergens na 1 juni 1945 zijn geweest, toen werd Rokossovski voor de tweede keer Held van de Sovjet-Unie.

Overigens vind ik die foto eronder erg interessant. Die persoon is geen reguliere landmacht-generaal-majoor (die hadden niet van dat sterke gezigzag op de epauletten) maar volgens mij van de NKVD of NKGB (dat insigne onder zijn Soevorov en Rode Ster is ook een jubileumsinsigne van een van die organisaties). Ik denk dat je het in deze buurt moet zoeken: http://www.rkka.ru/uniform/files/nkvd11.htm
Ook interessant dat hij een Orde van het Ereteken heeft, dat zie je niet zo vaak.

Die kolonel der tanktroepen en die gardegeneraal op die tank eronder zijn ook erg gaaf!

ma mei 23, 2011 9:27 pm
Profiel WWW
lars40/45

Bericht 
Ik ben zeer onder de indruk van deze fotocollectie, mijn complimenten. Het geeft weer eens een heel ander beeld dan de bekende foto's die je al in meerdere publicaties terug ziet. Bedankt dat je ons hier deelgenoot van hebt willen maken.
Ik wens je veel succes met de verdere uitbouw van de collectie.

ma mei 23, 2011 10:24 pm
Profiel
Moderator
Auke

Bericht 
Dit is volgens mij het NKVD-insigne dat die NKVD-generaal draagt:

https://lh3.googleusercontent.com/-8Hf2 ... Pandis.jpg

Paul schreef:
Hoe groot was die kans dat ze daadwerkelijk aan het front vochten met opgespelde medailles?

Ze droegen ze vaak gewoon aan het front, maar als er echt gevochten ging worden werden ze regelmatig afgedaan.

Hier een foto van generaal-majoor Rodimtsev in Stalingrad die zijn onderscheidingen even af heeft gedaan (je kunt de gaten van de screwbacks in zijn velduniform nog zien):
Afbeelding

di mei 24, 2011 10:01 am
Profiel WWW
sauerkraut

Bericht 
Hoe kon men een zogenoemde "politruk" onderscheiden?
Ik weet dat er in de weken voor Barbarossa onder de Duitse troepen speelkaarten werden uitgereikt met daarop de rangen van Russische officieren en manschappen. De aas was de politruk die krachtens het Keitel-erlass bij gevangeneming zonder proces geliquideerd moest worden.

di mei 24, 2011 10:58 am
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende