Het is nu vr sep 21, 2018 1:49 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Verovering van Oslo in april 1940 door Duitse troepen 
Auteur Bericht
Ruud Groen

Bericht Verovering van Oslo in april 1940 door Duitse troepen
LS,

Tijdens de Duitse overval op gelijktijdig Denemarken en Noorwegen in April 1940, Operatie Weserübung, gaat een interessant gerucht wat ik graag eens nader wil uitzoeken.

Onderwerp : verovering van Oslo door duitse troepen

Op 9 april werd gelijktijdig zowel Denemarken als Noorwegen door Duitse strijdkrachten aangevallen. Denemarken was een eenvoudige prooi maar Noorwegen lag overzee.Een invasie vloot en luchtlandingstroepen werd ingezet tegen Noorwegen.

Het volgende gerucht wil ik graag verder onderzoeken: de verdedigers van Oslo waren nogal verdeeld over het bieden van weerstand aan de goed uitgeruste Duitse luchtlandingstroepen. De Duitse commandant merkte hun twijfel en heeft besloten om het aanwezige (duitse)militaire orkest op straat op te stellen en onder vol muziek Oslo in te marcheren. Uit de aanblik van een muziekorps werd door de Noorse verdedigers de conclusie getrokken dat de oorlog reeds beeindigd was en gaven zich zonder slag of stoot over aan de Duitse troepen.

Over deze "muzikale" verovering is erg weinig bekend.

Wie wil mij helpen om hier een publicatie over te schrijven?

Ruud Groen
Ijsselstein (UT)

di okt 02, 2012 6:10 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht Re: Verovering van Oslo in april 1940 door Duitse troepen
Oslo zonder slag of stoot?
http://www.go2war2.nl/artikel/625/Operatie-Weserübung.htm?page=7

Het was hier dat de Blücher tot zinken werd gebracht door de Noren en de Lützow werd beschadigd waardoor men de Duitse troepen NIET in Oslo aan land kon brengenmaar moest uitwijken naar Oskarborg. Fornebu werd ingenomen door de para's. Fornebu ligt niet in Oslo, maar er bij. Voor de landing van de para's en luchtlandingstroepen hadden Messerschmitt's en bommenwerpers het vliegveld zwaar onder vuur genomen. De noorse verdedigers traden de aanvallers met alles wat ze nog hadden tegemoet, maar moesten om 09.00 uur hun verzet staken wegens gebrek aan munitie. Op het moment van de aanval lagen er verder geen grote parate eenheden van de Noren in Oslo en de gevechten zijn dan ook vooral buiten Oslo om gevoerd.

di okt 02, 2012 8:19 pm
Profiel WWW
Ries

Waar gaat dat gerucht precies?

wo okt 03, 2012 12:26 am
Profiel
Moderator
Jean

Hieronder even wat summiere info, laat wel in het midden of dit de overgave heeft versneld.

Citaat:
The first troops to occupy Oslo entered the city brazenly marching behind a German military brass band.

wo okt 03, 2012 10:24 am
Profiel
Ries

Ik vraag me af waar je dat vandaan hebt, net zoals ik me afvraag waar de topicstarter zijn gerucht gelezen heeft. Het lijkt nu net alsof de Duitsers een soort list gebruikten, en dat lijkt me sterk.

Er is een filmpje van de intocht van het(/een?) militaire orkest. Op de beelden is - volgens mij - te zien dat andere Duitsers de stad al hebben ingenomen. Althans: daar waar het muziekkorps voorbijtrekt staan her en der relaxte bewapende soldaten:

http://www.youtube.com/watch?v=Li_JvThEANs

Op 00.53 uur zijn trouwens enkele mannen met andere- dan Duitse helmen te zien.

wo okt 03, 2012 10:52 am
Profiel
Moderator
Jean

Bron: Wikki en op andere plaatsen

Er staat " de eerste troepen om Oslo te bezetten...." dat is iets heel anders dan de eerste troepen, men gaat geen fanfare een stad doorsturen zonder dat deze " safe" is. De "andershelmigen" zullen wel Quislings zijn.

Men mag hier het psychologisch effect niet verwaarlozen. De strijd was nog niet gestreden in Noorwegen, maar de Duitsers marcheerden al wel in de hoofdtad en woonplaats van de koning. Mijn stelling is dat bovengestelde vraag meer in die richting gaat.

wo okt 03, 2012 11:49 am
Profiel
Wilco_Vermeer

Klopt dit waren de bezettingstroepen, niet de aanvalstroepen. Dus de troepen die na de gevechten Oslo moesten bezetten en bewaken.

wo okt 03, 2012 5:45 pm
Profiel WWW
Leo

Waar was het dat tijdens Weserübung Duitse vrachtschepen reeds aangemeerd lagen die onderdek geladen waren met infanteristen. Ze kwamen te voorschijn na de dropping van de fallschirmjäger. Was dat niet in Oslo ?

Voorheen: NIGHTWALKER

wo okt 03, 2012 7:05 pm
Profiel WWW
Wilco_Vermeer

Kopenhagen, zie het artikel op Go2War2

wo okt 03, 2012 8:35 pm
Profiel WWW
Mathieu

Hoi,

Leuk te zien dat mensen geinteresseerd zijn in het verhaal over Oslo. Dat verhaal over de fanfare klopt niet, De Duitsers waren ervan overtuigd dat Noren geen echt verzet konden bieden, de Noorse strijdkrachten waren zelfs nog niet eens gemobiliseerd! Een iedergeval, de Duitsers vonden het wel een goed idee als er een fanfare korps mee zou lopen als ze Oslo zouden innemen. Helaas, dit fanfare korps zat op de Blücher!! Dat was dus even pech, dus wat gebeurde er? Op 10 april werd er met een Junkers G.38 een vers fanfare korps overgevlogen van Berlijn naar Oslo. Op dat moment was Oslo al vast in handen van de Duitsers.
Over de Duitse overval op Oslo is een werkelijk fantastisch mooi boek uitgegeven wat bij mij in de boekenkast staat. Het heet "Fornebu 9. April" en is geschreven door Cato Guhnfeldt. Het is in het noors geschreven ( gelukkig beheers ik die taal ook) en is voorzien van echt schitterende foto's.

Groet,

Mathieu.

zo okt 21, 2012 10:20 am
Profiel WWW
Ruud Groen

Hallo Mathieu,

Geweldig! Dank je wel voor je input, het was een verhaal dat erg spectuculair leek en ook zou passen in een aantal gedurfde acties die de Wehrmacht in die periode ondernam. Ben blij met je antwoord en dat dit gerucht dus een "broodje aap" verhaal blijkt te zijn.

Ruud

ma okt 22, 2012 12:46 pm
Profiel
Mathieu

Hoi Ruud,

Graag gedaan! Mocht je nog eens in de buurt van Sneek zijn dan kom je maar eens mijn boek inzien. De overval op Noorwegen kan zeker spectaculair genoemd worden, de toestellen welke de Luftwaffe inzette hadden geen brandstof voor de terug weg! Alleen die foto's al, echt schitterend. Overigens heeft de zelfde schrijver ook een prachtig boek geschreven over de 2, mislukte, aanvallen op het gestapo hoofdkwartier in Oslo. Mocht er nog iemand vragen hebben over Noorwegen dat laten ze het hier maar weten.

Groet,

Mathieu.

ma okt 22, 2012 12:53 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]