Het is nu di jan 21, 2020 7:23 pm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
EK 2 Origineel of niet? 
Auteur Bericht
r.jansen

Bericht EK 2 Origineel of niet?
Hoi,

Hier vervolg ik dan met mijn vraag (zie topic nieuwe aanwinsten)over of mijn pas gekochte EK 2 origineel is of toch niet.
Door dat het donker was (ja het word al weer laat :) )
niet echt goede fotos kunnen maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het zwarte binnenste gedeelte zit een klein beetje los in het ijzeren buitenwerk, ik weet niet of dat wat betekend.
Wat betreft het lintje, daarvan wist de verkoper ook niet of hij origineel was.
Het lint leek hem ook veel te kort.
Die verkoper zei wel dat een van de manieren om te kijken of het lintje een echte oude is, was dat je er een smal reepje van kon snijden/knippen en dan aansteken en kijken hoe hij brand.
Maar aan het lintje te zien is er misschien al iets te vaak iets vanaf gesneden/geknipt :roll:

Morgen probeer ik betere (detail) foto's te maken met daglicht.

mvg rudy

di jun 26, 2007 2:22 am
Profiel
Rudi

Bericht 
Zonder scherpe detail foto's valt er niets over tezeggen, deze zijn tewazig. Hier al eens gekeken? http://www.wehrmacht-awards.com/iron_cr ... ross_2.htm

De lengte van het lint zegt niet altijd wat over de originaliteit, heb er zelf ook 1 met een kort lint. Dat het zwarte gedeelte iets los zit, is vrij normaal. Er wordt ook wel eens gekscherend gezegt dat een goede hoort "terammelen." :D

Citaat:
Die verkoper zei wel dat een van de manieren om te kijken of het lintje een echte oude is, was dat je er een smal reepje van kon snijden/knippen en dan aansteken en kijken hoe hij brand.

Hier weet ik niets van, heb dit ook nog niet eerder gehoord. Iemand anders een idee hoe dit zit? Ben hier wel erg benieuwd naar.

Live your dream and let your dream come true.

di jun 26, 2007 9:39 am
Profiel WWW
George S. Patton

Bericht 
ik heb ook nog een vraagje over het EK2 kan een merkje ook op de kleine ring zitten, die van mij heeft er 2 maar ik kan niet zien wat het is??

(-Voorheen Hanzel-)

di jun 26, 2007 10:40 am
Profiel WWW
Wilco_Vermeer

Bericht 
Het merkje op de EK2 hoort op de grote ring te zitten.
Voor nog meer en informatie over mogelijke andere merkjes (en die bij eventuele replica's) zie ook http://www.wehrmacht-awards.com/iron_cr ... s/main.htm

De EK2 bestaat uit drie delen, twee opeengeperste zilverkleurige delen (de rand) en de veelal Ijzeren zwarte kern. Door de tands des tijds gaat deze kern veelal iets los zitten en dan "rammel" de EK2, maar dit is gene garantie. Het lint verhaal is klinklare onzin. In Wo2 werden door de DUitsers meerdere stoffen gebruikt oor het lint. Ook reflecterende linten kunnen zelfs echte zijn, want als 1 van de weinige landen hadden de DUitsers in Wo2 al reflecterende/fluoriscerende linten (UV licht test). Deze lichtreflectie onder UV is echter wel veel zwakker dan de felle lichtschijn van moderne linten.

di jun 26, 2007 3:32 pm
Profiel WWW
Maurice1976

Bericht 
misschien kan het branden aantonen welke stof het is...synthetische lint zal anders branden als katoenen lint, de kleur van het lint heeft in mijn ogen nauwelijks effect op het branden van de stof.

di jun 26, 2007 4:54 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
Een goede replica zel echter niet met een synthetisch lint zijn uitgevoerd. Daarnaast zegt de datering van het lint niets over de echtheid van het lint of van het kruis. Immers de linten zijn ook na Wo2 geproduceerd voor de 1957 versie van het EK2.

di jun 26, 2007 5:48 pm
Profiel WWW
r.jansen

Bericht 
Er zijn van de ongeveer 100 pogingen maar 3 redelijke fotos overgebleven, dat zal wel aan m,n toestel liggen :(

http://i131.photobucket.com/albums/p281 ... 1263-1.jpg

http://i131.photobucket.com/albums/p281 ... 001175.jpg

http://i131.photobucket.com/albums/p281 ... 001229.jpg

Het rammeltje heeft hij zeker, dat was het eerste wat me er aan opviel.
Als ik op die site kijk die jij aangaf wilco en ik kijk bij de fotos van de nr55 in de lijst van makers dan lijkt hij er in iedergeval toch behoorlijk op.
Misschien kan ik hem een keer aan iemand laten zien (maar dan niet op foto) die er verstand van heeft en me dan met enige zekerheid kan zeggen of hij echt is? :roll:

wo jun 27, 2007 1:26 am
Profiel
Rudi

Bericht 
Het lijkt mij een originele, maar vanaf foto's is het altijd lastig te beoordelen. Neem hem mee naar de meeting, als voor die tijd nog niemand gevonden hebt. Daar loopt vast wel de een of andere expert. (Wilco bijvoorbeeld :mrgreen: )

wo jun 27, 2007 12:23 pm
Profiel WWW
Kaj

Bericht 
Wat betreft de wazige foto's, dat kun je instellen via je digitale camera. Eerst kreeg ik ook alleen wazige foto's van kleinere objecten, maar door hem hoger te houden krijg je geen beter foto resultaat. Hierdoor krijg je misschien wel je object scherp maar veelste klein zodat detaills wegvallen.. Het beste is om de handleiding er bij pakken... :P

Kaj

"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski

wo jun 27, 2007 12:50 pm
Profiel
r.jansen

Bericht 
Waar en wanneer is zo,n meeting?
Het lijkt mij ook een echte maar ik heb er dan ook geen verstand van :D
Wat is de waarde van een echte eigenlijk ongeveer?

Dacht dat ik alles al geprobeerd heb maar ik zal nog wel even kijken in de handleiding :)

wo jun 27, 2007 1:12 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
STiwot Meeting vijf jaar jong

wo jun 27, 2007 1:22 pm
Profiel WWW
Rudi

Bericht 
r.jansen schreef:
Wat is de waarde van een echte eigenlijk ongeveer?

Afhankelijk van de qualiteit, gemiddeld zo'n beetje tussen de 65,- en 75,- euro. Gemerkte liggen aan de bovengrens, ongemerkte aan de ondergrens.

Het Schinkel-type tussen de 150,- en 220,-.
Is ook weer erg afhankelijk van de qualiteit enz.
(Deze uitvoering is ook wat zeldzamer, zie ook eerder genoemde links.) :wink:

wo jun 27, 2007 3:25 pm
Profiel WWW
r.jansen

Bericht 
wat wil dat zeggen? "schinkel" type.
ik weet niet wat dat is :oops:
mvg r jansen

wo jun 27, 2007 5:03 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Bericht 
http://www.wehrmacht-awards.com/iron_cr ... ross_2.htm