Het is nu zo sep 23, 2018 8:06 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Verzetsstrijders en WO II in Paradijs Zorgvlied 
Auteur Bericht
pauline wesselink

Bericht Verzetsstrijders en WO II in Paradijs Zorgvlied
In 'Paradijs Zorgvlied' komt verzetsman Tonny van Renterghem kort voor in sommige biografietjes, o.a. die van Jan de Jongh (doodgeschoten voor Victoriahotel op 7 mei 1945 - de laatste huzaar van 1-RHM die sneuvelde) en Arnoudina van Heemstra (tante van Audrey Hepburn). Tonny's informatie gebruikte ik bij het stuk over Andrea Domburg (De Ondergedoken Camera).

De Tweede Wereldoorlog komt verder in een aantal artikelen aan de orde zoals in het stuk over verzetsstrijder Slamat Faiman, Géza Frid, Cissy van Marxveldt, Ischa Meijer, Harry Mulisch, Margreet Reiss (haar zoon Jeroen Krabbé bood ik het boek op de presentatie in de aula van Zorgvlied aan).

Ook bij de stukken over: Annemarie Grewel, Käthi Rottenberg, Renate Rubinstein, verzetsstrijder Theo Ruiter, Annie M.G. Schmidt, Hans Snoek (verborg onderduikers), Leny Stegeman-van de Peppel (in verzet met Henk van Randwijk), M. Vasalis (verborg onderduikertje en hielp Joden), verzetsstrijder Cornelis Verbiest en Bert Voeten.

https://www.facebook.com/ParadijsZorgvlied77/?view_public_for=837007133082840 en http://www.paulgellings.nl/essaysartikelen/4814-2/

auteur: Paradijs Zorgvlied (Venstra, mijnbestseller.nl 2015)

di jan 05, 2016 4:42 pm
Profiel WWW
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]