Het is nu do maart 28, 2024 12:08 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Slag om stoumont 
Auteur Bericht
RainbowRob
Bericht Slag om stoumont
Een van mijn adoptie soldaten is gesneuveld op 19december 1944 tijdens de slag om Stoumont. Heeft iemand heel misschien informatie over wat er die dag gebeurd is in en om Stoumont?


do jan 17, 2008 6:05 pm
-Spitfire-
Bericht 
Eenheid wil wel eens helpen met het vinden van informatie :wink:


do jan 17, 2008 6:44 pm
Harro
Bericht 
Er is die dag heel veel gebeurd in de gevechten tussen de Amerikanen en Kampfgruppe Peiper en daarover is heel veel geschreven. Het boek Duel in the Mist gaat zelfs helemaal enkel over de strijd om Stoumont op die ene dag: 19 december 1944.


do jan 17, 2008 7:09 pm
RainbowRob
Bericht 
-Spitfire- schreef:
Eenheid wil wel eens helpen met het vinden van informatie :wink:


Haha natuurlijk.

Hij was van 119th infantry regiment van de 30th division.
Company en battalion weet ik helaas nog niet.


do jan 17, 2008 8:05 pm
Harro
Bericht 
De acties van dit regiment die dag staan uitgebreid beschreven in het bovengenoemde boek, maar ook in "Battle of the BUlge - then and now" van Jean-Paul Pallud en in de divisiegeschiedenis van de 30ste: "Workhorse of the western front" - the story of the 30th infantry division" van Hewitt. Ik heb ze hier staan maar de info is zo uitgebreid en gedetailleerd dat het toch wel handig is als ik eerst wat exacter weet wat je zoekt.


do jan 17, 2008 8:58 pm
RainbowRob
Bericht 
Bedankt in elk geval al voor de titels Harro. Ik ben pas net aan het zoeken naar informatie over Odis Isaacs maar vrees dat ik dus voorlopig niet veel verder kan komen. Ik weet namelijk alleen dat hij in 119th zat en die dag in Stoumont is overleden. Heb je enig idee waar ik zou kunnen vinden in welk bataljon enzo hij zat?


do jan 17, 2008 11:32 pm
Pieter F
Bericht 
Op de site van The American Battle Monuments Commission (ABMC) heb ik zijn naam eens opgezocht in de database. Daar komt in ieder geval het volgende uit:

Name: ISAACS ODIS M
Rank: SSGT
Serial No.: 38294449
Date of Death: 19-Dec-44
Cemetery: HC

Dit wist je natuurlijk allemaal al, maar wellicht dat ze je daar nog verder kunnen helpen?


vr jan 18, 2008 9:59 am
RainbowRob
Bericht 
Daar zeggen ze alleen maar dat ik een idpf moet aanvragen en misschien dan iets te weten kan komen. Maar de kans zou klein zijn. Vraag mij ook niet waarom.


vr jan 18, 2008 10:24 am
Pieter F
Bericht 
Dat schiet niet echt op nee..


vr jan 18, 2008 10:35 am
David
Bericht 
@Harro,

Duel in the mist.

Nog nooit van het boek gehoord. Is het wat?
KG Peiper heeft me altijd al geinteresseerd. Stoumont was de uiterste punt van zijn opmars.


vr jan 18, 2008 12:12 pm
Harro
Bericht 
Het eerste boek uit wat een serie van zeven moet worden over de Leibstandarte tijdens het Ardennenoffensief. En de auteurs, waaronder de gerenomeerde schrijver Timm Haasler (Panzer-Brigade 105) en expert Hans weber, zijn niet over één nacht ijs gegaan. Jaren van onderzoek zitten in dit boek. Zeer veel details over de wederopbouw van het Panzer-Regiment voor het offensief, van vrijwel elke tank de bemanning en waar hij standde cq uitgeschakeld werd, uitvoerige beschrijvingen van de strijd, enz. Al besteden de auteurs ook erg veel aandacht aan camouflage patronen, torennummers en dat soort zaken die mij minder interesseren maar wat modelbouwers bijvoorbeeld wel willen weten. Maar al met al erg veel geld voor heel veel informatie. Echt een boek dat alleen interessant is voor de lezer die uitgekeken is op de standaardwerken over dit onderwerp en specifiek nog meer willen weten.


vr jan 18, 2008 12:31 pm
Leo
Bericht 
Wordt bijgevoegd aan m'n verlanglijst, bedankt Harro.


vr jan 18, 2008 1:07 pm
Hans Dorr
Bericht 
Ik sluit mij graag aan bij de omschrijving over het boek Duel in the Mist. Heb het boek vorig jaar aangeschaft en geeft veel info.

JW


vr jan 18, 2008 1:59 pm
David
Bericht 
Is het ergens in Nederland te krijgen? bol.com in ieder geval niet.

Lijkt me een mooi boek!


vr jan 18, 2008 2:04 pm
Hans Dorr
Bericht 
De Lancier Modelbouw in Gouda daar heb ik hem gekocht.Tel: (31)182-528185, zover ik weet is ie ook alleen daar te verkrijgen in Nederland. De prijs ligt zo rond de 80,=/85,= Euro.

JW


vr jan 18, 2008 3:21 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group