Het is nu di maart 19, 2024 6:38 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Theodore Bachenheimer 
Auteur Bericht
Marcoo
Bericht Theodore Bachenheimer
Las net het verhaal van Theodore (Ted) Bachenheimer op go2war2.nl (http://www.go2war2.nl/artikel/1352/Bach ... eodore.htm)

wat een verhaal zeg! is dit ooit verfilmd?
als dat niet zo is lijkt het me een idee! ik ben onder de indruk!


vr feb 29, 2008 11:45 am
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Oeps, ik lees deze post nu pas!

Om antwoordt te geven op je vraag: nee, dit verhaal is nooit verfilmd. Wel geniet hij postuum nog steeds een enorme status binnen de 82nd Airborne Division. Zijn zowel Duitse als Joodse afkomst hebben daar ongetwijfeld aan bij gedragen, zijn voormalige kameraden hebben zich menigmaal verbaast hoe iemand zijn vroegere landgenoten met zoveel 'gemak' kon ombrengen. Zo stuurde een veteraan mij dat ook Bachenheimer de kans (hoewel zeer gering) aanwezig achtte dat hij (eventueel per ongeluk) een vroegere schoolvriend zou ombrengen.

Een indrukwekkend verhaal achter een indrukwekkend persoon. Toen ik het artikel over hem schreef wist ik al dat hij pakweg 2 kilometer van mijn huis vandaan was doodgeschoten, maar ik ontdekte ook dat hij vlak na de oorlog nog geen 500 meter van mijn huis tijdelijk is begraven. Doordat de afstanden zo kort van mijn huis liggen wordt het verhaal natuurlijk niet bijzonderder. Iedere ochtend als ik naar mijn werk ga kom ik langs het monument wat ter ere van hem is opgericht in 't Harde en iedere ochtend denk ik dan even aan een van mijn bevrijders namelijk: Theodore H. Bachenheimer.

Pakweg 2 maanden terug ben ik in contact gekomen met een inmiddels 70-jarige inwoner uit de regio. Hij was er bij toen het lichaam van Bachenheimer op een platte kar naar de begraafplaats werd gebracht. Één opmerking van die man staat me nog goed bij, hij zei: "Ik zie die trouwring nog om zijn vinger zitten... ja, ik zie 'm nog steeds".

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


di maart 11, 2008 12:04 am
Profiel
Pieter F
Bericht 
Het is absoluut een mooi verhaal op GW, Egbert. En dergelijke opmerkingen van getuigen hebben natuurlijk ook een impact.


di maart 11, 2008 3:51 pm
philip reinders
Bericht 
Yep het houten kruis zie ik ook heel vaak staan, je gaat toch niet richting die barraken waar die paarden staan he Egbert, net over het spoor :lol:


di maart 11, 2008 4:49 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Neenee, ik ben geen Gele Rijder, Philip! :D

Bedankt voor het compliment, Pieter! :D

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


wo maart 12, 2008 3:20 pm
Profiel
philip reinders
Bericht 
PFFFFFFFF SCHROK AL, het zou eigenlijk eens tijd worden voor iets van steen, zou mooi passen bij het nieuwe asfalt.


wo maart 12, 2008 6:27 pm
Pieter F
Bericht 
Het is off-topic, I know, maar wat voor vreselijks is een Gele Rijder dat dit zo'n opluchting veroorzaakt bij Philip?


wo maart 12, 2008 10:38 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
http://nl.wikipedia.org/wiki/11_Afdelin ... Artillerie Gaan we hier weer verder over Bachenheimer.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


wo maart 12, 2008 10:43 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Bedankt Frank! :wink: Excuses voor mijn off-topic uitstapje, terug naar Bachenheimer.


wo maart 12, 2008 10:49 pm
-Spitfire-
Bericht 
Ik heb het artikel eens paar maanden terug gelezen en vond het een interessant artikel! Ik hoop dan ook dat er de komende tijd eens meer van dit soort artikelen geplaatst zullen worden op Go2War2!


wo maart 12, 2008 10:53 pm
muncio
Bericht 
Via Bachenheimer ben ik Egbert op het spoor gekomen en was het begin van Stiwot.


di maart 18, 2008 1:15 am
philip reinders
Bericht 
Egbert

is er een boek over Oldebroek in WOII?


vr mei 30, 2008 6:20 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
philip reinders schreef:
Egbert

is er een boek over Oldebroek in WOII?

Ja, getiteld: "Oldebroek in oorlogstijd"...

Heb je de begraafplaats in Oldebroek ook al gezien? (ik zie dat je namelijk ook in Doornspijk en Elburg bent geweest)

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr mei 30, 2008 7:13 pm
Profiel
philip reinders
Bericht 
Staat daar info in over de graven die op oldebroek liggen?

klopt zit op het moment in Elburg, ben vandaag ook al weer naar wat andere begraafplaatsen in Gld geweest


vr mei 30, 2008 7:29 pm
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
philip reinders schreef:
Staat daar info in over de graven die op oldebroek liggen?

Jep! Ik woon trouwens maar een paar honderd meter bij die begraafplaats vandaan... :wink:

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


vr mei 30, 2008 8:05 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group