Het is nu do maart 28, 2024 11:30 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Crisbecq en Azeville 
Auteur Bericht
Dennis
Bericht Crisbecq en Azeville
In nde sector van het 22e infanterie regiment ging de opmars zeer moeizaam. Daar langs het strand en verder landinwaarts bij deverdedigingswerken werd er koppig weerstand geboden door de Duitse eenheden. Na de pijnlijke mislukte aanvallen op Crisbecq en Azeville op 7 juni, wachtte de regimentscommandant Kol. Hervey A. Tribolet opdat het 3e bataljon {minus K-cie} zich ten westen van Ravenoville verzamelde als reserve eenheid, voordat er een nieuwe aanval zou worden in gezet. Gedurende de nacht echter trok het 3e bataljon verder en accepteerde de overgave van Taret de Ravenoville. K-cie, versterkt met 4,2-inch mortieren, anti-tank kanonnen en zware mitrallieurs ging verder met de aanval op strand fortificaties verder naar het zuiden.
Om 10h00 op 8 juni vielen het 1e en 2e bataljon wederom Crisbecq en Azeville aan. Op rechts dreef het 1e bataljon de vijand uit St.Marcouf,welke deze gedurende d nacht weer had ingenomen en trok verder richting Crisbecq. Net als op 7 juni leiden A en B-cie de aanval met C-cie klaar voor een aanval door het midden. Om 13h30 begon een 20 min. durende barrage van mortieren, marine en veld artillerie op Crisbecq in te beuken. Het werd voortgezet met een rollende barrage welke op zo'n 200 meter gevolgd werd door infanterie eenheden. D-cie zorgde voor dekkingsvuur met zware mitrallieurs. De opmars en het dekkingsvuur was goed gecoordineerd waardoor het bataljon de rand van de bunker complexen met weinig verliezen kon bereiken. A en B-cie positioneerden zich op de flanken terwijl C-cie door het midden oprukte en enkele stellingen opblies met behulp van pijpladingen.
Vervolgens ontwikkelde het gevecht zich net zoals de dag ervoor. De aanvalseenheden hadden al hun explosieven opgebruikt zonder de hoofd bunkers te vernietigen en raakten verwikkeld in nabij gevechten met de Duitsers in hun loopgraven. Het gehele bataljn werd onder vuur genomen door Nebelwerfer en door de kanonnen van Crisbecq en andere bunkers landinwaarts. Daarbij kreeg hun linkerflank ook nog een tegenaanval te verwerken. Terwijl de druk op links toenam, trok het bataljon zich terug onder de dekking van de rook, net als de dag ervoor, naar de boomgaard ten noorden van Bas Village de Dodainville. Na de eerste controle bleek het bataljon nog maar half zo sterk, maar gedurende de nacht vonden nog een groot aantal mannen hun weg terug naar hun eigen linie. Bij Azeville had het 2e bataljon ook zijn eigen ervaringen van de 7e juni herhaald en was terug gedreven door een tegenaanval.
Op 9 juni werd de Azeville taak overgedragen aan het 3e bataljon{minus K-cie}, welke weer landinwaarts was getrokken vanaf Taret de Rave-noville. Het plan om Crisbecq in te nemen was tijdelijk losgelaten, maar marine en veld artillerie bleef deze onder vuur nemen. Het fort van Azeville, ruwweg een cirkel, lag rond het oostelijke deel van de stad. Het bestond uit 4 grote betonnen bunkers welke gecamoufleerd waren als huizen. Ze waren uitgerust met 150mm kanonnen, gekoepelde machinegeweren en ze waren onderling verbonden met overdekte loopgraven. De zuidelijke toegang werd verdedigd door kleinere in het voor terrein geplaatste mitrallieursnesten en mijnenvelden. Het gehele terreinwas omgeven met verschillende soorten en diktes prikkeldraad versperringen. De wegen in de omgeving waren geblokkeerd.
Het 3e bataljon verzamelde zich ongeveer 1000 meter ten zuidoosten van Azeville en om 11h00 trokken ze de frontlijn over ten zuidwesten van de stad. L-cie ging verder naar het westen in een wijde boog om de stad in het westen binnen te trekken en zodoende eventuele vijandelijke reserve eenheden uit te schakelen welke deze kon hebben achter het fort. I-cie bestaande uit 5 aanvalseenheden, ging noordwaarts binnen de cirkel van L-cie, en trok over de frontlijn en door de velden om het fort van achetern aan te vallen. Het 22e veld artillerie bataljon vuurde 1500 salvo's in de voorloop van de aanval. De Cie begon met ondersteuning van tanks, maar mijnen hielden deze met uitzondering van 1 allemaal op. Tegen het middaguur kreeg de I-cie de buitenste mitrallieursnesten in het zicht. De manschappen deden geen poging om de mijnen te ruimen, maar nadat ze de prikkeldraad doorknipten prikten ze zich een weg door de velden. Ze namen de mitrallieursnesten continue onder vuur en bliezen ze vervolgens op. Het vijandelijke vuur viel mee. De Duitsers hadden het verzuimd om vrije schootsvelden te creeren en om een zuidwestelijke nadering tegen te gaan. I-cie concentreerde zich op de dichtsbijzijnde bunker. Eerst vuurden bazooka's en de enigste tank, vanachter een haag, maar ze bereikten niet meer dan het beton te schaven. Vervolgens werd een aanvalseenheid voorwaarts gestuurd om de achteringang op te blazen, welke zich iets terug getrokken van de wand bevond en daardoor niet direct onder vuur kon worden genomen. De eenheid werkte zich een weg naar voren leegde zijn vlammenwerpers en plaatste een PCK CHARGE. Maar dit had geen effect, net als de 2e poging of de 3e met een zwaardere lading. In een laatste poging stuurde Kap. Joseph T. Samuels, cdt I-cie, de soldaat Ralph G.Riley naar de bunker met de laatste vlammenwerper om deze nog een paar keer te bstoken. Met de vlammenwerper op zijn rug, rende soldaat Riley 75 meter door vijandelijk vuur en liet zich in een krater vallen voor de dekking. De vlammenwerper werkte niet meer en hij bedacht wat nu de beste te nemen actie was. Hij opende de klep, hield een lucifer aan de monding liet de brandende stroom richting de onderkant van de deur lopen. Net op dat moment werden zij onder vuur genomen van vijandelijke artillerie vanuit Crisbecq en Kap. Samuels dacht dat de aanval was mislukt. Opeens hoorde de sld Riley een ploppend geluid anders dan het geweervuur om hem heen. Het werd bijna meteen gevolgd door enkele explosies in de bunker. De vijandelijke munitievoorraad ging af ten gevolge van het brandende stroompje van de vlammenwerper. Snel daarna verscheen er een witte vlag en het vuren stopte. De achterdeur ging open en er verscheen een Amerikaanse para officier met 2 Duitsers. De Duitse commandant gaf alle 4 forten over met een garnizoen van 169 man.

Heeft iemand hier nog opmerkingen/aanvullingen op, dan hoor ik het graag.


za aug 07, 2004 7:09 pm
Dennis
Bericht 
Als iemand weet wat voor soort bunkers het waren wat er in Crisbecq en Azeville stonden zou ik dat graag horen, ook het type kanonnen is mij onbekend. Heeft iemand deze info?
St Marcouf - Crisbecq 3 x 210mm Skoda K39/K41 33kms H683 & M272 3/HKAR 1261

1 x 150mm French Open 3/HKAR 1261

Dat is de info wat ik over Crisbecq heb kunnen vinden, aanvullingen zijn welkom.


Laatst bijgewerkt door Dennis op do aug 12, 2004 8:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo aug 08, 2004 12:35 pm
OmErta
Bericht 
voor het type bunkers bij azeville kijk eens op dit kaartje:
http://atlantikwall.free.fr/AW_Normandi ... EVILLE.htm

grtz alex

edit:
en voor de bewapening kan je ook eens naar http://82.161.25.29/bunkersite/location ... hoofd.html gaan.


zo aug 08, 2004 1:02 pm
Dennis
Bericht 
Bedankt Alex voor de info.
Groeten Dennis
The commander of Crisbecq "Commander Ohmsen. Dat is verdere info wat ik heb kunnen vinden, welke commandant er in Crisbecq zat.


Laatst bijgewerkt door Dennis op do aug 12, 2004 8:58 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo aug 08, 2004 2:40 pm
Frank
Bericht 
Zou je me kunnen zeggen welke Duitse eenhied daar zat, dan kan ik eens voor je kijken in het boek Fighting in Normandie van David C Isby


zo aug 08, 2004 2:48 pm
Dennis
Bericht 
Ik heb hier thuis een grote kaart, maar daar zie ik alleen een nummer op staan. 919, wat dat precies inhoud durf ik zo niet te zeggen. Weet ook eerlijk gezegd niet precies welke Duitse eenheid daar zat, maar zal eens gaan zoeken.
Groeten dennis


zo aug 08, 2004 2:56 pm
Dennis
Bericht 
Heeresküstenartillerieregiments 1/261, dat is wat ik heb kunnen vinden op het internet, kan dat ik het niet goed heb, dan hoor ik het graag
de bunkers werden bemand door 2/1261 HKAR, het aantal van deze personen weet ik niet.
Die 2. Batterie des Heeresküstenartillerieregiments 1/261, die HKB Azeville. Dit heb ik op een Duitse site gevonden, welke nou de goede is weet ik niet, kan iemand mij daarbij helpen of weet iemand mij dit te vertellen welke eenheid er nou precies zat?
Voor diegene wat het willen weten wat voor soort kanonnen er in de bunkers stonden: 4 Franse veldkanonnen, model 1913, kaliber 10,5cm en hadden een bereik van 9km. Gevuurd kon er worden om de 40 sec.
Azeville 4 x 105mm Schnieder K331 1913 11kms H650 2/HKAR 1261
Kan iemand mij misschien vertellen welke Duitse eenheid nou daar precies heeft gezeten, ik heb heel internet af liggen zoeken maar kan het niet exact vinden buiten de hierboven vermelde eenheden, maar dat zegt me heel eerlijk vrij weinig. Heeft iemand hier de aanvulling op, welke ik zoek dan zou ik het graag horen. alvast bedankt.
Heb verder zitten zoeken en ben op het volgende gekomen wat betreft de Duitse eenheden. Azeville zou vallen onder de 709e infanterie divisie, St.Marcouf als ik het goed heb, daar zat het 2e regiment van het 919e infanterie bataljon.
Heeft iemand hier aanvullingen op dan hoor ik het graag.
_________________


zo aug 08, 2004 3:10 pm
Dennis
Bericht 
Dit heb ik over de Azeville batterij:

Geschütze: 4 französische Feldkanonen, Modell 1913, Kal. 10,5 cm
Wirksamste Reichweite: etwa 9 km; Schussfolge: 40 Sekunden;
Geschütze waren verchartet

Die 2. Batterie des Heeresküstenartillerieregiments 1/261, die HKB Azeville, hat man bereits 1941 etwa 3,5 km südlich von Marcouf eingerichtet, wo es die letzten Häuser im Osten des Dorfes Azeville berührte. Sie besitzt mehrere leichte Infanteriewaffen und gut ausgebaute Nahverteidigungsstellungen, liegt jedoch so weit von der Küste ab, dass die Hälfte der maximalen Reichweite der Geschosse über Land liegt. Da die Batterie keine Sicht zum Meer hat, befindet sich ihr Leitstand in der benachbarten MKB Marcouf.

Am 7.6.44 unternahm das 22. US Infanterieregiment den Versuch, die Stellung einzunehmen, es war jedoch vergeblich. Ein Gegenangriff warf das 2. Bataillon unter schweren Verlusten zum Ausgangspunkt zurück und die Versuche, die Bunker zu sprengen, fielen ebenso ergebnislos aus. Ein erneuter, ebenfalls erfolglos ausgegangener Versuch fand am 8. statt. Am 9. nahm das 3. Bataillon die Offensive wieder auf und stiess auf den gleichen Widerstand wie schon zuvor bis zu dem Moment, in dem es Soldat Riley gelang, die deutsche Munition mit einem Flammenwerfer in Brand zu stecken. Der deutsche Kommandant ergab sich mit seinen 169 Soldaten.

Dipl.-oec Ralph W. Göhlert , Militärhistorischer Arbeitskreis, RK Ratingen

Zoals je kunt lezen viel de batterij onder Heeresküstenartillerieregiments 1/261.


vr aug 13, 2004 9:11 pm
Dennis
Bericht 
Dit was de chef toko van Crisbecq.

Oberleutnant (MA)
Fregattenkapitän (Bundesmarine)

Walter Ohmsen

geboren am 07.06.1911 in Elmshorn

gestorben am 19.02.1988 in Kiel






Beförderungen und Auszeichnungen

01.04.33 Matrosengefreiter
01.09.34 Bootsmannsmaat
01.09.36 Oberbootsmannsmaat
01.11.36 Bootsmann
01.07.37 Oberbootsmann
01.07.40 Stabsoberbootsmann
07.04.41 KVK II.Klasse mit Schwertern
29.09.41 Kriegsoffiziersanwärter
01.01.42 Leutnant zur (MA)
01.07.42 Oberleutnant (MA)
14.06.44 Ritterkreuz als Chef Seeziel-Bttr. Marcouf i.d. MArtAbt.260

17.03.56 Kapitänleutnant
15.11.57 Korvettenkapitän
13.08.65 Fregattenkapitän



Dienststellungen

01.04.29 Eintritt in die Reichsmarine
12.02.36 Zugführer etc. an der Schiffsartillerieschule
01.02.44 Batteriechef Batterie Marcouf in der MAA 260
28.06.44 - 15.03.46 Kriegsgefangenschaft

15.03.56 - 30.09.67 Bundesmarine



--------------------------------------------------------------------------------

Seeziel-Bttr. Marcouf i.d. MArtAbt.260:
Geschütze: 3 tschechische Kal. 21 cm; wirksamste Reichweite: etwa 22 km;
Schussfolge: 40 Sekunden; lediglich 2 Geschütze verchartet
Außerdem 1 weiteres 15cm Geschütz und 6 x 7,5cm Flak

Die Amerikaner tauften die deutsche Batterie von St Marcouf Grisbecq, denn sie befand sich in dem Dorf gleichen Namens, das 700m nördlich des Dorfes Saint Marcouf liegt. Es war die größte Batterie der Seine-Bucht und beherrschte den Landungsabschnitt Utah Beach. Sie verfügte über ballistisch hervorragende Skoda-Kanonen. Die zum Zeitpunkt der Invasion noch im Ausbau begriffene Batterie liegt inmitten einer Heidelandschaft, etwa 9 km südlich von Morsalines, in der Nähe von Crisbecq – daher von den Alliierten Grisbecq-Batterie genannt. Sie unterstand artilleristisch Oberst Triepel. Chef der MKB: der 33jährige Kapitänleutnant Walter Ohmsen. Die Batterie zählte drei Offiziere, sieben Unteroffiziere und 287 Mannschaften. Dieses Prachtstück des Atlantikwalls besaß jedoch weder ein Funkmess- noch ein modernes Feuerleitgerät, und das Schiessen erfolgte wie im 1. Weltkrieg mit Hilfe eines Scherenfernrohrs mit Gradeinteilung. Die beiden verscharteten Geschütze befanden sich in mächtigen Bunkern mit einer 3,5 m starken Decke, hatten aber nur ein Schussfeld von 80°. Die dritte Kanone stand in offener, getarnter Behelfsstellung einsatzbereit. Der Bunker für ein viertes Geschütz war noch im Bau. An den Bunkergeschützen fehlten noch Schartenpanzerblenden, und in dem fertiggestellten Leitstand gab es noch kein Seeziel-Kommandogerät. Als Ersatz diente ein französisches Entfernungsmeßgerät, dazu ein selbstgebautes E-Meßgerät und Scherenfernrohre.

Vom 19.4.44 bis zum 6.6.44 bombardierten die Alliierten diese Batterie jeden Abend. Insgesamt wurden 800 Bomben auf die Batterie abgeworfen, die enorm große Krater hinterlassen hatten und einen Wiederaufbau nicht zuließen. In der Nacht vom 5. auf den 6.6. wurden noch einmal 600 t Bomben auf Marcouf abgeworfen. Im Anschluß daran griffen abgesetzte US Fallschirmjäger an, aber der deutschen Besatzung gelang es, sie gefangen zu nehmen. Die Fallschirmjäger hatten Befehl, die Batterie von St-Martin-de-Varreville einzunehmen, waren jedoch zu weit nördlich gelandet. Am 7.6. hatte die 4. US Div die Deutschen bis zum Dorf Saint Marcouf zurückgedrängt, aber Grisbecq hielt. Das 1. Bataillon stieß auf heftigen Widerstand und erlitt schwere Verluste. Der Angriff wurde am 8.6. mit verstärkten Kräften wieder aufgenommen; die Schiffsartillerie griff ebenfalls in die Kämpfe ein, aber die Amerikaner wurden trotzdem zum Rückzug gezwungen und gaben das Vorhaben vorübergehend auf, die Batterie zu besetzen. Am 12.6. fanden Patrouillen des 39. US InfReg die Kasematten verlassen vor und besetzten Grisbecq um 08:20 Uhr.

Dipl.-oec. Ralph W. Göhlert , Militärhistorischer Arbeitskreis, RK Ratingen

De eenheid viel dus onder de Kriegsmarine en had de naam Marine Artillerie Abteilung 260.
Deze info heb ik gekregen van de laatste aangemelde persoon op dit forum, Pat.
Bedankt hiervoor, Pat.


vr aug 13, 2004 9:12 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Ik heb even wat research voor je gedaan. Volgens mij werd HKB Azeville (Heeres-Küsten-Batterie Azeville) sinds 1941 verdedigd door 170 artilleristen van de tweede batterij van Heeres-Küsten-Artillerie-Regiment 1261 (ook wel geschreven als Heeres-Küsten-Artillerie-Regiment 1/261). Heeres-Küsten-Artillerie-Regiment 1261 was op 20 December 1943 voortgekomen uit Heeres-Küsten-Artillerie-Regiments 644 en bestond uit drie afdelingen en tien batterijen.

Dennis schreef:
De eenheid viel dus onder de Kriegsmarine en had de naam Marine Artillerie Abteilung 260.


Azeville was een Heeres-Küsten-Batterie en geen Marine-Küsten-Batterie, volgens mij kan Azeville dus nooit onder commando hebben gestaan van een Marine eenheid. Dit in tegenstelling tot Crisbecq want dit was wel een Marine-Küsten-Batterie. Hier was dan ook de eerste batterij van Marine-Artillerie-Abteilung 260 gelegerd.


Laatst bijgewerkt door Barry op vr aug 13, 2004 11:56 pm, in totaal 2 keer bewerkt.



vr aug 13, 2004 11:40 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Samengevat:
- Heeres-Küsten-Batterie Azeville: 170 artilleristen van de tweede batterij van Heeres-Küsten-Artillerie-Regiment 1261 (ook wel geschreven als Heeres-Küsten-Artillerie-Regiment 1/261);
- Marine-Küsten-Batterie Crisbecq: 300 marine mensen van de eerste batterij van Marine-Artillerie-Abteilung 260.

MKB Crisbecq wordt trouwens ook vaak Marcouf genoemd.


vr aug 13, 2004 11:51 pm
Profiel
Dennis
Bericht 
dan word me al een hoop duidelijk, dacht dat 1/261 en 1261 2 verschillende eenheden waren. Ik kan over deze eenheden alleen verder geen info vinden op het internet. Heeft iemand misschien iets waar ik wel iets van deze eenheden kan vinden?


zo aug 15, 2004 11:10 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Wat zoek je precies? Misschien heb je hier wat aan, Heeres-Küsten-Artillerie-Regiment 1261, Azeville:

Citaat:
Heeres-Küsten-Artillerie-Regiment 1261

Aufgestellt am 20. Dezember 1943 durch den OB West aus dem Stab des Heeres-Küsten-Artillerie-Regiments 644 mit drei Abteilungen und 10 Batterien. Das Regiment wurde bei der Invasion der Alliierten in der Normandie vernichtet.
Die 2. Batterie lag in der Batterie Azeville an der Normandieküste und war mit vier 10,5-cm Kanonen in Geschützbunkern ausgestattet. Die Batterie war vom 6. bis zum 9. Juni 1944 starken Angriffen von Land ausgesetzt und wurde am 9. Juli 1944 nach schwere Verlusten übergeben.


Verder is detail info over dergelijke kleine eenheden natuurlijk heel moeilijk te vinden.


Laatst bijgewerkt door Barry op zo aug 15, 2004 11:24 pm, in totaal 1 keer bewerkt.



zo aug 15, 2004 11:18 pm
Profiel
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
En dan nog wat over Marine-Artillerie-Abteilung 260, Crisbecq:

Citaat:
Marine-Artillerie-Abteilung 260

Formed 6.40 in Cherbourg with 3 companies. 1944 had the following batteries: 1 - 4 (4. also known as Brommy), Batterie Marcouf, Batterie Blankenese, Batterie Landemer and Batterie Fort du Roule.

4./MAA260 with four 152mm guns
Bttr. Landemer/MAA 260 with four 152mm guns
Bttr. Fort du Roule/MAA260 with four 105mm guns
Bttr. York (1, 2 or 3./MAA260) with four 170mm guns
Bttr. Hamburg (1, 2 or 3./MAA260) with four 240mm guns
Bttr. Bastion Cherbourg (1, 2 or 3./MAA260) with four 105mm guns
Bttr. Marcouf/MAA260 with ?
Bttr. Blankenese/MAA260 with ?
Disbanded 6.44 after the fall of Cherbourg..

Subordinated to Marine-Artillerie-Regiment 26, and from 7.40 Seekdt. Normandie


Verdere info zal denk ik best moeilijk worden. Een goede ingang is misschien het zoeken op namen. En anders is het bezoeken van een archief natuurlijk de oplossing.


zo aug 15, 2004 11:24 pm
Profiel
Dennis
Bericht 
dat is al een hoop meer als wat ik heb kunnen vinden, bedankt Barry.


ma aug 16, 2004 5:21 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group