Het is nu di maart 19, 2024 6:18 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Fake onderscheidingen 
Auteur Bericht
Kelvin
Bericht Fake onderscheidingen
Ik ben zelf redelijk ervaren m.b.t het herkennen van originele 'campaign shield' zoals bv het Kuban, Cholm, Narvikshield enz.

Tot voor kort had ik een redelijk overzicht van de originele en de fake varianten ervan. Er zaten toen al fakes tussen die bijna niet van echt te onderscheiden zijn.

Echter de laatste tijd zijn er een aantal shields op de markt gekomen waarvan algemeen vermoed wordt dat ze fake zijn maar die eigenlijk identiek zijn aan een origineel. Door lasertechnieken kun je nu een exacte 1 op 1 kopie ergens van maken. Ook is men tegenwoordig erg bedreven om metalen een 'oude look' te geven.

Een bekende antiquair en deskundige op het gebied van onderscheidingen, Detlev Niemann, verkoopt zelfs regelmatig fake stukken met echtheidscertificaat!

Ik vermoed dat er binnen 5 jaar kopien op de markt zullen verschijnen die door vrijwel niemand meer van echt te onderscheiden zijn. Het is dan niet ondenkbaar dat de waarde van de huidige onderscheidingen flink gaan dalen. Wat is echt en wat niet?

Als je bijvoorbeeld kijkt naar het Cholm shield. Dit is een vrij zeldzame onderscheiding die 'slechts' 5500 keer is uitgereikt. Een zogenaamd 'Textbook'-exemplaar van het Type 1 wordt vaak voor meer dan 2000 euro verkocht. De waarde van deze onderscheiding gaat volgens mij flink omlaag aangezien het aanbod (fakes die niet van echt te onderscheiden zijn) zal toenemen. Er zijn genoeg verzamelaars die hun 'collectie' zien als een goede investering die altijd zijn waarde zal behouden en waarschijnlijk zelfs flink in waarde zal stijgen. Ik ben hier allerminst zeker van.

Je hoort tegenwoordig ook steeds vaker dat verzamelaars stoppen omdat er gewoon te veel fakes op de markt zijn.

Wat is jullie mening hierover? Zullen b.v de onderscheidingen in waarde dalen?


wo jul 09, 2008 4:06 pm
Rudi
Bericht 
Tja helaas is dit een probleem wat de afgelopen jaren heel erg is toegenomen en waar ook (tot op heden) weinig aan te doen is. Misschien dat er de komende tijd technieken ontwikkeld worden waardoor men dmv bijvoorbeeld metaal analyse of iets dergelijks het verschil tussen fake en echt nog kan achterhalen.

Of de waarde zal dalen? Moeilijk te zeggen, denk dat dit per onderscheiding zal verschillen. Op het moment dat de markt op een gegeven moment met een bepaalde onderscheiding overspoeld wordt, zal deze zeer zeker in waarde dalen en ook minder gewild worden omdat dit een teken is dat er veel fakes van in omloop zijn. Of dit ook echter de bedoeling van die gasten die verantwoordelijk voor deze fakes zal zijn betwijfel ik. Het is niet goedkoop om onderscheidingen via laser technieken te kopieren en door waarde daling zullen ze weinig winst kunnen maken. En dit is toch net de bedoeling van het in omloop brengen van fakes en ze dan verkopen als echte.

Vrees wel dat het probleem van de vele fakes de komende tijd nog zal toenemen, maar om nu testoppen met verzamelen..... nee ben ik nog niet van plan.
De keuze om te stoppen of niet, zal echt een persoonlijke keuze van een verzamelaar gaan worden.


wo jul 09, 2008 5:11 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Auke

Geregistreerd:
zo nov 28, 2004 7:42 pm
Berichten: 3246
Bericht 
De vervalsingen worden inderdaad steeds beter. Van een aantal Sovjetonderscheidingen bijvoorbeeld zijn de originele mallen in handen van vervalsers gekomen. Hiermee worden vervalsingen van topkwaliteit gemaakt, die alleen door experts als zodanig kunnen worden herkend. Voor de 'gewone' verzamelaar wordt het dus steeds belangrijker om van betrouwbare bronnen te kopen, of bij experts advies aangaande de authenticiteit in te winnen. Echtheidscertificaten van experts zijn ook altijd wenselijk, maar hierbij moet uiteraard wel gelet worden op wie de authenticeerder is. Zo zie ik nogal eens echtheidscertificaten van Sovjetonderscheidingen, opgesteld door Detlev Niemann, die daar volgens mij geen verstand van heeft. Het is dus belangrijk dat je op de hoogte bent van de mate van expertise van de authenticeerder. Als verzamelaars zo te werk gaan bij de hogere en duurdere onderscheidingen, denk ik dat het aantal vervalsingen in verzamelingen minimaal zal blijven.

En hoeveel vervalsingen er ook op de markt komen, dit zal geen invloed hebben op de waarde van de originelen. Hier komt gewoon de welbekende wet van vraag en aanbod kijken. Het aanbod van originelen wordt steeds minder, omdat er een bepaald aantal originelen is dat meer en meer in verzamelingen vast komt te zitten, en de vraag stijgt doordat er steeds meer verzamelaars komen. En zelfs als er onherkenbare vervalsingen op de markt komen, kan ik me niet voorstellen dat dit noemenswaardige invloed zal hebben op de prijzen. De vervalsers zijn immers ook niet dom en zullen de markt niet overspoelen met hun vervalsingen om de waarde niet te laten dalen en geen argwaan te wekken.

Ik ben ervan overtuigd dat de prijzen van onderscheidingen zullen blijven stijgen, net zoals ze dat de afgelopen 20 jaar hebben gedaan. Mensen kopen ze immers voor de huidige prijzen, dus waarom zouden de verkopers met hun prijzen gaan dalen? En hoewel ik mijn verzameling op de eerste plaats als een verzameling zie, zie ik ook wel in dat het een fantastische investering is. Ik heb diverse items die in een paar jaar tijd 300%, 400% of zelfs 500% in waarde zijn gestegen, en ik ben ervan overtuigd dat ze in waarde zullen blijven stijgen.


wo jul 09, 2008 5:47 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik denk eerder dat het tegenovergestelde het gevolg zal zijn. Door grotere aantallen goede replica's (ik wil niet direct van fakes spreken, aangezien ze pas fake zijn op het moment dat ze als origineel verkocht worden) zullen juis originelen in waarde stijgen. Overigens ben ik er van overtuigd dat ondanks alles de originelen er uit zijn te halen. Het zal echter steeds minder eenvoudig op het oog kunnen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


wo jul 09, 2008 7:59 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group