Het is nu do maart 28, 2024 12:46 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Nederlandse medailles 
Auteur Bericht
Erwin
Bericht Nederlandse medailles
Ik was benieuwd waar een dienstplichtig militair, die in de mei dagen heeft gevochten, recht op had met betrekking tot medailles.

Als daar medailles aan verbonden zijn, zijn die ook beschikbaar gesteld aan nabestaanden van soldaten die in de oorlog omgekomen zijn?

alvast bedankt.


do jan 20, 2005 3:03 pm
Fall Fritz
Bericht 
ik heb iets voor je gevonden op de volgende site.
http://www.bhummel.dds.nl/index2.html
het gaat voornamelijk over de luchtmacht, maar misschien heb je der wat aan. alleen voor zover ik weet is der geen algehele medaille voor militairen die in dienst waren in mei 1940, maar werden medailles alleen uitgereikt naar aanleiding van een gevechtsdaad.


do jan 20, 2005 3:52 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Deze kregen ze volgens mij allemaal:
http://www.ww2awards.com/award/301

(als ik tenminste goed naar Wilco geluisterd heb...)

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


do jan 20, 2005 4:11 pm
Profiel WWW
dvdhoven
Bericht 
Krijgen is niet het goede woord. Ze moesten aangevraagd worden en ook door de militairen zelf betaald worden.
(Niet allleen ons zeeuwen bent zuunig.... :D )
Mijn eigen vader heeft naar alle waarschijnlijkheid nooit iets aangevraagd en er is ook geen enkele medaille in zijn nalatenschap aanwezig.

Wat ik van Wilco en Ben begrepen heb, is dat als een militair gedurende de mobilisatie gemobiliseerd is geweest, hij het recht heeft het mobilisatiekruis aan te vragen.
Heeft hij deelgenomen aan de strijd in de meidagen, dan kan hij ook het oorlogsherinneringskruis aanvragen. Op de laatste meeting had Wilco er diverse bij zich.
Dus waarschijnlijk komt er van zijn kant of van Ben nog wel een correctie.


do jan 20, 2005 4:45 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Inderdaad. Het Nederlandse systeem in en net na Wo2 was er geen van automatisch verkrijgen zoals dat nu wel het geval is.
Veteranen hadden er recht op en konden dat recht ten gelde maken door een aanvraag in te dienen. Dit gold ook voor de nabestaanden, afhankelijk van welke onderscheiding het betrof.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do jan 20, 2005 6:12 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Voor diegenen die wat dieper op de stof in willen gaan, hier een link naat Hét Handboek Nederlandse Onderscheidingen, slechts 239 pagina's, hierin opgenomen ook de Wo2 onderscheidingen,

http://www.mindef.nl/binaries/Handboek_ ... -70277.pdf

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di aug 26, 2008 1:15 pm
Profiel WWW
Roel R
Bericht 
Een interessante plek om deze vraag te stellen is www.onderscheidingenforum.nl , dan heb je alle kenners bij elkaar!


di sep 02, 2008 12:29 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Een beetje reclame maken mag altijd hoor Roel :lol: :wink:
Maar je hebt gelijk daar is veel informatie weg te halen rond dit onderwerp.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di sep 02, 2008 8:16 pm
Profiel WWW
Dennis N
Bericht 
En hoe gaat dit in zijn werk aangaande Commonwealth onderscheidingen? Kwam vandaag een document tegen bij mensen waaruit blijkt dat hun broer gerechtigd is om een aantal onderscheidingen te dragen (The 1939-1945 Star, The France Germany Star, The Defence Medal en The 1939-1945 Medal). Zij hebben die destijds niet aangevraagd omdat ze er voor moesten betalen. Dit kan ik trouwens goed begrijpen, deze jongen heeft gevochten voor volk en vaderland en is hierdoor gesneuveld op Walcheren in 1944 en dan moet er betaald worden voor een onderscheiding?!
Graag zou ik en de familie nu overigens ook, willen dat deze onderscheidingen alsnog naar hen toekomen. Wie kan mij daarbij een zetje in de goede richting geven?

Alvast bedankt!


di dec 30, 2008 2:09 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Volgens mij is er nog steeds niet veranderd aan deze zaak. Volgens mij is alles op deze site te vinden (als voorbeeld de 39-45-star, maar de overigen en allerlei andere veteranengegevens plus contacten zijn daar ook te vinden): http://www.mod.uk/DefenceInternet/Defen ... 45Star.htm
Ze kunnen nog steeds verkregen worden, maar volgens mijnog immer tegen een bepaalde betaling. Maar dat weet ik niet zeker.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 30, 2008 2:18 pm
Profiel WWW
Staf
rikvelzen

Geregistreerd:
di dec 14, 2010 11:06 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Harderwijk
Bericht 
ik dacht dat het niet mogelijk was om hetmobilisatiekruis en het oorlogsherinneringskruis te dragen, slechts 1 van de 2. ik heb voor mijn overgrootvader een paar jaar geleden een onderscheiding aangevraagd aangezien hij dat ook nooit gedaan had en dat kon wel, alleen werd alleen nog het mobilisatiekruis uitgegeven het OHK niet meer.


di dec 28, 2010 11:05 am
Profiel
Staf
rikvelzen

Geregistreerd:
di dec 14, 2010 11:06 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Harderwijk
Bericht 
ik dacht dat het niet mogelijk was om hetmobilisatiekruis en het oorlogsherinneringskruis te dragen, slechts 1 van de 2. ik heb voor mijn overgrootvader een paar jaar geleden een onderscheiding aangevraagd aangezien hij dat ook nooit gedaan had en dat kon wel, alleen werd alleen nog het mobilisatiekruis uitgegeven het OHK niet meer.


di dec 28, 2010 11:06 am
Profiel
Staf
rikvelzen

Geregistreerd:
di dec 14, 2010 11:06 pm
Berichten: 259
Woonplaats: Harderwijk
Bericht 
ik dacht dat het niet mogelijk was om hetmobilisatiekruis en het oorlogsherinneringskruis te dragen, slechts 1 van de 2. ik heb voor mijn overgrootvader een paar jaar geleden een onderscheiding aangevraagd aangezien hij dat ook nooit gedaan had en dat kon wel, alleen werd alleen nog het mobilisatiekruis uitgegeven het OHK niet meer.


di dec 28, 2010 11:06 am
Profiel
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Indien het OHK al is ontvangen, kan men niet in aanmerking komen voor het MOK.
Daarnaast wordt heden ten dage het OHK niet meer uitgereikt en het MOK wel aan mensen die hem nog niet uitgereikt hebben gekregen.
Dit is echter voor mensen die hem nog niet toegekend gekregen hebben. Mensen die hem in het verleden bijvoorbeeld hebben ontvangen kunnen tegen betaling een vervangend exeplaar aanschaffen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di dec 28, 2010 12:14 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group