Het is nu do maart 28, 2024 4:47 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Waalhaven verdediging dronken gevoerd op 9 mei? 
Auteur Bericht
Eddy van Driel
Bericht Waalhaven verdediging dronken gevoerd op 9 mei?
Gisteren interviewde ik i.v.m. een onderzoek een oud bewoner 88 jaar oud van tuindorp Heijplaat in WO II i.v.m. een boek.

Tot mijn grote verbazing vertelde hij tegen mij dat hij van zowel politieagenten als van op 10 mei gevluchte soldaten van pier 7 had gehoord dat er op de avond van 9 mei een groot feest was op Vliegveld Waalhaven waar veel drank geschonken werd!

Verraad?

Zijn er meer mensen die dit verhaal kunnen bevestigen?


vr dec 11, 2009 11:26 pm
Eddy van Driel
Bericht 
Aanvulling:

Er werd bevestigd dat er in Café Rotterdam, in de buurt van vliegveld Waalhaven, op 9 mei feest gevierd was.
De eigenaar van dat café was een actieve NSB'er!
Ook zou voor de oorlog de bekende "King Kong" vanuit dit café voor de Engelse inlichtingendienst binnenlopende schepen hebben gerapporteerd!

Wie heeft nog meer info?


za dec 12, 2009 11:07 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Dat feest zal er best wel geweest zijn, maar het café was veel te klein om naast de dorpelingen ook militairen te bevatten. Een aantal militairen zullen best vrij geweest zijn die avond, maar de rest had gewoon mobilisatiedienst. Dit voorval is van geen enkele invloed geweest op de gevechtskracht.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za dec 12, 2009 12:05 pm
Profiel WWW
koos24
Bericht 
Ik denk niet eens dat ze hun posten mochten verlaten.
Was er niet de op na hoogste alarmfase van kracht
in de vesting Holland?
De hoogste gold voor de grensgebieden en de Grebbelinie
de rest de van Nederland was een lichtere staat van paraatheid.
Zal er eens induiken.


za dec 12, 2009 3:21 pm
Eddy van Driel
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Dat feest zal er best wel geweest zijn, maar het café was veel te klein om naast de dorpelingen ook militairen te bevatten. Een aantal militairen zullen best vrij geweest zijn die avond, maar de rest had gewoon mobilisatiedienst. Dit voorval is van geen enkele invloed geweest op de gevechtskracht.


Ik ben/was diezelfde mening altijd toegedaan maar de informatie komt deze keer uit twee verschillende richtingen die elkaar niet kennen. :!:

Daarom wil ik het verder uitzoeken!


za dec 12, 2009 7:58 pm
Eddy van Driel
Bericht 
koos24 schreef:
Ik denk niet eens dat ze hun posten mochten verlaten.
Was er niet de op na hoogste alarmfase van kracht
in de vesting Holland?
De hoogste gold voor de grensgebieden en de Grebbelinie
de rest de van Nederland was een lichtere staat van paraatheid.
Zal er eens induiken.


Ja, duik er eens in.

Ik hoorde vandaag nog veel meer over een Duits bedrijf aan de Waalhaven/Sluisjesdijk, de Fa. Crüwel of Cruewel. Daar zouden kleine stukken PAK klaar hebben gestaan. Ook was er nog een fout schip in de buurt van vliegveld Waalhaven.


za dec 12, 2009 8:03 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Pas wel op met getuigenverklatingen op deze leeftijd, verhalen kleuren nog al in de jaren.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za dec 12, 2009 9:36 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik ben eens even wat wezen nachecken en heb de volgende zaken ontvangen via A.G.:

“In het betreffende café was de verbindingsdienst van III-RJ met een telefoondienst gevestigd, waar gedurende de oorlogsnacht een piket van twee man was. In de loop van de nacht, rond 0300 uur, was er het gerucht dat er ‘verraders’ in het café samenkwamen. Daarop werd een groep van de operationele reserve op het café afgestuurd. Wellicht dat zij aanleiding gaven voor de geruchten van een Nederlands feestje.

Over dat vermeende feestje is in de tien cm dikke verslagen door geen militair gerept. In tegendeel, men was onder instructies om 0230 uur volledig paraat te zijn en om 0315 uur de stellingen bezet te hebben. Het feit dat het café dus bovendien een telefoondienst huisveste lijkt alle aanleiding weg te nemen te denken dat daar een feestje gaande was. Bovendien, als het al zo was, dan betrof het hoogstens een handvol manschappen. Op een totale bezetting van Waalhaven van zo’n 900 militairen zal dit weinig of geen invloed hebben gehad.

Dat was wel het geval in Willemsdorp, waar de afdeling O & O een groot feest had georganiseerd dat wegens de ontbrekende alarmering voor de troepen aan het zuidfront tot de kleine uurtjes door was gegaan. Daarbij was alcohol overigens niet voor handen. Menig militair dook daarom ruim na middernacht het stro in, om even later alweer te worden gealarmeerd.

Alcohol was op feesten van O&O niet toegestaan. Wel bij particuliere feesten overigens en dat gebeurde ook nog wel eens. Het is echter altijd erg jammer dat dit soort herinneringen zo prominent (en uitvergroot) worden opgeslagen en naoorlogs in onwerkelijke proporties terugkomen in de overlevering. Zo sprak ik recent een veteraan van 3.GB die bij alle gevechten van die eenheid betrokken was geweest. Van die gevechten wist hij geen enkel detail meer, zelfs hoofdzaken waren hem ontschoten, zoals de tankaanval over de Barendrechtse brug die hij had meegemaakt. Maar twee (onware) geruchten die de archaïsche staat van ons leger moesten etaleren wist hij nog feilloos en haast met trots te reproduceren. Uit vele gesprekken met veteranen en ooggetuigen kan ik inmiddels vaststellen dat na de capitulatie in Nederland zo’n deceptie gevoeld moet zijn, dat de vruchtbare omstandigheden ontstonden om allerlei voorvallen uit te vergroten of zelfs gewoon te verzinnen.

Een verhaal als zou op Waalhaven in de nacht van 9 op 10 mei een groot en alcoholrijk feest zijn gehouden kan met gerust hart naar het rijk der fabelen worden gestuurd. Waalhaven is namelijk als eerste geval van de debacle van mei 1940 uitgebreid onderzocht door de legerleiding. Al enkele dagen na de capitulatie begon een groot onderzoek, waarbij alle finesses zijn onderzocht en tegen het licht gehouden. Daarbij had men met name de (gesneuvelde) vliegbasiscommandant en de commandant van het verdedigende bataljon (C-III-RJ, majoor de Vos) onder de loep genomen. Een door deze commandant goedgekeurd feest was daarbij zeker aan de orde gekomen bij het ten laste gelegde. Ik ben in bezit van de processtukken en het dictum van het vonnis van de Raad aangaande de tegen majoor de Vos aanhangig gemaakte krijgszaak, en daarin wordt deze kwestie, die toch zeker aanleiding zou zijn geweest voor beschuldigingen van nalatigheid, geheel onbesproken gelaten.”

Wat ik zelf via familie van Heijplaat heb achterhaald:
De verhalen over het feest zijn pure onzin, er is op 9 mei geen feest geweest (mijn familie woonde praktisch om de hoek bij het café). Het bedoelde schip was een Zweeds Schip (info Allert) waarop na de landingen Duitse militairen posities innamen. Er is nooit enig bewijs gevonden van Duitse voorraden aan boord.

De verhalen die hier genoemd worden over Waalhaven zijn in het verleden al als onzin afgedaan. Dit kan zelfs worden nagezocht in de archieven van het leger en de aktiviteiten die op 9 mei zijn ondernomen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


za dec 12, 2009 11:36 pm
Profiel WWW
Eddy van Driel
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Pas wel op met getuigenverklatingen op deze leeftijd, verhalen kleuren nog al in de jaren.


Ik ben bekend met getuigenverklaringen beroepshalve 8)


za dec 12, 2009 11:42 pm
Eddy van Driel
Bericht 
Mooi verhaal Wilco. Daar kan ik verder wat mee. Omgetwijfeld zijn die verhalen over dat feest rond gestrooid. Ik zal het in mijn verdere onderzoek over Heijplaat meenemen in mijn volgende interviews met de lokalen.

Maar hoe zit het met die eigenaar van dat Café? Was dat dan een actieve NSB'er?


za dec 12, 2009 11:50 pm
Dennis N
Bericht 
Eddy, credits zijn voor A.G. van Grebbeberg.nl. Hij heeft Wilco dit gevraagd te posten.


zo dec 13, 2009 8:01 pm
Dennis1
Bericht 
Zeer interessant verhaal!


vr jan 01, 2010 2:51 pm
Eddy van Driel
Bericht 
De waarheid verzint men niet :!:

Wel eens gehoord van het "putdeksel effect" :!:

Kennelijk was er ook een feestje georganiseerd door O&O in het Palace Rottedam :shock:


vr jan 01, 2010 3:53 pm
Dennis N
Bericht 
Eddy, wat moeten we met deze kreten?


vr jan 01, 2010 5:13 pm
Eddy van Driel
Bericht 
Voorlopig vereist dit nog verder onderzoek Dennis.

Het putdeksel effect is een uitspraak van Jan Blaauw. "Hier praten we niet meer over want dan komt er een heleboel ellende boven." :D


vr jan 01, 2010 6:26 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group