Het is nu do maart 28, 2024 5:42 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 
Duitse eenheid "Kornwerderzand" 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Duitse eenheid "Kornwerderzand"
Weet er iemand toevallig welke Duitse eenheid het geweest is, die de Nederlandse Soldaten krijgsgevangen heeft gemaakt bij de stelling "Kornwerderzand"

Enige aanwijzing die ik heb over deze eenheid is:

1) ze zijn geweest of kwamen uit Tilsit in Oost Prussia.
2) Als logo hadden ze een springend paard? (zegt mij ook niks hoor)

Ik hoop dat iemand mij hier meer info over kan geven.


do jan 28, 2010 11:18 am
Harro
Bericht 
Hoezo "ook"?

1. (ostpreußischen) Kavalleriedivision


do jan 28, 2010 1:30 pm
Vin1
Bericht 
Harro schreef:
Hoezo "ook"?



Die snap ik ff niet?

Harro schreef:
1. (ostpreußischen) Kavalleriedivision


Is hier wat meer over bekend? Zegt dit spingende paard jou bijv. iets?
Het vreemde vind ik dat ik foto's heb gezien dat ze zich per auto en panzervoertuigen in dat gebied rond de meidagen van 1940 aan het verplaatsen waren en geen paarden?


do jan 28, 2010 1:50 pm
Harro
Bericht 
"zegt mij ook niets hoor" suggereert dat wij het niet snappen maar jij ook niet.

Deze divisie werd later de 24. Panzer-Division met hetzelfde symbool. Probeer het boek "Ritter - Reiter - Russen" - Erinnerungen 1. Kavallerie-Division / 24. Panzerdivision van Hans-Ludwig v. Stockhausen te vinden.

Afbeelding


do jan 28, 2010 2:19 pm
Vin1
Bericht 
Als je zo "ook" leest, dan is dat niet zo bedoelt in elk geval.

Ik zal eens kijken of ik ergens dit boek kan inzien?

Weet jij ook welke locaties deze eenheid heeft aangedaan in de meidagen? Welke plaatsen zijn ze doorheen getrokken.
Is dit ook Groningen geweest waar ze als eerste als bezetters zijn binnen getrokken?


do jan 28, 2010 2:38 pm
Paulus II
Bericht 
Het antwoord op je vragen staat uitgebreid beschreven op pagina 5 van het artikel "Fall Gelb, het Duitse offensief in het westen" op go2war2.

Probeer ook eens:

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/Kavalleriedivisionen/1KavDiv.htm


do jan 28, 2010 8:37 pm
Vin1
Bericht 
Paulus II schreef:
Het antwoord op je vragen staat uitgebreid beschreven op pagina 5 van het artikel "Fall Gelb, het Duitse offensief in het westen" op go2war2.

Probeer ook eens:

http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gliederungen/Kavalleriedivisionen/1KavDiv.htm


Daar kan ik wat mee! Bedankt. Lost gelijk een hoop vraagstukken op :wink:


vr jan 29, 2010 1:57 am
Vin1
Bericht 
Weet iemand toevallig ook waar deze eenheid precies de grens van Nederland over ging? Ik las namelijk op Gotowar: "Tussen Nieuweschans en Kloosterhaar" maar weet iemand waar de Nederlandse verperringen waren waar ze doorheen gingen?

Alvast bedankt!


di feb 23, 2010 2:27 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
In ieder geval bij Nordhorn - Hardenberg. Ik heb nog wel een foto voor je van een van de regimenten die staan opgesteld in Nordhorn voor vertrek, evenals een Divisionsbefehl en een Tagesbefehl voor de divisie van 10 mei.. Daarin staat waar de verschillende onderdelen de grens over moesten.

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di feb 23, 2010 2:37 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
In Nordhorn:

Afbeelding

Tagesbefehl:

Afbeelding

Divisionsbefehl:

Afbeelding

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di feb 23, 2010 2:45 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Bedankt voor de nuttige info.
Ik heb namelijk een foto waarbij te zien is dat Duitse eenheden de nederlandse asperges aan het verwijderen zijn die door Nederlandse troepen zijn aangebracht in een weg met als doel om de doorgang af te sluiten/vertragen. Met op de achtergrond een herkenbaar huis.
en het betreft de eenheid die als taak had, de afsluitduik innemen. Ook heb ik een foto dat ze in leeuwarden zijn.

Uiteraard probeer ik nu deze locatie te vinden waar deze versperring was en waar het huis staat/stond

Ik denk dat dit bij een grensovergang was. Of er moeten op de route tussen Grens - Afsluitdijk nog meer versperringen zijn geweest.
Ik weet dat er een soort gelijke versperring lag voor de afsluitdijk, maar deze is het niet. Dit heeft iemand van het museum aldaar mij bevestigd.


di feb 23, 2010 3:51 pm
Avatar gebruiker
Frank M

Geregistreerd:
vr dec 23, 2005 9:43 pm
Berichten: 1168
Woonplaats: Ommen
Bericht 
Vin, die asperge versperringen waren op meerdere plekken te vinden. Bijvoorbeeld ook op de weg tussen Ommen en Hardenberg. Daar was geen verdedigingslinie te vinden en het is een flink aantal kilometers van de grens. Ik zou mijn zoektocht dus wat breder maken als ik jou was. Zijn het overigens stalen balken of houten exemplaren? Dat zou namelijk ook een aanwijzing kunnen zijn richting de zoekplek.
En uiteraard de foto hier plaatsen wil nog wel eens helpen.. :wink:

_________________
"..geef me tien jaar; u zult Duitsland niet meer herkennen.." Adolf Hitler

Avatar: mijn huis met op de voorgrond gevangenen uit kamp Erika.


di feb 23, 2010 4:06 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Duidelijk stalen asperge versperring.
De foto zal ik vanavond even plaatsen. ik zit nu op mijn werk :oops:
Ik heb mijn zoektocht ook nog niet beperkt tot de grens, maar dat was meer mijn 2e stap na uitsluiting van de versperring direct bij de afsluitdijk.
Het lijkt mij inderdaad ook logisch dat er tussendoor op de belangrijke punten versperringen waren om een snelle opmars te vertragen.

In elk geval staat er een herkenbaar huis op de foto, dat scheelt al.
Vanavond plaats ik 'm even. En weet niemand hier de locatie, dan kan ik het altijd proberen op een site zoals onbekendinnederland.nl

Ik zou toch wel erg graag het plekje willen vinden namelijk....


di feb 23, 2010 4:51 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Hier dus de foto:
- Onbekende wegversperring.....


di feb 23, 2010 11:07 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group