Het is nu do maart 28, 2024 3:04 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Bloemen op Memorial Day 
Auteur Bericht
Dennis N
Bericht Bloemen op Memorial Day
Ik worstelde afgelopen Memorial Day met de volgende stelling:

Op Memorial Day moeten bloemen worden geplaatst op het geadopteerde graf anders gaat het graf naar iemand anders op de wachtlijst.

Ik kwam hier op omdat ik nu voor het tweede jaar bloemen heb gelegd bij een drietal graven voor kennissen in de States en daar lag andermaal niets terwijl toch alle graven geadopteerd zouden zijn. Het kan natuurlijk zijn dat je verhinderd bent, maar één keer in de twee jaar moet toch kunnen en anders kun je ook laten bezorgen. Ik vind het heel spijtig, omdat ik toch denk dat het een mode-verschijnsel is/was om een graf te adopteren. Er staan nu mensen op een wachtlijst die wellicht wel op deze sepciale dag bloemen wil komen leggen.

Your thoughts?


di jun 01, 2010 4:35 pm
John S.
Bericht 
onzin.


di jun 01, 2010 7:04 pm
Dennis N
Bericht 
Prima, jouw mening, kun je hem ook onderbouwen? :?


di jun 01, 2010 7:08 pm
Richard1976
Bericht 
Ben het ook niet eens met de stelling. Je kunt dit niet verplichten en de adoptant bepaald zelf de frequentie en dus ook op welke dagen hij of zij een bezoek brengt. Kan ook zijn dat je op Memorial Day (beroepshalve) ergens in het buitenland zit en je echt geen mogelijkheid hebt.

Daar tegenover staat wel dat ik het mooi zou vinden als op Memorial Day alle graven van bloemen voorzien zouden zijn.


di jun 01, 2010 7:28 pm
John S.
Bericht 
Laat mensen zélf bepalen wanneer ze bloemen leggen bij hun graf.
Ikzelf leg 2 á 3 keer per jaar bloemen bij mijn graven. Ik ben er ook vaak en dan heb ik geen bloemen bij me. Ik weet dat veel meer mensen dat zo doen.
Ik vind jouw vraagstelling behoorlijk tendentieus.
Maar dat is maar mijn mening :|


di jun 01, 2010 8:44 pm
Roel R
Bericht 
Ik heb afgelopen Memorial Day bloemen geplaatst bij de graven geadopteerd door mijn schoonmoeder en kennissen van haar. Zij zat op dat moment in het buitenland. Dit waren in totaal drie graven. Mijn eigen twee graven heb ik overgeslagen dit keer. Hier ga ik een keer voor terug. Drie bossen bloemen meenemen was al onpraktisch, laat staan vijf.


wo jun 02, 2010 8:42 am
muncio
Bericht 
Ik ben niet met de stelling eens.
Ik leg wel altijd bloemen op bepaalde dagen vooral Memorial Day. Meestal laat ik ze dan bezorgen. De frequentie en wanneer moet iedereen zelf bepalen.


wo jun 02, 2010 2:50 pm
Jochen S.
Bericht 
Ben het ook niet met de stelling eens. Je kunt eenvoudigweg door omstandighden niet altijd op Memorial Day erbij zijn. Ik bezoek HC regelmatig en op andere belangrijke dagen - zoals sterftedag - leg ik dan een bloemtje bij de graven neer. Wat ik wel storend vind is dat er bij bepaalde graven - waar ik meer over weet - ik nog nooit een bloemetje heb gezien, hoewel ik weet dat deze wel geadopteerd zijn.


wo jun 02, 2010 4:35 pm
Dennis N
Bericht 
Jochen S. schreef:
Wat ik wel storend vind is dat er bij bepaalde graven - waar ik meer over weet - ik nog nooit een bloemetje heb gezien, hoewel ik weet dat deze wel geadopteerd zijn.


Nou, dat is eigenlijk mijn punt en wellicht draaf ik dan wat door... ;)

Maar Memorial Day is zo'n speciale dag die juist in het teken staat van het graf 'versieren' met bloemen. Memorial Day werd niet voor niets eerst 'Decoration Day' genoemd. In mijn ogen mag er dan best wel wat extra moeite gedaan worden om naar het graf te gaan om bloemen te plaatsen.

Mijn stelling kan dan tendentieus zijn, maar volgens mij word zeker een kwart van de graven zelden meer bezocht en is er de afgelopen jaren veel geadopteerd als modeverschijnsel. Overigens was het aantal bloemen dit jaar op H-C helemaal triest, Neupré was wel redelijk gevuld al weet ik niet wat de exacte adoptiecijfers daar zijn.


do jun 03, 2010 8:29 am
Dennis
Bericht 
Dennis N schreef:
Jochen S. schreef:
Wat ik wel storend vind is dat er bij bepaalde graven - waar ik meer over weet - ik nog nooit een bloemetje heb gezien, hoewel ik weet dat deze wel geadopteerd zijn.


Nou, dat is eigenlijk mijn punt en wellicht draaf ik dan wat door... ;)

Maar Memorial Day is zo'n speciale dag die juist in het teken staat van het graf 'versieren' met bloemen. Memorial Day werd niet voor niets eerst 'Decoration Day' genoemd. In mijn ogen mag er dan best wel wat extra moeite gedaan worden om naar het graf te gaan om bloemen te plaatsen.

Mijn stelling kan dan tendentieus zijn, maar volgens mij word zeker een kwart van de graven zelden meer bezocht en is er de afgelopen jaren veel geadopteerd als modeverschijnsel. Overigens was het aantal bloemen dit jaar op H-C helemaal triest, Neupré was wel redelijk gevuld al weet ik niet wat de exacte adoptiecijfers daar zijn.


Op Ardennes was het inderdaad ten opzichte van afgelopen jaar mooi om te zien dat er meer bloemen waren.
Henri-Chapelle was het inderdaad minder als vorig jaar.
Margraten was het behoorlijk vol met bloemen, helaas was ik dit jaar niet in de gelegenheid om op Memorial Day zelf daar aanwezig te zijn. Daarom zijn we de dag ervoor op alle 3 de begraafplaatsen geweest om bloemen te plaatsen bij onze geadopteerde graven.
Om op deze discussie terug te komen, de frequentie van het bloemen leggen bij de graven dient de adoptant inderdaad zelf te bepalen. Wel ben ik van mening dat er eens wat meer mensen aanwezig mogen zijn op Ardennes en Henri-Chapelle. Ik geloof dat op Ardennes de helft van de graven geadopteerd zijn, dan verwacht je ook eigenlijk iets meer mensen daar, wel komt het grote verschil van bloemen op de begraafplaatsen tussen Nederland en Belgie, doordat het adoptieprogramma in Belgie later van start is gegaan als in NL.
Mooi trouwens wel dat de prinses van Belgie dit jaar aanwezig was in Ardennes, was een hele mooie ceremonie.


do jun 03, 2010 1:21 pm
muncio
Bericht 
Ik hoop dat de gemiddelde adoptant oog heeft voor het graf dat hij/zij heeft geadopteerd. Volgens mij is dat zo, maar idd is het wel zorgelijk dat naar bepaalde adoptiegraven niet omgekeken wordt.
Ik denk dat er genoeg mensen staan te springen om een graf te adopteren en het dan te bezoeken met een bloemetje.


vr jun 04, 2010 12:17 pm
John S.
Bericht 
Citaat:
Ik hoop dat de gemiddelde adoptant oog heeft voor het graf dat hij/zij heeft geadopteerd. Volgens mij is dat zo, maar idd is het wel zorgelijk dat naar bepaalde adoptiegraven niet omgekeken wordt.



Laten we nou eens even eerlijk zijn; op basis van welke feiten en omstandigheden wordt deze conclusie nou getrokken?

Muncio, Dennis N....hoe vaak zijn jullie op de begraafplaats? Kunnen jullie jullie beweringen staven met feiten? Kan het niet zo zijn dat er bloemen bij graven liggen op dagen dat jullie niet de begraafplaats bezocht hebben? en dat op de dagen dat julie er wél zijn er inderdaad graven zijn waar geen bloemen bij liggen, maar wel op andere momenten van het jaar wél bloemen liggen, maar dat jullie er dan niet zijn?

Er zullen ongetwijfeld graven zijn waar nooit een bloemtje gelegd wordt. Je kunt echter géén uitspraak doen over de aantallen. Omdat dat simpelweg niet gemeten is/wordt. Misschien is het maar een handvol graven waar dit op van toepassing is.

En als het maar een handje vol graven betreft dan is de aanleiding van dit topic 'fragwürdig'.

Meten is weten.


vr jun 04, 2010 12:58 pm
Pieter F
Bericht 
John S. schreef:
Kan het niet zo zijn dat er bloemen bij graven liggen op dagen dat jullie niet de begraafplaats bezocht hebben?

Dit lijkt mij een zeer reële optie. Daarnaast is het de vraag of iedereen hetzelfde beeld heeft van adopteren van een graf. Veel mensen vinden dat het leggen van bloemen daar bij hoort, maar er zijn ook mensen die daar juist op een andere manier invulling aan geven. Zo ken ik iemand die op grote afstand van Margraten woont en bovendien een erg drukke baan heeft. Hij kan lang niet altijd het graf bezoeken om bloemen te leggen. Maar hij heeft in zijn vrije uren wel veel research gedaan naar de persoon en zijn hele omgeving kent het verhaal achter de door hem geadopteerde soldaat. Door het verhaal achter deze militair met anderen te delen houd hij de nagedachtenis aan hem levend en toont hij zijn bewondering.


vr jun 04, 2010 1:55 pm
John S.
Bericht 
Mooie woorden Pieter !


za jun 05, 2010 6:49 pm
-Spitfire-
Bericht 
Ik moet zeggen dat ik in alle jaren dat ik een bloemetje kom brengen bij mijn adoptiegraf op Margraten nog nooit bloemen bij sommige graven naast en achter hem heb gezien voor zover ik mij kan herinneren. Maar iedereen heeft zijn eigen manier van het tonen van respect en herdenken. Voor sommigen kan dit het brengen van bloemen zijn, maar andere mensen zullen andere manieren hebben.

Memorial day is natuurlijk ook maar 1 dag. Je kan het iemand niet kwalijk nemen dat hij/zij niet kan komen door andere bezigheden, zeker niet als je niet dicht in de buurt van de begraafplaats woont. Want die zijn er ook, alhoewel sommige hoogwaardigheidsbekleders nog altijd denken dat de mensen alleen uit Limburg komen... :lol:


za jun 05, 2010 8:36 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group