Het is nu di maart 19, 2024 10:28 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Werd Rotterdam in 41 gebombardeerd? 
Auteur Bericht
MAARTENR
Bericht Werd Rotterdam in 41 gebombardeerd?
Bij de homepage van deze website staat een foto dat Rotterdam werdt gebombardeerd in 1941 is dit echt zo, enzo ja waar kan ik er informatie over vinden? :cry:
Bij Stiwot Portal bedoel ik.


zo okt 03, 2010 10:32 am
Vin1
Bericht 
Beste Maarten,

In elk geval omgeving oostervantstraat op of iets voor 3 oktober 1941. Ik heb daar namelijk oude foto's van.....Verder de reden of het verhaal hier achter weet ik helaas (nog) niet.


zo okt 03, 2010 11:59 am
MAARTENR
Bericht 
Ok dus Rotterdam is ook na de caputilatie gebombardeerd.
Dat wist ik niet, maar nu wel.


zo okt 03, 2010 12:22 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Dat zeker...: http://www.go2war2.nl/artikel/1841/Bomb ... t-1943.htm

Ik kan zo snel in de geschiedenis van de portal niet terugvinden wat er op die dag exact gebeurd is... Dus ook ik wacbt even op het verhaal erachter :wink:

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo okt 03, 2010 12:35 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Rotterdam was nog veelvuldig doelwit voor bombardementen (geallieerd)

Ik weet Oa:

Oktober 1940 (kan ook net schiedam zijn geweest)
31 Maart 1943
29 november 1944

Maar Rotterdam was een havenstad, dus er zullen vast en zeker nog veel vaker bombardenten op het haven gebied zijn uitgevoerd.

Bij vlissingen bijv. zijn volgens mij ongeveer 80 bombardementen uitgevoerd....


zo okt 03, 2010 12:36 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Ik vind in ieder geval in dit boek het volgende: "Op 3 oktober 1940 vloog een RAF-formatie op Rotterdam aan. Eén toestel liet echter een deel van zijn bommenlast boven Haarlem los; 27 doden en 65 doden vielen er te betreuren." En ja, er staat echt 1940 en echt twee keer 'doden'.

Aangezien er morgen een andere foto staat, het gaat om deze foto, met onderstaand bijschrift.
Afbeelding
03-10-1941: Bombardement op Rotterdam

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo okt 03, 2010 7:36 pm
Profiel WWW
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Gelukkig bevestigt De Jong STIWOT als betrouwbare bron. :mrgreen: In zijn deel 5 (tweede deel, pag. 596-597). Heeft hij het over een bombardement op Rotterdam in de nacht van 3-4 oktober 1941 (tevens op Duinkerken en Antwerpen).

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


zo okt 03, 2010 8:11 pm
Profiel WWW
Dennis N
Bericht 
De havens van Rotterdam zijn, zoals Vin1 al aangeeft, natuurlijk veelvuldig het doelwit van Geallieerde aanvallen geweest. Toevallig ben ik net bezig met 2 juli 1940, in deze nacht werden er diverse aanvallen uitgevoerd door Coastal Command, overigens met beperkt succes...


zo okt 03, 2010 9:30 pm
Vin1
Bericht 
Jeroen schreef:
Ik vind in ieder geval in dit boek het volgende: "Op 3 oktober 1940 vloog een RAF-formatie op Rotterdam aan. Eén toestel liet echter een deel van zijn bommenlast boven Haarlem los; 27 doden en 65 doden vielen er te betreuren." En ja, er staat echt 1940 en echt twee keer 'doden'.

Aangezien er morgen een andere foto staat, het gaat om deze foto, met onderstaand bijschrift.
Afbeelding
03-10-1941: Bombardement op Rotterdam


Wat Haarlem betreft, dat klopt inderdaad. Het doel, volgens mij de Centrale Werkplaats van de Spoorwegen bij de amsterdamse vaart, werd compleet gemist. De bommen vielen in de regio ten zuiden van het centrum in de wijk Rozenprieel.

Ik wist alleen niet dat deze zelfde missie ook Rotterdam betrof.
Interessant om te weten :wink:

PS: Hoe zit het dan met het onderschrift? Daar staat 1941?


zo okt 03, 2010 11:30 pm
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Vin1 schreef:
PS: Hoe zit het dan met het onderschrift? Daar staat 1941?


Volgens De Jong (zie mijn vorige post) klopt dat gewoon.

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


ma okt 04, 2010 10:43 am
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
M.a.w. Rotterdam oktober 1940 klopt niet?
Ik weet namelijk dat Haarlem gebombardeerd is op 3 oktober 1940.
En ik heb ook foto's van een bombardement waar Rotterdam bij staat met op de achterzijde 3 oktober 1940. Er staat echter niet bij of de foto toen genomen is of dat het bombardent toen plaats vond. In elk geval zijn het geen foto's van 14 mei 1940. Van dat 14 mei waren de straten inmiddels wel schoon gemaakt in oktober....


ma okt 04, 2010 11:18 am
Bestuur STIWOT
Avatar gebruiker
Jeroen

Geregistreerd:
za maart 13, 2004 10:20 pm
Berichten: 4956
Woonplaats: Helmond
Bericht 
Het kan natuurlijk zijn dat Rotterdam op zowel 3 oktober 1940 als 3 oktober 1941 is gebombardeerd. Ik weet niet wat er klopt... Ik heb ook eerlijk gezegd niet genoeg bronnen over dit deel van de oorlog. Misschien dat iemand anders hier een lichtje op kan schijnen. :D

_________________
"When you go home, tell them of us and say, for your tomorrow, we gave our today." - 2nd (British) Division War Memorial, Kohima.


ma okt 04, 2010 11:28 am
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Hier wat beperkte info, maar het geeft toch het één en het ander weer.

Klik zeker op de lijst link.
http://www.meinesz.info/Meinesz_Ges_Venster_2w.htm

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma okt 04, 2010 11:42 am
Profiel
Vin1
Bericht 
Van Rotterdam oktober 1940 heb ik ook nergens iets op papier gezien. Alleen foto's die ik heb. Maar dit kan ook schiedam zijn. Zat in een fotomapje van Rotterdam die ik ooit gekocht heb. Dat is mijn enige aanknopingspunt.
Vandaar dat er bij mij een belletje ging rinkelen toen ik het Haarlem - Rotterdam verhaal las.....Dat bombardement in Haarlem vond 100% zeker op 3 oktober plaats.


ma okt 04, 2010 12:00 pm
PoppyBooks
Bericht 
Bron: En nooit was het stil, deel 1

3 oktober 1940:
..... Een andere Blenheim deed een aanval op Rotterdam en meldde de bommen te hebben afgeworpen in havens nr.25 en 28, maar verder resultaat werd niet waargenomen

3/4 oktober 1941:
43 Wellingtons naar Rotterdam
Resultaten. 32 Wellingtons voerden de opdracht uit onder goede weersomstandigheden, waarbij 52 ton brisant- en 3660x 4-ponds brandbommen werden afgeworpen.
Er werden verscheidene grote branden veroorzaakt in het havengebied en inslagen waargenomen in de Petroleumhaven bij Pernis.
Enkele Wellingtons hadden camera's aan boord en namen tijdens de aanval foto's.Voor een goede analyse werden op 14 oktober om ca.16.15 uur ook nog door een Spitfire van 1 PRU foto's gemaakt.

Bron: Schaduwen over Schiedam.
Het volgende bombardement vind in de nacht van 3 op 4 oktober 1941 plaats. Toen werden de Corns.Swarttouw's Constructiewerkplaatsen aan de Wilhelminahaven, de rijwielfabriek van de gebroeders Hulsman aan de Buitenhavenweg en Van Deventers houthandel aan de Maaskade getroffen. Dat veroorzaakte veel materiële schade maar er waren gelukkig geen slachtoffers.


ma okt 04, 2010 6:21 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group