Het is nu vr maart 29, 2024 1:31 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 
Terugtocht 712.ID september 44 
Auteur Bericht
reinaart
Bericht Terugtocht 712.ID september 44
Een streekgenoot heeft me deze week wat lijsten opgestuurd van het voertuigenpark van de 712.ID. De lijsten zijn opgesteld met het oog op het overzetten van deze voertuigen over de Schelde. Het gaat hier dus over de terugtocht van het 15. Leger in september 1944. Wat we ondermeer proberen uit te vissen is bij welke eenheid de Stugs hoorden die bij de slag om Axel zouden zijn ingezet. Dit probleem is vooralsnog onoplosbaar omdat Pzjgkp.712 volgens Spielberger pas in november 44 10 Stugs kreeg toebedeeld. In ieder geval is het aardig om te zien hoe enorm divers het wagenpark was samengesteld (een logistieke nachtmerrie):
Afbeelding
Van deze lijst hebben we nog maar 1 voertuig op foto's kunnen vinden. Het gaat om een m. Lkw Renault met registratie nummer 706954 van 14.Gren.Rgt.732, de foto stamt van een serie foto's gemaakt te Avelgem. Bekende foto's van deze serie zijn o.a. de sWS met 88mm Pak. De bron van de foto's:
http://www.cegesoma.be/docs/PhotCat/PhoCatFA.htm

Afbeelding
Concrete vragen:
Wie heeft enig idee omtrent de Stugs?
Wie heeft meer info omtrent de strijd bij Avelgem?
Wie heeft meer foto's van voertuigen van de 712.ID

Arjan


vr okt 15, 2010 1:42 pm
Harro
Bericht 
Je zegt "zouden zijn ingezet". Wat is je bron dat er StuG's van deze divisie deelnamen aan die slag en hoe zeker is die bron?


vr okt 15, 2010 3:13 pm
reinaart
Bericht 
Mijn bronnen zijn vooral lokaal van aard, d.w.z. info van mensen uit de omgeving die de oorlogstijd bewust hebben meegemaakt. Dat wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk die Stugs gezien hebben (voor zover ik weet). Een voorbeeld:
http://members.chello.nl/pscheele/axel.html
Ik heb zelf "De maand der Bevrijding september 1944" van P.G. van den Bosse waarin fragmenten staan uit publicaties van Generaal Stanislav Maczek, Kolonel Szydlowski en anderen. Maczek heeft het bv. over (vertaald weliswaar)"artillerie op chassis". Dit laatste zou in mijn optiek ook kunnen slaan op Marder I's (waarover de Pzjgkp. 712 in 1943 in ieder geval nog beschikte) maar er zijn ook Polen die op verschillende fora blijven volhouden dat er meerdere Stugs zijn ingezet. Kennelijk overheerst dus die gedachte in Poolse literatuur. Wie ben ik dan dat ik dit zou betwijfelen :wink: . Aan fotografisch bewijs is er niets voor zover ik weet. Wat pantservoertuigen betreft ken ik alleen foto's van een Sdkfz. 251 wrak.

Arjan


vr okt 15, 2010 5:02 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Tsja, Amerikanen noemden een Stug of Jagdpanther vaak ongeacht het type een Tiger. Dus daar zou ik me niet te veel aan storen eerlijk gezegd.
Belangrijk is het denk ik om foto's te vinden of materieellijsten van de Panzerjäger-Kompanie 712. Misschien toch een keertje naar het Bundesarchiv?

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 15, 2010 5:27 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Volgens een forum op internet http://fhpubforum.warumdarum.de/index.php?topic=80.0 had de Panzerjäger-Kompanie 712 in juni 1944 nog een compagnie met 10 stuks Marder I.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr okt 15, 2010 5:32 pm
Profiel WWW
reinaart
Bericht 
Hartelijk bedankt Wilco. Volgens Thomas Jentz (Panzer Tracts no. 7-2) had Pzjgkp. 712 op 1 september 1943 8 MarderI's met 75mm Pak 40. Wel heb ik ergens gelezen dat ze ook nog twee 4.7cm Pak(t) auf Pzkpfw 35R(f) hadden en dat er zelfs van laatstgenoemde nog 1 over was bij de gevechten rond Arnhem. Samen zou dat dus in ieder geval 10 gemechaniseerde kanonnen geweest zijn. Ik heb gisteren nog een interessante mail gehad van iemand met veel plaatselijke kennis. Hij wist te vertellen dat een Oostenrijkse veteraan van de 712.Pzjgkp, die bij Axel gevochten had (en gewond geraakt was), verteld had dat ze toendertijd nog maar over twee Marders beschikten. Hij (niet de veteraan) heeft uitgebreid onderzoek gedaan en hij betwijfelt ook of er daadwerkelijk Stugs zijn ingezet.

Groet,

Arjan


za okt 16, 2010 5:31 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group