Het is nu do maart 28, 2024 3:27 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Overzicht grensovergangen mei 1940 
Auteur Bericht
Vin1
Bericht Overzicht grensovergangen mei 1940
Beste allemaal.
Misschien een rare vraag. Maar is er ergens info te vinden welke grensovergangen precies gebruikt zijn door Duitse troepen om Nederland binnen te vallen/gaan.

Een lijst met wegnummers of plaats(dorps)namen.

Ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen?

Alvast bedankt weer!

Hierbij een overzicht aan de hand van de info die gegeven is.

Mocht iemand aanvullingen hebben, dan zie ik het wel verschijnen.

GRONINGEN

- Nieuweschans (tegenwoordig "Bad Nieuweschans"): Pantsertrein


DRENTE

- Coevorden, ten zuiden, waarschijnlijk dan de Euregioweg. 1.Reiter-Regiment en 22 Reiter-Geriment
- Coevorden, Stieltjeskanaal. 1. Reiter-Regiment
- Nieuw en Oud Schoonebeek. 1. Reiter-Regiment
- Emmercompascuüm, waarschijnlijk bij kalkoverwijk Oostzijde. 2.Reiter-Regiment
- tusssen Emmer-Comparscum en Zwartemeer. 2. Reiter-Regiment:


OVERIJSSEL

- Nieuweschans/Kloosterhaar: 1.Radfahr-Abteilung
-Langeveen -Vennebrugge, 22. Reiter-Regiment
- Wielen, 22. Reiter-Regiment
- Kloosterhaar, 22. Reiter-Regiment, 1.Radfahr-Abteilung



GELDERLAND

- Groenlo
- Borken: Panzerzug 3 (momenteel geen spoor meer aanwezig in die regio richting Nederland. In elk geval niet te zien via googlemaps)

LIMBURG

- Omgeving Roermond. Versperring Kapellerlaan waar eerste schoten gelost werden met overvalploeg. Zie monument: http://www.roermond1939-1945.nl/cms/ind ... &Itemid=45
Locaties van grensoverschrijdingen overvalploegen:
Galgenberg, Boukoul, Schaarbroek, Nordrand Broekhin, Bahndamm, Eisenbahnbrücke Buggenum, Overvalploeg I
Elmpt, Azenraai, Straat, Gebroek, Roermond, (door het bos, 1200 meter verwijderd van de douanepost), Overvalploeg II

- Posterholt/Elmpt Troepenbeweging richting en door Roermond.05:35uur, Infanterie Regiment 74

- Boukoul, de lanck: 02.35 uur, Overvaltroep Maasbrug bij Buggenum, later pantsertrein via Buggenum met Infanterie Regiment 74 en het II Bt I/Infanterie Regiment 59 (pantsertrein)

- Venlo/Kaldenkirchen: Pantsertrein 05.35 uur (Tijd volgens Duits militair verslag)

- Kaldenkirchen/Venlo: grondtroepen

- Gennep: Brandenburg-Bataillon, gevolgd door Panzerzug 1 met III. / Infanterie-Reigment 481 via de spoorweg Duitsland-Gennep. (vanuit Hassum vertrokken)
Grenspassage om 03:50 uur

- Kaldenkirchen, richting Tegelen / Steijl, dat zal via Steylerstrasse/Kaldenkerkerweg geweest zijn. Infanterie-Regiment 6

- Swalmen via de Kamerickshof-Bosstraat. Infanterie-Regiment 6


zo okt 24, 2010 12:35 pm
Vin1
Bericht 
Weet niemand of deze info ergens gebundeld is?


ma okt 25, 2010 10:58 am
Vin1
Bericht 
Er staat best veel leesvoer in :wink:
Maar niet echt waar precies de grens overschreden is.

Misschien handig als dit nog niet gebundeld is om hier te bundelen van wat iemand misschien weet. Misschien omdat hij in de buurt woont en weet waar de Duitsers de grens overschreden zijn.

Misschien als div. forumleden die kennis hebben over hun eigen regio, dit delen, we misschien hier een eigen overzichtje kunnen neerzetten....

Lijkt mij best interessant namelijk.

Bijvoorkeur ondersteunt met een printscreen van google streetview.


ma okt 25, 2010 11:58 am
Vin1
Bericht 
Inderdaad. Ik denk dat dit interessante info is om te bundelen op Wiki bijv.
Zodat het grote publiek hier kennis van kan nemen.
Volgens mij is er niet veel bekend bij het grote publiek in de vorm van leesvoer van waar precies de grens over gegaan is door Duitse troepen.
En waar de slagbomen stonden / staan. Net als eventueel opgeworpen versperringen bij deze grensovergangen.

Ik denk dat deze info moet komen van personen die toevallig in de grensregio wonen en van hun eigen gebied weet wie wat en waar.
Als diegene hun info hier in zetten, dan krijgen we een overzichtje.....


ma okt 25, 2010 12:54 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Als je even zoekt op internet en in de diverse publicaties (boeken) over dit onderwerp, zijn alle grensovergangen vast te vinden. Even een kwestie van zoeken en combineren. Met wachten op elkaar komen we er natuurlijk niet. Zoeken en melden is weten.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 25, 2010 1:32 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Om even een aanvang te maken hier een aantal die ik zo beschikbaar had, aanvullingen van preciesere eenheden, locaties en tijden zijn uiteraard welkom:

- Nieuweschans: Pantsertrein
- tussen Nieuweschans/Kloosterhaar: 1.Radfahr-Abteilung
- Emmercompascuüm: 2.Reiter-Regiment
- ten zuiden van Coevorden: 1.Reiter-Regiment en 22 Reiter-Geriment
- Borken: Panzerzug 3
- Gennep: Brandenburg-Bataillon, gevolgd door Panzerzug 1 met III. / Infanterie-Reigment 481 via de spoorweg Duitsland-Gennep.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 25, 2010 2:48 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
- Venlo/Kaldenkirchen: Pantsertrein 05.35 uur (Tijd volgens Duits militair verslag)
- Kaldenkirchen/Venlo: grondtroepen

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 25, 2010 3:01 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
- Boukoul: 02.35 uur, Overvaltroep Maasbrug bij Buggenum, later pantsertrein via Buggenum met Infanterie Regiment 74 en het II Bt I/Infanterie Regiment 59 (pantsertrein)
- Azenray: Overvalploeg Maasbrug bij Roermond

En dat was dan een eerste zoekpoging van bijna 20 minuten.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 25, 2010 3:07 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Ik weet het niet helemaal zeker maar volgensmij zijn de overvalploegen voor de bruggen bij Nijmegen en Cuijk bij Groesbeek de grens overgestoken. Wellicht kan iemand dat bevestigen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 25, 2010 3:19 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
- Emmercompascuüm: 2.Reiter-Regiment
- ten zuiden van Coevorden: 1.Reiter-Regiment en 22 Reiter-Geriment


- 2. Reiter-Regiment: tusssen Emmer-Comparscum en Zwartemeer. Bij Barger-Comparscum en Zwartemeer slaagden de granswachten er echter in de kanaalbruggen te vernietigen.

- 1. Reiter-Regiment: ten zuiden van Coevorden, maar vanwege ruimtegebrek voor de gehele strijdmacht ook over Nieuw en Oud Schoonebeek en Stieltjeskanaal.

22. Reiter-Regiment: bij Vennebrugge, Wielen en Kloosterhaar


ma okt 25, 2010 5:22 pm
Olle
Bericht 
Mijn grootvader fotografeerde vanuit een dakraampje een Duitse eenheid, die op de Kapellerlaan op de ochtend van 10 mei 1940 per paard en wagen Roermond binnentrok. Als ze via de Kapellerlaan de stad binenkwamen, zijn ze vande Heinsbergerweg gekomen en dus waarschijnlijk uit Heinsberg. Zie ook Wilco's aanwijzing betr Azenray. Ze probeerden de Maas over te steken in rubberbootjes (de brug was opgeblazen) maar werden teruggeslagen waarop ze zich kwamen laten drogen in o.a. ons huis aan de Minderbroederssingel.
Het Nederlandse grensbewakingsleger had op de Kapellerlaan bomen gekapt (dwars over de weg gelegd door ze op te blazen) om de opmars te vertragen.
Fred


ma okt 25, 2010 5:53 pm
Vin1
Bericht 
Kloosterhaar
Langeveen
Groenlo


ma okt 25, 2010 9:39 pm
Vin1
Bericht 
Toch doel ik meer op specifiekere info waar precies grensslagbomen stonden en waar versperringen opgeworpen waren bij de bewuste grensstreek. info in de vorm van straatnamen etc. Misschien een printscreen van Google streetview van de bewuste plek.

Nu komen met name de plaatsnamen boven water, maar de specifieke info is niet aanwezig. Misschien omdat deze info gewoon niet zo bekend is en dat deze info van locale inwoners (die op het forum zitten) moet komen. Het zou mooi zijn als die info ook los gaat komen.


ma okt 25, 2010 9:50 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
De meeste van deze plaatsen hadden in 1940 maar één grensovergang, dus zal je die echt zelf even op moeten zoeken. Vele hebben zelfs nu nog mar één grensovergang. Dus leef je uit zou ik zeggen. Google streetvieuw zou ik niet zomaar toepassen, zal je toch echt eerst moeten bezien of de huidige grensovergang dezelfde is als toen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma okt 25, 2010 10:03 pm
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Egbert

Geregistreerd:
za aug 13, 2005 6:35 pm
Berichten: 4081
Bericht 
Ik kwam laatst het volgende nieuwsbericht tegen. Misschien dat Google je in de toekomst wel kan helpen, wellicht kun je deze ontwikkeling afwachten: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2371280,00.asp

_________________
Nothing is stronger than the heart of a volunteer.


ma okt 25, 2010 10:08 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group