Het is nu do maart 28, 2024 3:58 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Overzicht grensovergangen mei 1940 
Auteur Bericht
Dennis N
Bericht 
Staat dit niet in de zgn. 'Groene Serie'?


ma okt 25, 2010 10:46 pm
Vin1
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
De meeste van deze plaatsen hadden in 1940 maar één grensovergang, dus zal je die echt zelf even op moeten zoeken. Vele hebben zelfs nu nog mar één grensovergang. Dus leef je uit zou ik zeggen. Google streetvieuw zou ik niet zomaar toepassen, zal je toch echt eerst moeten bezien of de huidige grensovergang dezelfde is als toen.


Waarschijnlijk zullen veel grensovergangen verdwenen zijn door de komst van de EU. En zal er hooguit een bordje staan.
je zou aan moeten nemen dat daar de grenspost heeft gestaan.

Aan allemaal: Mocht je nog grensplaatsen weten waar Duitse troepen ons land binnen zijn gekomen, graag in dit topic zetten (En als het even kan de eenheid erbij zetten als daar info over is). Dan kan ik ze daarna in dit topic bundelen per regio.

Ik ga morgen ook nog even speuren..... :wink:


ma okt 25, 2010 11:34 pm
Vin1
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Om even een aanvang te maken hier een aantal die ik zo beschikbaar had, aanvullingen van preciesere eenheden, locaties en tijden zijn uiteraard welkom:

- Nieuweschans: Pantsertrein
- tussen Nieuweschans/Kloosterhaar: 1.Radfahr-Abteilung
- Emmercompascuüm: 2.Reiter-Regiment
- ten zuiden van Coevorden: 1.Reiter-Regiment en 22 Reiter-Geriment
- Borken: Panzerzug 3
- Gennep: Brandenburg-Bataillon, gevolgd door Panzerzug 1 met III. / Infanterie-Reigment 481 via de spoorweg Duitsland-Gennep.


Misschien een domme vraag, maar waar ligt precies Nieuweschans? Met googlemaps niet te vinden? Je zou denken dicht bij Kloosterhaar?


di okt 26, 2010 10:10 am
Vin1
Bericht 
Comu schreef:
Het heet tegenwoordig Bad Nieuweschans, sinds 2009


Klopt deze info dan wel

"tussen Nieuweschans/Kloosterhaar: 1.Radfahr-Abteilung"

In de beginpost heb ik trouwens de info gebundeld die er is tot nu toe.


di okt 26, 2010 11:39 am
Olle
Bericht 
De troepen die Roermond binnen trokken zijn hoogstwaarschijnlijk bij Posterholt /Elmpt :!: de grens over gegaan.
Fred


di okt 26, 2010 1:16 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Misschien een domme vraag, maar waar ligt precies Nieuweschans? Met googlemaps niet te vinden? Je zou denken dicht bij Kloosterhaar?

Nieuweschans is gewoon met Google Maps te vinden, althans als ik hem intik krijg ik hem gewoon op mijn scherm.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 26, 2010 1:38 pm
Profiel WWW
Olle
Bericht 
Uit het boek "van kazemat tot kelderleven" ISBN/EAN 978-90-802304-9-1, waarvan op de STIWOT site een recensie is te vinden, staat op blz25 een letterlijke weergave van het Einsatzbefehl, daarin staat dat deze speciale eenheden van, in landarbeiderskleding over hun Duitse uniformen heen gestoken, Nederlandse verraders (5de kolonne) de weg voorbereidden: Truppe I steekt de grens over bij Galgenberg, Boukoul, Schaarbroek, Nordrand Broekhin, Bahndamm, Eisenbahnbrücke Buggenum. Truppe II "Auf dem Wege: Grenze 1.200 meter südlich holländisches Zollhaus Elmpt, Azenraai, Straat, Gebroek, Roermond, Stassenbrücke über die Maas bei Roermond. etc etc.. Ze zijn dus door het bos geslopen... :o
Uit dit boek valt ook af te leiden, dat de eenheid die volgde op 10 mei 1940 om 05:35 de grens overtrok, het IR74 (Infanterie Regiment 74) moet geweest zijn.
Fred


di okt 26, 2010 1:38 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Klopt deze info dan wel

"tussen Nieuweschans/Kloosterhaar: 1.Radfahr-Abteilung"

In de beginpost heb ik trouwens de info gebundeld die er is tot nu toe.

Ja deze info klopt, ergens tussen Nieuweschans en Kloosterhaar, maar echt veel hebben we niet aan deze info aangezien dit wel een heel erg breed gebied is.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 26, 2010 1:40 pm
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Borkense_Baan

_________________
Ni dieu, ni maitre


di okt 26, 2010 2:29 pm
Profiel
Bruinsma
Bericht 
Bij het NIMH is volop kaartmateriaal beschikbaar over versperringen, grensovergangen, etc. Het kaartmateriaal is te vinden bij de gevechtsverslagen als ik het me goed herinner.
Erg ambitieus is het wel om alle grensoverschrijdingen en versperringen te willen noteren, want dat waren er nogal wat.

Op zich geeft Kurowski/ Beekman met Festung Holland wel een redelijk overzicht als je het algemeen wilt houden.


Elten/ Babberich overvaltroep Westervoort/ Doesburg en PZ 7.


di okt 26, 2010 2:34 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
Bij het NIMH is volop kaartmateriaal beschikbaar over versperringen, grensovergangen, etc. Het kaartmateriaal is te vinden bij de gevechtsverslagen als ik het me goed herinner.
Erg ambitieus is het wel om alle grensoverschrijdingen en versperringen te willen noteren, want dat waren er nogal wat.

Op zich geeft Kurowski/ Beekman met Festung Holland wel een redelijk overzicht als je het algemeen wilt houden.


Elten/ Babberich overvaltroep Westervoort/ Doesburg en PZ 7.


Klopt, eigenlijk is er op enig moment van vrijwel iedere grensovergang die er toen was wel gebruik gemaakt. Het mooie van een forum is echter dat je met vereende krachten dergelijke ambities wel degelijk kan waarmaken, kijk maar naar het nauwgezette en langdurige werk dat in topic in het Axis History Forum wordt waargemaakt. Ik denk dat juist dit soort topics een Nederlandstalige forum als het STIWOT forum, kwalitatief ten goede komt.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 26, 2010 4:05 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Citaat:
Bij het NIMH is volop kaartmateriaal beschikbaar over versperringen, grensovergangen, etc. Het kaartmateriaal is te vinden bij de gevechtsverslagen als ik het me goed herinner.
Erg ambitieus is het wel om alle grensoverschrijdingen en versperringen te willen noteren, want dat waren er nogal wat.

Op zich geeft Kurowski/ Beekman met Festung Holland wel een redelijk overzicht als je het algemeen wilt houden.


Elten/ Babberich overvaltroep Westervoort/ Doesburg en PZ 7.


Klopt, eigenlijk is er op enig moment van vrijwel iedere grensovergang die er toen was wel gebruik gemaakt. Het mooie van een forum is echter dat je met vereende krachten dergelijke ambities wel degelijk kan waarmaken, kijk maar naar het nauwgezette en langdurige werk dat in topic in het Axis History Forum wordt waargemaakt. Ik denk dat juist dit soort topics een Nederlandstalige forum als het STIWOT forum, kwalitatief ten goede komt.


Daar zit wat in :D

In elk geval leek het mij ook wel interessant om te weten waar precies op deze locaties de grenspost was opgesteld. Omdat de grensen nu open zijn is dit verdwenen.


di okt 26, 2010 4:11 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Citaat:
- Coevorden, ten zuiden, waarschijnlijk dan de Euregioweg. 1.Reiter-Regiment en 22 Reiter-Geriment

Ik denk dat we ook moeten proberen de straatnamen/nummers te achterhalen die toen in 1940 gevoerd werden dus hier bijvoorbeeld XXX, nu Euregioweg. De Euregioweg bestond toen uiteraard nog niet.

Misschien heeft iemand kaartmateriaal uit dei tijd waarvan we hier ook deelkaartjes kunnen afdrukken waar de overgangen op aangegeven kunnen worden. Met Google maps kan je dan zelfs een "toen en nu" beeld er van weergeven.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di okt 26, 2010 4:11 pm
Profiel WWW
Pieter F
Bericht 
Wilco_Vermeer schreef:
Het mooie van een forum is echter dat je met vereende krachten dergelijke ambities wel degelijk kan waarmaken, kijk maar naar het nauwgezette en langdurige werk dat in topic in het Axis History Forum wordt waargemaakt. Ik denk dat juist dit soort topics een Nederlandstalige forum als het STIWOT forum, kwalitatief ten goede komt.


Dat ben ik volledig met Wilco eens. Wanneer meerdere forumleden een bijdrage leveren, kunnen we wellicht een heel eind komen. Wanneer je dat iets unieks weet neer te zetten, heeft dit misschien wel een sneeuwbaleffect.


di okt 26, 2010 7:27 pm
Pieter F
Bericht 
In het gebied tussen Nijmegen, Venlo en Roermond vielen de Duitsers ons land binnen op de plekken waar zij snel een brug moesten veroveren. Voor de snelheid van de Blitzkrieg waren deze bruggen van groot belang. Ik kan me een klein kaartje herinneren dat de belangrijkste bruggen in deze grensstrook weergeeft. Ik zal kijken of ik dat de komende dagen kan vinden en kan scannen.


di okt 26, 2010 7:33 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 42 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group