Het is nu vr maart 29, 2024 12:33 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Battle of the Bulge 
Auteur Bericht
Stephan
Bericht 
Over barbarossa: barbarossa heeft betrekking op de naam van een Duitse keizer die tijdens de kruistochten naar jeruzalem verdronken is in de bosporus nabij Constantinopel (als ik mij niet vergis is dit nu Ankara de hoofdstad van Turkije).
Deze Barbarossa (had ook een rode baard )was een geduchte harde duitse keizer en had heel wat veroveringen op zijn naam staan.
Stephan.


ma apr 05, 2004 1:13 pm
Frank
Bericht 
Heren,

D-Day is door de media geassocieerd met operatie Overlord.

Voor militairen is D-Day de dag waarop een actie begint en H-hour de dag waarop de actie begint.

Dit is mijn mening en ik geloof dat ik niet ver van de werkelijkheid zit.


di apr 06, 2004 8:33 pm
vic
Bericht 
hallo,

kan iemand mij informatie geven over waar juist in de ardennen (hard) gevochten is geweest tijdens het ardennen offensief? Eventueel interessante musea of monumenten? Ook een goede route door de Ardennen zou handig zijn.


vr apr 09, 2004 9:56 am
vic
Bericht 
er waren wel meer veldslagen die een naam kregen met de zelfde opbouw als D-dag, zoals operatie barbarossa ging van start op B-dag en Y-uur (vertaling: 22 juni 1941 om 03.15 uur). Dus zo zullen er wel meerdere veldslagen zijn die nog zo'n namen hebben gekregen. Ook VE-day (victory in europa) en V-day (totale overwinning) zijn zo'n dagen. Dit waren wel geen operaties maar wel belangerijke dagen.


vr apr 09, 2004 10:04 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
vic schreef:
hallo,

kan iemand mij informatie geven over waar juist in de ardennen (hard) gevochten is geweest tijdens het ardennen offensief? Eventueel interessante musea of monumenten? Ook een goede route door de Ardennen zou handig zijn.

Je vraag zou meer tot zijn recht komen in het forumonderdeel 'musea'.
Heb je al op www.oorlogsmusea.nl gekeken? Daar vind je o.a. de volgende reistips: http://www.oorlogsmusea.nl/reistips/ardennen.asp

Ik kan je ook aanraden bij het Belgisch verkeersbureau de brochure over het Ardennenoffensief aan te vragen:
http://www.opt.be/Langue/nl/brochure.htm


vr apr 09, 2004 11:13 am
Profiel WWW
marc
Bericht 
Ik ken D-Day ook alleen maar als Decision Day, hab nog nooit van DEBARKMENT-DAY gehoord..


di apr 13, 2004 5:10 pm
vic
Bericht 
even terug naar het begin. Over Battle of the Bulge. Hitler wou met zjin ardennenoffensief de haven van Antwerpen veroveren en zo de Amerikaanse van de Britse troepn scheiden en aparte vrede sluiten. Maar kan iemand uitleggen of heeft iemand een kaart van hoe Hitler's troepen werkelijk wilden gaan?


vr apr 16, 2004 10:25 am
Ome Willem
Bericht 
Hey Vic !

Neem eens een kijkje op www.Militaria.start.be, er staan interessante links tussen over het Ardennenoffensief met kaarten, foto's en dergelijke.

Groeten,

Willem :P


vr apr 16, 2004 10:36 am
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Op verzoek van Vic, hierbij een drietal overzichtskaarten van de aanvalsplannen van Hitler en het daadwerkelijke verloop van operatie "Wacht Am Rhein"

Het plan van Hitler

De Duitse aanval

Wacht Am Rhein


vr apr 16, 2004 1:20 pm
Profiel WWW
vic
Bericht 
Dag kevin,

allereerst bedankt voor de kaarten, maar was het niet de bedoeling om met operatie Wacht Am Rhein om tot in Antwermen door te stoten? En dit staat niet op de kaarten. Of ben ik verkeerd?

En Willem ook bedankt voor de site maar ik kan hem niet openen :?


vr apr 16, 2004 9:39 pm
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht 
Vic, als je kijkt naar het bovenste kaartje "Het plan van Hitler" dan zie je dat het doel van de Duitse 5e en 6e Pantserdivisie het doorstoten naar Antwerp (Antwerpen) was. Antwerpen ligt namelijk binnen het doelgebied van de Duitse Pantserdivisies.


vr apr 16, 2004 10:28 pm
Profiel
vic
Bericht 
ah ja sorry barry, nu heb ik het gezien. Bedankt trouwens!!!


za apr 17, 2004 5:11 pm
steunwieler
Bericht 
Citaat:
hallo,

kan iemand mij informatie geven over waar juist in de ardennen (hard) gevochten is geweest tijdens het ardennen offensief? Eventueel interessante musea of monumenten? Ook een goede route door de Ardennen zou handig zijn.

er is veel gevochten in neffe bv.
Bastogne moest veroverd worden voor Hitler om zo door te stoten naar Antwerpen.
Na kerstmis was alle hoop weg;
de Amerikanen kregen het luchtruim tot hun beschikking en zo vielen ze de Duiters via de lucht ook aan.Daarna kwam Generaal Patton met zijn 3de leger om de laatste Duitse troepen weg te jagen.
Het offensief liep al van in het begin mis;
het 6de pantserleger van Dietrich kreeg de voorrang.
De speciale "Greif" commando's van Skorzeny moesten bruggen nemen door gebruik van Amerikaans en Brits gerei.Maar dit gerei was er gewoon te weinig.
Ook de brandstof.Er was er veel te weinig.

we kunnen zo door gaan.

mvg steunwieler


za apr 17, 2004 7:04 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht 
Ter veduidelijking een toelichting op de drie kaartjes.

Operatie "Wacht Am Rhein"


Het 6e Panzer leger van Josef “Sepp” Dietrich was verantwoordelijk voor het Noordelijke gedeelte van de Ardennen, onder Luik moest dit leger de Maas oversteken en vervolgens moest Antwerpen ingenomen worden.

Het 5e Panzer leger van Hasso von Manteuffel had hetzelfde doel als het 6e Panzer leger maar hun route was iets Zuidelijker. Het 5e Panzer leger zou de Maas oversteken bij Namen en vandaar zou men zich verplaatsen richting Brussel waarbij men de flank van het 6e Panzer leger moest verdedigen

Het 7e leger van Erich Brandenberger moest aanvallen vanuit Luxemburg, de Maas oversteken ten Zuiden van Dinant. Het 7e leger moest de flank verdedigen van het 5e en 6e Panzer leger

Het plan werd ondersteund door operatie Greif en operatie Stösser. Operatie Greif werd al genoemd door Steunwieler. Behalve het innemen van bepaalde bruggen had deze operatie ook als doel het stichten van verwarring binnen de geallieerde linies, op dit punt slaagde de operatie redelijk, het innemen van bruggen slaagde echter totaal niet.

Operatie Stösser was een nachtelijke dropping van Duitse parachutisten (Fallschirmjäger). Zowel operatie Stösser als operatie Greif stond onder bevel van Otto Skorenzy.


Laatst bijgewerkt door Kevin op zo apr 18, 2004 8:18 pm, in totaal 2 keer bewerkt.



zo apr 18, 2004 7:15 pm
Profiel WWW
vic
Bericht 
Bedankt voor de info. Maar nog een vraag: welke bruggen moesten precies ingenomen worden door operatie Greif en welke eenheden verdedigden deze bruggen? En welk doel had operatie Strösser?
En nog een vraag aan Steunwieler: waar ligt neffe?


zo apr 18, 2004 8:11 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 84 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group