Het is nu do maart 28, 2024 3:09 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Wéreth... 
Auteur Bericht
Harro
Bericht Wéreth...
Op een ander forum kwam ik dit topic tegen: http://www.worldatwar.nl/forum/viewtopic.php?t=9332

Het staat bol van de fouten en daarom leek het mij zinnig hier informatie te posten over deze zaak zoals ik het in mijn manuscript beschrijf...

Citaat:
Das Kriegsverbrechen in Wéreth

Am 17. Dezember erhält die Versorgungsbatterie des amerikanischen 333rd Field Artillery Battalion zwischen 8:30 und 09.00 Uhr den Befehl, sich nach Schonberg zu bewegen, dass die Ausweichstellung des Bataillons ist. Das 333rd Field Artillery besteht aus farbigen Soldaten, die von weißen Offizieren kommandiert werden. Als die Batterie aufbricht, kommt sie unter dichtes Granatwerfer - und Schützenfeuer der vorrückenden deutschen Infanterie. Der Batteriechef, Captain Robert C. Murphy, ist während des Angriffes abwesend, so dass ein anderer Offizier, Captain James A. Edmondson, befiehlt, die Ausrüstung zu zerstören und sich zu Fuß zurückzuziehen. Nur Edmondson, siebenundzwanzig Männer und ein Sanitäter schaffen es, sich mit dem Bataillon am Sammelpunkt zu vereinen.

Elf Mitglieder der Versorgungsbatterie gehen am Ende des Tages durch das bewaldete Gelände. Um 16.00 Uhr erreichen sie ein Bauernhaus in Wéreth, das Mathias Langer gehört. Die Männer haben nur zwei Gewehre und machen keine Anstalten, sie auch zu gebrauchen. Sie kommen mit erhobenen Händen und einer weißen Fahne, die sie über ihren Köpfen schwenken, an. Da keine Deutschen in dem Haus zu finden sind, bleiben die Amerikaner für ungefähr 45 Minuten und essen die von Langers Frau Maria zubereitete Mahlzeit. Eine andere Frau, Maria Martes, ist auch anwesend, vermutlich, weil sie die Langers besucht.

Kurz vor Einbruch der Dunkelheit kommen vier oder fünf Soldaten der SS in einem Schwimmwagen zu dem Haus. Diese Männer waren höchst wahrscheinlich Angehörige der 3. (VW.-) Kompanie der Aufklärungsabteilung, eine Gruppe, die am vorigen Abend ausgesandt worden war, um mögliche Routen aufzuklären, damit die Schnelle Gruppe für ein mögliches Folgen der Kampfgruppe Hansen nutzen könnte. Laut Langer laufen die Amerikaner hinaus und heben die Hände. Die Deutschen durchsuchen sie, nehmen ihnen de Helme ab und befehlen ihnen, sich für eine Stunde bis zum Dunkelwerden auf den kalten und nassen Boden zu setzen. Nach Einbruch der Dunkelheit werden die Männer auf der Straße aufgereiht und es wird ihnen befohlen, vor den Schwimmwagen her zu gehen. Mathias Langer berichtet, dass er oder seine Familie die schwarzen Soldaten niemals wiedergesehen hätten. In der frühen Dunkelheit treiben die SS-Männer die Artilleristen auf einen Feldweg ungefähr fünfundsiebzig Meter von der Hauptstraße, die durch Wéreth nach Hallenfeld führt. Die Art der Verletzungen der Opfer deutet auf die Aufeinanderfolge des Geschehenen. Vielleicht ging Private Pritchett nicht schnell genug, um seinen Häschern zu gefallen, weil seine Beine gebrochen waren, als man ihn gefunden hat, als ob er von dem Schwimmwagen getroffen worden war. Er starb an einem Schlag auf den Kopf mit einem stumpfen Gegenstand, ähnlich einem Gewehrkolben. Sechs andere starben auf die gleiche Weise. Einige wurden erschossen, und einige hatten Bajonettwunden an ihren Köpfen, Armen und Händen. Die schneebedeckten Körper lagen fast zwei Monate lang auf dem Feldweg. Die Körper von Private Curtis Adams, Corporal Mager Bradley, Pfc George Davis, Staff Sgt. Thomas J. Forte, Tech 5 Robert L. Green, Pfc James Leatherwood, Private Nathaniel Moss, Pfc George W Moten, Private William E. Pritchett, Tech 4 James A. Stewart und Pfc. Due W. Turner werden von amerikanischer Infanterie am 13. Februar 1945 entdeckt.

Am 19. Februar 1945 vernehmen die 1st Lieutenants Herbert Peterfund and John Polachek die Martes und die Langers. Laut dem belgischen Forscher Ferdinand M. Dessente zeigen diese Aussagen, wie die elf Soldaten von einem mit ihnen befreundeten Anwohner betrogen worden waren. Er findet es sehr seltsam, dass die Langers und Martes nicht für die Beherbergung und Verkostung der elf Amerikaner von den deutschen Truppen bestraft wurden. Zusätzlich hatten die Langers andere Gründe, sich vor den deutschen Truppen zu fürchten: Laut Berichten des Bezirksrats von Liège (Lüttich), waren zu der Zeit des Zwischenfalls belgische Männer im Heuhaufen der Langerschen Scheune versteckt, die versuchten, der Zwangsarbeit in deutschen Fabriken zu entgehen. Dies wirft ein gutes Licht auf die Langers und ihre Absichten. Mathias Langers spätere Taten lassen außerdem den Schluss zu, dass er sich über den Zwischenfall mit den afroamerikanischen Soldaten schämte. Amerikanische Truppen waren drei Wochen bevor die Leichen gefunden wurden durch das Gebiet gezogen, doch Langer fühlte sich nicht verantwortlich, den Soldaten zu berichten, was er wusste. Es war kurz nachdem die Amerikaner kamen, um nach Zeugen zu suchen, als Langer sich ihnen anvertraute. Aber selbst dann waren einige seiner Informationen vage. Martes sagte aus:

"Ich war im Haus von Mathias Langer, als die 11 schwarzen Soldaten herein kamen und wir sie bewirtschafteten. Das war das letzte Mal, dass ich sie lebend sah. Ich verließ bald danach das Haus und ging die Straße herunter, als einige deutsche Soldaten in einem Fahrzeug ankamen. Der Anführer, ein Feldwebel (SS-Oberscharführer), sprach mich ungewollt mit Heil Hitler an und fragte dann nach den amerikanischen Soldaten. Ich sagte ihm, die Soldaten seien gegangen, was gelogen war. Wie auch immer, das Fahrzeug setzte seine Fahrt fort und die Deutschen gabelten die amerikanischen Soldaten bei dem Haus der Langers auf. Den Amerikanern wurden weg geführt und am nächsten Tag tot vorgefunden."

Dessente bemerkt, dass Martes nicht nur wusste, welchen deutschen Truppen durch Wéreth marschierten, sondern sie bemerkte auch den Rang des Mannes, mit dem sie geredet hatte. Dies war etwas, dass Langer nicht konnte. Dessente fragt sich außerdem, warum ein SS Feldwebel eine belgische Frau mit Heil Hitler grüßen würden, wenn er nicht einen Gruß, der von ihr zuerst gemacht wurde, erwidern würde. Laut Martes Aussage wusste die SS bereits von der Anwesenheit der amerikanischen Soldaten. Aber wie konnten sie etwas davon mitbekommen haben, ohne vorher mit Martes gesprochen zu haben? Sie erzählte Lieutenant Peterfreund, dass sie gesagt habe, dass die Amerikaner schon weg sein. Aber die Deutschen gingen direkt zu den Langers, um sie aufzugreifen. Die Umstände lassen darauf schließen, dass einer von ihnen ein deutscher Sympathisant war, der den SS-Männern von den amerikanischen Soldaten im Haus der Langers erzählt hat.


Al met al is het een vrij eenvoudige zaak: Wéreth ligt tussen Heppenbach, Medendorf en Herresbach, in het hart van de Belgische Oostkantons waar de bevolking in 1944 voor een flink deel pro-Duits was. Zoals hierboven beschreven, na een simpele 1 + 1 = 2 weet je dat zowel de Langers (op wiens domein nu nota bene het monument staat) en Marthes een kwalijke rol speelden. Dessente concludeerde volkomen terecht dat het anders onverklaarbaar is waarom Marthes met "Heil Hitler" werd aangesproken, dat Marthes de rang van de betreffende Waffen-SS'er kende, dat de soldaten überhaupt op de hoogte waren van de aanwezigheid van verstopte Amerikanen, dat de Waffen-SS'ers ondanks een (zogenaamde) ontkenning van Marthes dat er nog Amerikaanse soldaten waren rechtstreeks naar de boerderij van Langer reden en daar - last but not least! - de Amerikanen meenamen zonder enige represaille voor de Langers - waar normaal op het verbergen van vijandelijke soldaten en onderduikers standrechtelijke executie stond.

Wat de executie betreft is inderdaad niet meer te achterhalen welke soldaten van 3./SS-Pz.AA1 verantwoordelijk waren maar het waarom is wel duidelijk: deze mannen waren op een verkenningsmissie, vier man in een Schwimmwagen, één van de vele teams die SS-Obersturmführer Leidreiter, commandant van de compagnie, op bevel van bataljonscommandant Knittel die avond op pad stuurde om alle mogelijke routes van Schnelle Gruppe Knittel te verkennen. Knittel had namelijk opdracht om de Kampfgruppe te volgen die de meeste progressie maakte en moest er dus rekening houden dat hij zijn versterkte bataljon achter Hansen of meer noordelijk achter Peiper aan moest sturen.

Van de groepen die de mogelijkheden om Kampfgruppe Hansen te volgen moesten verkennen kwam er als vanzelf eentje door Wéreth en werd daar door de hun sympathieke Oostkantonners op de afro-Amerikanen gewezen. Maar wat moet een groepje van vier soldaten met één voertuig met elf gevangenen terwijl ze eigenlijk zo snel mogelijk door moesten om hun verkenningsopdracht te voltooien en terug te keren naar hun commandant om verslag uit te brengen? Het antwoord is simpel maar wreed: afmaken.


do jan 13, 2011 8:49 pm
Leo
Bericht 
Bedankt voor de achtergrondinformatie over dit drama, Harro. Je gedetailleerd onderzoek ivm Gustav Knittel ligt aan de basis hiervan, waarvoor mijn bewondering.

Maar waaruit besluit je dat het artikeltje op WorldatWar bol staat van de fouten ?
Fouten die je noodzaken om jouw mening over de feiten te verkondigen ?

Noem deze fouten even voor mij, waarvoor mijn dank.


do jan 13, 2011 9:13 pm
Harro
Bericht 
Ferdinand Dessente heeft al in de jaren negentig gedetailleerd beschreven hoe de vork in de steel stak. Mijn aanvulling uit eigen onderzoek ligt puur in de correctie dat het niet om leden van Kampfgruppe Hansen ging maar om een verkenningsgroep van 3./SS-Pz.AA1 en dus om Schnelle Gruppe Knittel. Dankzij Dessente weten we al ruim dertien jaar dat de rollen van Marthes en Langer kwalijk zijn en dus is de vaststelling van Hans dat de nazi-sympathisant nooit getraceerd is achterhaald. Zo ook zijn mededeling dat de slachtoffers gemarteld en verminkt werden alvorens zij werden doodgeschoten. De rapporten uit 1945 tonen al aan dat zeven slachtoffers stierven door slagen met geweerkolven, en dat van de overige vier "enkelen" stierven door steekwonden van bajonetten en "enkelen" door schotwonden. Van marteling is nergens sprake en of de daders "koelbloedig" waren is geheel voor rekening van Hans. Ik zou niet weten wie van die veronderstelde koelbloedigheid zouden kunnen getuigen. Ook dat de mannen besloten naar Wéreth te trekken om daar onder te duiken is fictie, want geen der elf soldaten kon het navertellen. Voor het zelfde geld trokken ze terug zonder enig plan of zonder zelfs maar te weten welke route zij precies volgden of zelfs maar te weten waar zij zich bevonden en kwamen ze door toeval in dat gehucht uit.


do jan 13, 2011 9:29 pm
Leo
Bericht 
Voor zover ik uit het artikel op WaW kan begrijpen is het niet Hans die beweerdt dat er koelbloedig werdt gemoordt, maar het artikel uit Wikipedia dat door Hans aangehaald is.
Verder neem ik aan dat het doden van een tegenstander door geweerkolfslagen niet de normale procedure is voor het neutraliseren van een vijand, alsmede het doorsteken van de slachtoffers met bajonetten tot de dood erop volgt.
Ik neem ook aan dat geen enkele GI in de Ardennen wist waar hij zich precies bevond en dat het terugtrekken naar Wéreth meer te maken had met de bescherming die een groep huizen kon bieden in plaats van een terugtrekking naar Wéreth.
Dat de verkenningseenheid zich te buiten ging aan dit drama had alleen te maken met hun geestelijke instelling. Ze gingen de weg verkennen en het oponthoud met de gevangenen zou hun opdracht in gevaar brengen. Dus gewoon afmaken....
Dat er verraad in het spel was is duidelijk. De inwoners van de Oostkantons waren geboren Duitsers.


do jan 13, 2011 10:50 pm
Harro
Bericht 
Als je bedenkt dat de soldaten van 3./SS-PzAA1 bijzonder weinig munitie ter beschikking hadden, zo weinig zelfs dat een ander peloton al na een uur (op 18 december na het doortrekken van Stavelot wat hun eerste contact met "de vijand" was) door haar munitievoorraad heen was, dan krijg je enig inzicht in de redenen om deze gevangenen op een andere wijze te doden. Dank voor het verder onderschrijven van mijn kritiek. Ik zie nu ook dat het blindelings van wikipedia werd gekopieerd


do jan 13, 2011 11:01 pm
Leo
Bericht 
Met dank voor de aanvullingen, het werpt een ander licht op het drama.
En daarmee ook op de mentaliteit van de betrokkenen. Bij gebrek aan kogels slaan we ze dood.


do jan 13, 2011 11:44 pm
Harro
Bericht 
Typisch geval van de "Oostfront mentaliteit" meenemen naar het westen. De Leibstandarte vocht lang het hard in het oosten en het Oostfront was een spiraal van steeds afschuwelijker wederzijdse wreedheden (Duitsers EN Russen). Je zag het ook in Stavelot en Parfondruy gebeuren.

De echt interessante discussie is voor mij waarom enkel de Leibstandarte in de Ardennen een spoor van wandaden tegen burgers en krijgsgevangenen achterliet. Malmédy, Stavelot, Parfondruy, la Vaulx Richard, Ster, Renardmont, Trois-Ponts, enz., enz. Een combinatie van geharde onderofficieren, groene soldaten, frustraties over een offensief dat bij voorbaat kansloos leek (en dat besef was er) en woede over een oorlog die verloren ging worden en die in de "Heimat" diepe wonden sloeg door de geallieerde bombardementen. Maar ik heb er (nog) geen definitief antwoord op.


do jan 13, 2011 11:54 pm
Hans
Bericht 
Leo schreef:
Voor zover ik uit het artikel op WaW kan begrijpen is het niet Hans die beweerdt dat er koelbloedig werdt gemoordt, maar het artikel uit Wikipedia dat door Hans aangehaald is.


Klopt, ik heb slechts het Wikipedia artikel op WAW geplaatst. Harro, bedankt voor de aanvullende informatie.


vr jan 14, 2011 9:46 am
Eberbach
Bericht 
3./SS-Pz.AA1

In theorie zouden dus de mannen in de Schwimmwagen (vastgelegd op de foto's en film gemaakt op de kruising bij Kaiserbaracke) de daders kunnen zijn.

Ik zeg met nadruk "kunnen", omdat het natuurlijk ook een andere Schwimmwagen groep zou kunnen zijn geweest.

Is die conclusie juist?


vr jan 14, 2011 11:13 am
noviomagum
Bericht 
Citaat:
Een combinatie van geharde onderofficieren, groene soldaten, frustraties over een offensief dat bij voorbaat kansloos leek (en dat besef was er) en woede over een oorlog die verloren ging worden en die in de "Heimat" diepe wonden sloeg door de geallieerde bombardementen. Maar ik heb er (nog) geen definitief antwoord op.

Ik denk dat dit samenstelsel van frustraties voor 99% de oorzaak is van deze ontsporingen.


vr jan 14, 2011 11:29 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Een andere oorzaak voor de trigger van de wreedheden, buiten diegene die al aangehaald zijn, zou mogelijk het gebruik van pillen of alchohol kunnen zijn. Het gebruik van Pervitine (en andere) was algemeen aanvaard, zeker door oost-front veteranen. Dat de Gi's kleurlingen waren zal in dit specifiek geval ook wel een reden kunnen zijn.

Een interessante link naar het ondezoek en gebruik van alchohol en roesmiddelen bij de Duitse troepen.

http://www.freidok.uni-freiburg.de/voll ... mpDiss.pdf

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr jan 14, 2011 11:44 am
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Frustratie kan volgens mij , gezien de vroege datum 17.dec, niet als 99% "trigger" gebruikt worden.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr jan 14, 2011 11:49 am
Profiel
noviomagum
Bericht 
Ik had het daarom over een SAMENSTELSEL van frustratie, dus een opeenhoping en accumulatie van meerdere frustraties


vr jan 14, 2011 12:11 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Geef dan een reden waarom enkel de Leibstandarte een 99% samenstelsel van frustraties en aanverwante accumulatie van meerdere frustraties
had en de rest niet?Wat een zin :wink:

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr jan 14, 2011 12:39 pm
Profiel
noviomagum
Bericht 
Die reden geef ik niet aan, want die frustraties kwamen ook bij de Wehrmacht tot uiting. Ook daar kwamen veelvuldig excessen voor die terug te voeren zijn naar dezelfde omstandigheden als bij de Leibstandarfte en Waffen-SS.


vr jan 14, 2011 12:44 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 71 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group