Het is nu do maart 28, 2024 12:21 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Nog levende Vlaamse SS'ers 
Auteur Bericht
Saint-Ghislain
Bericht Nog levende Vlaamse SS'ers
Ik las zojuist dat een voormalig Vlaams SS-officier genaamd Tony Van Dyck in 2009 is overleden. Zijn er nog zulke mannen die vandaag de dag rondlopen? (Ik koester geen wraakgevoelens, wees gerust. Maar ik vind het vreemd dat zulke mensen nog steeds trots zouden rondlopen met hun verleden.)

Dus mijn vraag, zijn er nog "bekendere" Vlaamse voormalige SS-officieren in leven?


do feb 10, 2011 2:26 pm
Leo
Bericht 
Ook zij zijn veteranen......Het kringetje zal héél klein zijn.

Ik kan me niemand voor de geest halen, en ik ben daar tevreden mee.


do feb 10, 2011 3:38 pm
Harro
Bericht 
Waarom ben je daar blij om dan?


vr feb 11, 2011 10:17 pm
Harro
Bericht 
Dat is de insteek van mij vraag aan "Fiwi463PFA" niet, Cor. Iemand kennen is geen synoniem voor sympathie of instemming. Puur op basis van historische interesse en het besef dat zij onderdeel waren de geschiedenis maakt dat ik blij ben dat ik Waffen-SS veteranen ken cq gekend heb. Omdat zij mij heel veel onmisbare aanvullende informatie konden geven bij mijn contacten met hun Amerikaanse tegenstanders en Belgische burgers. Geschiedenis bekijk ik altijd vanuit zoveel mogelijk verschillende perspectieven en het liefst voor het te laat is. Geschiedenis is niet eenzijdig.

Het is in die zin dat ik mij afvraag waarom iemand "blij" kan zijn dat hij er geen kent.


vr feb 11, 2011 11:45 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht 
Begrijpelijke emotie, maar als je geschiedenis wil spitten dan moet je neutraal denken over het verleden anders krijg je lacunes in het verhaal. Ik heb ooit met Vlaamse Oostfronters gesproken en op één na waren die overtuigde pacifisten geworden. Ook in mijn familie hebben collaborateurs lelijk huisgehouden, maar dat weerhoudt mij niet om ook die kant te bekijken.
Stel dat elke historicus deze stelling van eenzijdigheid zou volgen? Dan pleegt men geschiedenisvervalsing en licht men maar één kant van het verhaal op.

_________________
Ni dieu, ni maitre


za feb 12, 2011 5:56 pm
Profiel
Harro
Bericht 
Tsja, ik begrijp het enerzijds wel maar aan anderzijds heb ik bijvoorbeeld contact gehad met daders van oorlogsmisdaden in de Ardennen. Sympathie zal ik niet voor ze krijgen maar ik had het niet willen missen en, gezien de reacties in dit forum op eerdere topics van mij, veel andere forumleden blijkbaar ook niet.


za feb 12, 2011 5:57 pm
Leo
Bericht 
Fiwi463PFA schreef:
Ik ben in het bezit van mijn grootvaders weerstandsdossier en weet wat hij allemaal doorstaan heeft, ontberingen, onderduiken, verraad... gevoelsmatig is dit voor mij genoeg. Verder wil ik daar geen details over kwijt.


In mijn geval hetzelfde Filip. Al is het bij mij bijna een familiekwestie. Oorlogsmisdadiger R.Verbelen ( 101 moorden op burgers, waaronder de tragedie van Meensel-Kiezegem ) zijn vader en mijn grootmoeder waren broer en zus.

Mijn vader was 3 jaren en 8 maanden op de vlucht voor de bezetter, met risiko om onmiddelijk gefusilleerd te worden bij aanhouding, zoals zijn collega.

Ik kan weinig respect opbrengen voor een man die door de omstandigheden van de geschiedenis de kant van de sterktse kiest. In het begin als Vlaamsgezinde en op de kortste keren als een machtswellusteling waarbij zijn Vlaamse aard volledig bijkomstig was.
Ook het na-oorlogse gebeuren is een slag in het aangezicht van iedere rechtgeaarde Vlaming. Ik heb er een 10cm dik dossier over.

Daarom schreef ik hierboven ergens dat ik tevreden ben dat de tijd dit probleem oplost. Zij die vochten aan het Oostfront deden het tenminste nog uit overtuiging.

[EDIT: Egbert]Quote verbeterd[/EDIT]


za feb 12, 2011 9:32 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Het zijn altijd begrijpelijke zaken, dergelijke emoties. We moeten echter niet vergeten dat niet alle niet-Duitse Waffen-SS leden, per definitie oorlogsmisdadigers waren. Ik heb het dan niet over hun motieven, maar over hun daden.
Mijn schoonmoeder had drie broers, allen Nederlanders. Eentje overtuigd Waffen-SS soldaat, nog steeds, de tweede om zijn familie te onderhouden in dienst gegaan bij de Heer en uiteindelijk na smokkel in tabak met gevangenen bij de Nederlandse Waffen-SS geplaatst en bij Narva vermist. De derde ging al vroeg in de oorlog bij het Franse verzet. Bedenk maar wat voor situaties dit thuis bezorgde. Toch onderzoeken ik en mijn vrouw alle drie de verhalen, met alle verschrikkingen die er bij horen.

Ik begrijp heel goed de dubbele gevoelens en de moeilijkheid gevoel en emotie te scheiden van onderzoekslust. Toch ben ik blij dat ook die niet Duitse veteranen uit, ook de Waffen-SS er nog zijn of ik er nog mee gesproken kan hebben. In ieder geval heeft het er voor gezorgd dat we veel meer over het verhaal van mijn vrouws vermiste oom te weten zijn gekomen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


di feb 15, 2011 3:00 pm
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group