Het is nu do maart 28, 2024 10:48 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
tsjechië 
Auteur Bericht
Vladimir
Bericht tsjechië
kan iemand mij vertellen of tsjechië heeft meegedaan aan de 2e wereldoorlog, en zo ja, welke legeronderdelen vochten mee?


do jun 22, 2006 9:32 am
Onyx
Bericht 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tsjechoslowakije

Tsjechoslowakije is nooit echt een stabiele staat geweest maar er was altijd een sterk nationaal besef, ondanks de etnische diversiteit van het land. Adolf Hitler maakte hier handig gebruik van (o.a. van de Duitse minderheid in Sudetenland en het onafhankelijkheidsstreven van Slowakije) om in 1939 Tsjechië te bezetten en toe te voegen aan Duitsland.


vr jun 23, 2006 11:45 am
Dutch-Lion
Bericht 
Ja, wat Onyx zegt. Over het Tjechische leger weet ik eigenlijk niet beter, dan Tjechen in het Duitse leger na de bezetting. Maar in Tjechie is het niet echt aan vechten toegekomen. Duitsland eiste Tjechie gewoon heel simpel op, en Engelens en Frankrijk dachten dat ze, door Tjechie op te geven, een oorlog konden vermijden, en zo werd gewoon met de Duitsers onderhandeld dat Tjechie bij het Duits grondgebied zou worden ingelijfd. (simpel gezegd dan)


vr aug 04, 2006 5:45 pm
Harro
Bericht 
Dutch-Lion, je moet heel Tsjechië niet verwarren met het Sudetenland. Dat laatste gebied werd in 1938 na de conferentie van München door Engeland en Frankrijk aan Duitsland gegeven, de rest van Tsjechië werd een jaar later door de Duitsers bezet - overigens toen Slowakije zich als "zelfstandige" bondgenoot van Duitsland had losgemaakt van de Tsjechen.


vr aug 04, 2006 7:14 pm
steunwieler
Bericht 
Normaal kwam de Marder tank van een chassis van een Tsjechiësche tank... :)


zo aug 06, 2006 12:32 pm
Harro
Bericht 
En de PzKfpw 35 t., de PzKfpw 38 t., de Hetzer, varianten van de Grille, de Sd.Kfz. 234 serie (Tatra) en nog veel meer, waaronder Kfz. en Lkw. Maar dit alles omdat de Wehrmacht a) veel materieel buitmaakte in 1939 en b) de fabrieken onder Duitse controle bleven produceren voor de Wehrmacht.


zo aug 06, 2006 5:20 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht 
Volgens mij was Tsjecho-Slowakije een bondgenoot van de Geallieerden. Er waren Tsjecho-Slowaakse RAF eskaders en Tsjecho-Slowaakse Grondtroepen. Deze hebben nog meegevochten aan de bevrijding van Praag in Wo2. Slowakije was een vazalstaat van DUitsland en ingesteld na de bezetting van Tsjecho-Slowakije. Tsjechie was net als Polen een protektoraat.
In 1941 na de DUitse inval in de SU nam SLowakije deel aan WO2 aan DUitse zijde.
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/ ... vakaf.html
http://www.feldgrau.com/a-slovakia.html

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma aug 07, 2006 10:00 am
Profiel WWW
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht 
Jullie vergeten de slag om Dukla Pass helemaal..

Daar heeft Tjecho-Slowakije zeker aan mee gedaan.. Toen de Russen naderden heedt de bevolking een 'Nationaal leger' gevormd. Terwijl de Duitsers dit leger omsingelden hebben de Russen geprobeerd om de omsingeling te verbreken d.m.v para's. Tijdens de slag om de Dukla pass hebben Tjecho-slowaakse eenheden van de Soviet Unie gevochtten met de Duitsers. Ze werden in de pan gehakt, maar het blijft een feit dat de 1e Tsjecho-Slowaakse leger werd ingezet bij de Dukla.

Kaj


zo jun 24, 2007 4:40 pm
Profiel
peter balkengat
Bericht Re: tsjechië
Sorry mannen, moet toch echt even melden dat ik dit weekend Tsjeschie ga bekijken, en om precies te zijn Dukla!
Zal wel even wat nieuwe foto's nemen van dit prachtige stukje historie! Heb net een nieuwe camera ervoor gekocht
ik denk dat deze de klus wel moet klaren;)
Ik vlieg vanavond, en kom 1,5 uur later in Praag aan, dan nog een stukje rijden en foto's schieten! Heb via dit bedrijf
super gunstig iets kunnen vinden.
Zondag nog even Praag bezichtigen en dan weer lekker naar huis, maandagochtend zal ik de foto's proberen te posten!:D

Groetjes,

Peter


vr sep 09, 2011 11:28 am
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Re: tsjechië
Dukla ligt in Polen, de Dukla pas in Slowakije ;)

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


vr sep 09, 2011 12:11 pm
Profiel
sauerkraut
Bericht Re: tsjechië
Dukla is volgens mij wel degelijk Tsjechië, denk aan de bekende voetbalclub Dukla Praag
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dukla_Praag


vr sep 09, 2011 12:27 pm
Staf
Kaj

Geregistreerd:
ma jul 03, 2006 12:06 pm
Berichten: 2710
Woonplaats: Nederland
Bericht Re: tsjechië
De verkeerde Dukla in mn gedachte. :wink:

_________________
"In every Polish heart these words must be engraved as in stone: The blood shed unites us, the execution wall, Dachau and Auschwitz and our ravaged home. Every nameless grave and every prison cell, unite us all" - Wladyslaw Broniewski


vr sep 09, 2011 12:43 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group