Het is nu ma jul 23, 2018 8:05 am

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorden herdenkt ook Duitsers 
Auteur Bericht
Wilco_Vermeer

Bericht Re: Vorden herdenkt ook Duitsers
En daar staat als tekst van het memorandum zelf alleen

'Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij
vredesoperaties.’

De rest is een aanvulling die gehanteerd wordt, maar niet in het memorandum zelf staat opgenomen.

Als je dan toch de aanvullende tekst zou hanteren mag je dus ook op 4 mei de Commonwealth gevallenen op de begraafplaats NIET herdenken op 4 mei, wat volgens mij wel elk jaar gebeurd.

Laatst bijgewerkt door Wilco_Vermeer op ma mei 07, 2012 3:08 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

ma mei 07, 2012 2:46 pm
Profiel WWW
Bob

Ik heb geen zin in weer zo'n discussie.

ma mei 07, 2012 2:57 pm
Profiel
Stephanvw

De column van vandaag in de NRC next van Ewout Sander (historicus) slaat, in mijn ogen, precies de spijker op zijn kop:

Maak Dodenherdenking geen Jodenherdenking

"Volgend jaar moet de Dodenherdenking anders. De monopolisering door Joodse splintergroepjes die je dit jaar zag wekt wrevel op. Formeel zit het zo: tijdens de Dodenherdenking op 4 mei worden Nederlandse burgers en militairen herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen of vermoord. Informeel lijkt het steeds meer deze kant op te gaan: wat er tijdens de Dodenherdenking precies mag gebeuren, wordt bepaald door Joodse splintergroepjes.
Als Auke de Leeuw, een jongen van vijftien, op de Dam een gedicht wil voordragen waarin hij een oudoom herdenkt die „koos voor een verkeerd leger”, dan weet het Nederlands Auschwitz Comité dit te voorkomen. Voordragen van het gedicht zou volgens dit comité strijdig zijn „met iedere vorm van zindelijk denken en fatsoen”.
Belangenvereniging Federatief Joods Nederland voorkwam via de rechter dat tijdens de Dodenherdenking in Vorden, Gelderland, ook tien Duitse dienstplichtigen werden herdacht. De voorzitter van Federatief Joods Nederland, een miniclubje dat een handvol mensen vertegenwoordigt, noemde dit voornemen „grievend” en „misselijkmakend”.
Een Joodse groepering die zich TOF noemt, een Jiddisch woord voor ‘goed’, maar hier als afkorting van Tradition is Our Future, bestond het zelfs om een vliegtuigje boven Vorden te laten vliegen met op een reclamesleep de tekst „Vorden is fout!” Ik vind dit kwalijke ontwikkelingen. Nederland telt niet één Joodse gemeenschap, het gaat om een zeer verdeelde groep van zo’n 52.000 mensen. Leden van kleine groepjes eisen buitensporig veel macht op. Zij doen dit op basis van een vast argument: respect voor het ongekende leed dat de Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog is aangedaan. Ies Zwaaf, voorzitter van Federatief Joods Nederland, zei het in het NOS Journaal zo: „Het gaat erom, zolang er nog mensen zijn die de oorlog meegemaakt hebben, of tweedegeneratieoorlogsslachtoffers zoals ikzelf, dat ons zo min mogelijk pijn gedaan wordt.”
Dat TOF een vliegtuigje boven Vorden liet vliegen met de tekst „Vorden is fout!” vind ik respectloos en beschamend. Als de geschiedschrijving van de laatste decennia ons iets over de Tweede Wereldoorlog heeft geleerd, dan is het wel dat de tweedeling tussen goed en fout veel te simplistisch is. Door hun aanmatigende uitspraken over wat er wel en niet kan tijdens de Dodenherdenking monopoliseren organisaties als het Nederlands Auschwitz Comité en Federatief Joods Nederland deze nationale herdenking.
De rechter verbood het burgemeester en wethouders van Vorden om tijdens de Dodenherdenking langs de graven van tien Duitse soldaten te lopen. Bijna alle vierhonderd overige aanwezigen deden dit wel, uit vrije wil. Een enkeling legde zelfs bloemen op hun graven. Dit lijkt mij een duidelijk teken dat het karakter van de Dodenherdenking aan het veranderen is. Steeds meer mensen zien ook sommige daders als slachtoffers –slachtoffers van de omstandigheden. De tegenwoordige Joodse protesten gaan recht tegen deze ontwikkeling in: zij eisen een eenduidige scheiding tussen dader en slachtoffer voor de komende decennia, want ook de tweede
generatie mag levenslang geen pijn worden gedaan. Voor de goede orde meld ik dat ik zelf ook tot die generatie behoor. Maar als het aan mij had gelegen, had Auke de Leeuw zijn ontroerende gedicht voorgelezen op de Dam en had het gemeentebestuur in Vorden gerust bij de graven van die Duitse dienstplichtigen mogen stilstaan.
Waarom? Omdat de Dodenherdenking een nationale herdenking is, geen Jodenherdenking (die bestaat al en heet Jom Hasjoa). Omdat het volgens mij onverstandig is om je generatieslang te blijven afficheren als slachtoffer en daar rechten aan te verbinden. In Joodse kringen wordt al gesproken over derdegeneratieslachtoffers. Krijgen die straks ook zeggenschap over de invulling van de Dodenherdenking? Maar los daarvan: één keer per jaar kort stilstaan bij daders die evident ook slachtoffers waren van hun tijd, beschouw ik als een teken van beschaving. De toenemende Joodse monopolisering van de Dodenherdenking wekt wrevel op, merk ik om mij heen. De nationale ontwikkeling volgen en mededogen opbrengen voor sommige daders zou juist respect opleveren.

Ewoud Sanders

(NRC next 16 mei 2012 (Pagina 16) )

di mei 08, 2012 11:01 am
Profiel
Hoofdredactie
Kevin

Eerlijk gezegd vind ik dat deze columnist de spijker mis slaat. Kolen op het vuur gooien, dat vind ik hier beter passen. :)

Afgezien van het feit dat het CIDI en het Auschwitz Comité geen Joodse splintergroepjes zijn, is hun streven zeker niet een Joods monopolie op Dodenherdenking. Verzetsmensen, Nederlandse militairen, niet-Joodse slachtoffers van vervolging, etc. worden al tientallen jaren herdacht samen met de Joodse slachtoffers. Ze vonden enkel dat er voor collaborateurs geen plaats is op 4 mei. Vind ik geen onbegrijpelijk standpunt.

Het is moeilijk te begrijpen dat het Comité 4 en 5 mei deze controverse niet heeft zien aankomen. Alle commotie (incl. een column als deze) heeft toch een smet geworpen op deze dag. En bovendien is voorbij gegaan aan de boodschap van het gedicht, dat op een ander moment en een andere locatie wellicht veel meer begrip en bezinning had opgeroepen.

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo - de Berlijnse dierentuin en WO2
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar

di mei 08, 2012 4:05 pm
Profiel WWW
paul van de weg

Kevin schreef:
Eerlijk gezegd vind ik dat deze columnist de spijker mis slaat. Kolen op het vuur gooien, dat vind ik hier beter passen. :)

Afgezien van het feit dat het CIDI en het Auschwitz Comité geen Joodse splintergroepjes zijn, is hun streven zeker niet een Joods monopolie op Dodenherdenking. Verzetsmensen, Nederlandse militairen, niet-Joodse slachtoffers van vervolging, etc. worden al tientallen jaren herdacht samen met de Joodse slachtoffers. Ze vonden enkel dat er voor collaborateurs geen plaats is op 4 mei. Vind ik geen onbegrijpelijk standpunt.

Het is moeilijk te begrijpen dat het Comité 4 en 5 mei deze controverse niet heeft zien aankomen. Alle commotie (incl. een column als deze) heeft toch een smet geworpen op deze dag. En bovendien is voorbij gegaan aan de boodschap van het gedicht, dat op een ander moment en een andere locatie wellicht veel meer begrip en bezinning had opgeroepen.

Kevin,

Ik wil niet in deze thread antwoorden, maar vraag me af of bij voorbeeld onschuldige nakomelingen dan ook gestraft moeten worden. En dat begrip is ruim.

Ook zijn er mensen (Luxemburgers bij voorbeeld) die werden gedwongen in Duitse dienst te gaan. En waarvan een aantal stierf.

Het lijkt mij niet gek om deze problematiek in een aparte thread aan de orde te stellen.

Paul

di mei 08, 2012 4:52 pm
Profiel
Moderator
Pieter F

Van de website van de NOS:

NOS schreef:
"Verbied herdenking Duitsers 4 mei"
Toegevoegd: dinsdag 8 mei 2012, 18:32
Update: dinsdag 8 mei 2012, 18:41
Een Joodse organisatie gaat rechtszaken aanspannen tegen herdenkingscomités die op 4 mei Duitse militairen herdenken.

Het gaat om de organisatie Federatief Joods Nederland (FJN), die vorige week met een rechtszaak voorkwam dat Duitse militairen werden herdacht in Vorden. FJN noemde die herdenking "grievend en misselijkmakend".

FJN-bestuurslid en advocaat Herman Loonstein zegt dat hij de programma's van alle Dodenherdenkingen in Nederland gaat verzamelen.

Als daarbij aandacht wordt besteed aan Duitsers, wil hij in gesprek met het plaatselijke organisatiecomité. Mocht dat niet leiden tot het aanpassen van de herdenking, dan spant FJN een rechtszaak aan.

Duidelijk
Volgens Loonstein was de uitspraak in de zaak-Vorden zo duidelijk, dat hij verwacht dat hij ook andere zaken zal winnen.

Loonstein wil ook een gesprek met het herdenkingscomité in Schiermonnikoog, waar al jaren ook het Duitse volkslied wordt gespeeld tijdens Dodenherdenking.

di mei 08, 2012 7:23 pm
Profiel WWW
-Spitfire-

Ik heb de column gisteren met veel interesse gelezen en ik denk dat hij niet helmaal ongelijk heeft, zeker gezien de plannen de Federatie Joods Nederland nu heeft, waarover ik met grote verbazing vandaag las in het NRC. Ik ben zeker niet een groot voorstander ervan om Duitsers op 4 mei te herdenken, maar om tegen comités rechtszaken aan te spannen als zij niet doen van FJN van ze verwacht, is toch wel redelijk absurd.

wo mei 09, 2012 12:08 am
Profiel WWW
Roel R

Zolang ze maar van onze herdenking (Met Duitsers) in november afblijven! Daar zitten tientalle Holocaust slachtoffers, Verzetsmensen, veteranen die er zelf GEEN problemen mee hebben!

wo mei 09, 2012 8:24 am
Profiel WWW
paul van de weg

Ik hou het er maar op, dat dit een uiting is van een toenemende polarisatie in de maatschappij.

Hoe is het mogelijk, dat om zoiets moet worden gestreden. De hele 4 mei herdenking wordt hierdoor besmeurd.

wo mei 09, 2012 2:06 pm
Profiel
Bob

Roel Rijks schreef:
Zolang ze maar van onze herdenking (Met Duitsers) in november afblijven! Daar zitten tientalle Holocaust slachtoffers, Verzetsmensen, veteranen die er zelf GEEN problemen mee hebben!

Waarom dan idd niet een aparte herdenking voor en door Duitsers op een andere datum dan 4 mei? Ik bedoel, iedereen zijn eigen mening over wel of niet herdenken van Duitsers.

wo mei 09, 2012 2:49 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Waarom kan men dan ook niet gewoon overlaten aan mensen zelf of zij dit WEL op 4 mei willen doen? Als iemand dat niet wil gaat deze toch gewoon naar een andere herdenking.

wo mei 09, 2012 2:56 pm
Profiel WWW
Bob

Dat is waar. Eigenlijk interesseert het me niets dat Vorden de Duitsers wil herdenken. Zal er iig nooit heengaan. Daarnaast, waren er maar 400 mensen, tegenover de vele duizenden bij de Dam. Die blijkbaar niet voor de Duitsers kwamen...

wo mei 09, 2012 3:05 pm
Profiel
Wilco_Vermeer

Maar 400 mensen? Voor Vorden toch een mooi aantal. Kunnen vele herdenkingen in het land alleen maar van dromen. Die 400 kwamen ook niet voor de Duitsers, maar kwamen de gevallenen van Wo2 herdenken die aldaar liggen begraven, Nederlanders, Geallieerden en Duitsers.

wo mei 09, 2012 3:16 pm
Profiel WWW
Hoofdredactie
Kevin

-Spitfire- schreef:
Ik heb de column gisteren met veel interesse gelezen en ik denk dat hij niet helmaal ongelijk heeft, zeker gezien de plannen de Federatie Joods Nederland nu heeft, waarover ik met grote verbazing vandaag las in het NRC. Ik ben zeker niet een groot voorstander ervan om Duitsers op 4 mei te herdenken, maar om tegen comités rechtszaken aan te spannen als zij niet doen van FJN van ze verwacht, is toch wel redelijk absurd.

Mee eens. Als de column enkel ging over FJN dan had ik me er denk ik wel in kunnen vinden. Met de invulling van lokale herdenkingen heeft zo'n schimmig clubje naar mijn mening niets te maken. Maar om, zoals in de column, het Auschwitz Comité gelijk te scharen aan deze organisatie ging mij wat ver.

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo - de Berlijnse dierentuin en WO2
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar

wo mei 09, 2012 3:20 pm
Profiel WWW
Bob

Wilco_Vermeer schreef:
Maar 400 mensen? Voor Vorden toch een mooi aantal. Kunnen vele herdenkingen in het land alleen maar van dromen. Die 400 kwamen ook niet voor de Duitsers, maar kwamen de gevallenen van Wo2 herdenken die aldaar liggen begraven, Nederlanders, Geallieerden en Duitsers.

Ik weet niet 100% of dat wel zo is. Er werd natuurlijk een week lang reclame voor gemaakt door de burgemeester e.d. Waren het dan 400 Vordenaren of landelijke voorstanders van Duitse herdenkingen?

wo mei 09, 2012 4:12 pm
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende