Het is nu do maart 28, 2024 10:07 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Identificatie Duits vliegveld op foto 
Auteur Bericht
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Identificatie Duits vliegveld op foto
Onderstaande foto kreeg ik onlangs toegestuurd. De bezitter van de foto schrijft het volgende:

Citaat:
Achterop de foto staat beschreven, DEUTSCHER FELDFLUGPLATZ IN HOLLAND.

Nu heb ik van iemand die er verstand van heeft begrepen dat dit geen Nederland kan zijn omdat er bepaalde tanksporen te zien zijn op de foto.
Het zou gaan om de tankdivisie 9 Panzerdivision.
Zelf zegt het mij niks maar de foto zou dus gaan om een vliegveld in Noord Frankrijk c.q. Belgie.


Iemand die meer kan zeggen over deze foto?

Afbeelding

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


zo sep 09, 2012 7:47 pm
Profiel WWW
Vin1
Bericht Re: Identificatie Duits vliegveld op foto
Probeer het Nederlands luchtvaartforum eens?


zo sep 09, 2012 9:16 pm
Ries
Bericht Re: Identificatie Duits vliegveld op foto
Ik ben benieuwd wat hier voor een antwoordt uitrolt. Ondertussen heb ik op dit forum geleerd dat de wonderen de wereld nog niet uitzijn.

Voor zover ik het kan beoordelen zie ik nogal wat Junkers 87. Maar mijn ogen kunnen zich vergissen.


ma sep 10, 2012 2:43 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Identificatie Duits vliegveld op foto
Ik ga er vanuit det de toestellen vroege Bf 109 typen zijn. In ieder geval die op de voorgrond missen de knik in de vleugel van de Ju 87. Ook het camouflagepatroon komt niet overeen met de Ju 87, wel met de BF 109. Volgens mij zijn het geen tanksporen, maar sporen van de toestellen zelf.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma sep 10, 2012 7:56 pm
Profiel WWW
Paul Siemons
Bericht Re: Identificatie Duits vliegveld op foto
Wilco bedenk wel dat de Bf 109 zéér smal spoorde !


ma sep 10, 2012 9:32 pm
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Identificatie Duits vliegveld op foto
Er lopen ook smalle sporen tussen, daarnaast rijden er vele vrachtwagens rond op de foto zoals de tankwagen e.a. Ik zie in ieder geval geen sluitend bewijs van tanksporen. Het kan, maar hoeft niet. Het is ook niet gezegd dat de sporen alleen door de bf 109 zou zijn gemaakt. Het is echter een grasveld. Niet vreemd dat toestellen hier hun sporen nalaten evenals de diverse voertuigen die ook op de foto te zien zijn. De tankwagen onder het midden staat bijvoorbeeld in de sporen.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


ma sep 10, 2012 10:12 pm
Profiel WWW
Stephanvw
Bericht Re: Identificatie Duits vliegveld op foto
Daarnaast is de argumentatie niet juist dat het Nederland niet zou kunnen zijn omdat de sporen van de 9. Pantzer-Division zouden zijn. In mei 1940 (Rotterdam) en september - november 1944 (Neder Rijn en Arnhem) was deze divisie wel degelijk in Nederland aanwezig.

Bron: http://www.lexikon-der-wehrmacht.de/Gli ... /9PD-R.htm

Mocht je overtuigd zijn dat het sporen van de 9. Panzer-Division zijn de bovenstaande plaatsen misschien een aanknopingspunt?

Stephan


ma sep 10, 2012 11:43 pm
Leo
Bericht Re: Identificatie Duits vliegveld op foto
Ik kan de foto niet plaatsen, maar kijk eens op Google Earth naar het vliegveld van Schaffen (B) effe ten noorden van Diest (B).
Er zijn enkele vergelijkingen te maken. Het is wel een foto van 2007.


di sep 11, 2012 10:34 am
Ries
Bericht Re: Identificatie Duits vliegveld op foto
Wilco_Vermeer schreef:
Ik ga er vanuit det de toestellen vroege Bf 109 typen zijn. In ieder geval die op de voorgrond missen de knik in de vleugel van de Ju 87.


Daar zou je bij nader inzien weleens gelijk in kunnen hebben, het lijkt me inderdaad waarschijnlijker. Of het vroege of late Bf 109's zijn is op dergelijke foto's nauwelijks vast te stellen aangezien de variatie in de motor en de bewapening zat. Het provisorisch aangelegde vliegveld doet me vermoeden dat de foto uit 1940 stamt. Een datum van de foto zou verder kunnen helpen.

Als ik de foto bekijk is er sprake van minstens een Staffel (12 stuks), dat waren doorgaans hetzelfde type vliegtuigen. Dat van die tanksporen begrijp ik niet helemaal; als een wagenspoor meerdere keren wordt bereden dan verbreedt een spoor zich vanzelf en kan het door de breedte mogelijkerwijs verwisseld worden met een track.


do sep 13, 2012 1:33 am
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Identificatie Duits vliegveld op foto
Citaat:
Als ik de foto bekijk is er sprake van minstens een Staffel (12 stuks), dat waren doorgaans hetzelfde type vliegtuigen. Dat van die tanksporen begrijp ik niet helemaal; als een wagenspoor meerdere keren wordt bereden dan verbreedt een spoor zich vanzelf en kan het door de breedte mogelijkerwijs verwisseld worden met een track.

Klopt, ik zie dan ook geen enkele 'bevestiging' dat het hier om tanksporen zou moeten gaan. Als je bijvoorbeeld naar boven op de foto kijkt, zie je bij de opstelplaats van de vliegtuigen een duidelijke concentratie van de zporen optreden, consistent met het opstellen van de toestellen aldaar. ook zie je duidelijk vele van de sporen zich daar naartoe begeven. Het voeger type haal ik vooramelijk uit de kleurstelling van de bovenzijde van de romp, maar dan heb ik het wel over typen tot aan de E.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


do sep 13, 2012 9:02 am
Profiel WWW
Avatar gebruiker
Wilco_Vermeer

Geregistreerd:
zo maart 14, 2004 3:03 pm
Berichten: 11903
Woonplaats: Bemmel
Bericht Re: Identificatie Duits vliegveld op foto
Ik heb overigens wat reacties gehad van personen die ervaring hebben met tanksporen, ook die zelf met tanks gereden hebben en het overgrote deel van de sporen kunnen GEEN tanksporen zijn. Tanksporen zouden namelijk met name in de bochten geheel andere patronen vertonen. Deze zouden gehokter moeten zijn en veel sleepspoor moeten vertonen. Hierdoor zouden, indien het tanksporen zijn bij bochten en curves de sporen veel breder moeten tonen dan de rest van de sporen.Tevens zou indien er zoveel tanks hier hadden gereden als de sporen vertonen, het terrein nagenoeg omgeploegd moeten zijn als zou het een zandbak zijn. Op Ebay schijnt deze foto overigens aangeboden te zijn als zijnde een locatie in Frankrijk. Volgens de reacties zou de omgeving meer duiden op België of Noord-Frankrijk.

_________________
"Als de Weg wordt gevolgd, gebruikt men paarden om akkers te ploegen. Als de Weg niet wordt gevolgd, gebruikt men paarden om oorlog te voeren."
(Lao-Tse)


vr sep 14, 2012 3:03 pm
Profiel WWW
Ries
Bericht Re: Identificatie Duits vliegveld op foto
Mij valt het volgende op, maar het is natuurlijk beredeneerd gokwerk:

Onder op de foto is een akker te zien met keurige voren. Ploegen doet men over het algemeen in het late najaar en in het vroege voorjaar, zeker op kleigrond, zodat de vorst de grove kluiten verkruimelen kan.
Boven op de foto is te zien hoe de bomen volop in het blad staan. Op de akker echter is geen begroeiing te zien.

En dan nu mijn hypothese: als de foto in 1940 (vanaf mei) zou zijn genomen – ervan uitgaande dat het buiten Duitsland is – dan zou de grond ingezaaid zijn en zou er dus gewas zichtbaar moeten zijn. Als deze theorie klopt is het dus waarschijnlijk dat de Luftwaffe deze percelen in het voorjaar van 1941 (of in andere latere jaren) geconfisceerd heeft en dat de boer daarom niet ingezaaid heeft.

Feit is in ieder geval dat de kale akker niet strookt met de bomen in blad.


di sep 18, 2012 2:46 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group