Het is nu do maart 28, 2024 2:32 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 331 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 23  Volgende
Stel je even voor! 
Auteur Bericht
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Stel je even voor!
Van harte welkom Wendy!

_________________
Ni dieu, ni maitre


ma mei 07, 2012 11:46 am
Profiel
Stephanvw
Bericht Re: Stel je even voor!
Hallo allemaal,

Laat ik me ook even voorstellen. Ik ben Stephan, 26 jaar en kom uit Utrecht. Mijn interesse voor de Tweede Wereldoorlog is er al heel lang. Mijn voornaamste bezigheid van dit moment is de geschiedenis achterhalen van mijn opa en zijn broer. Ik geef een schets van zijn historie:

Laat ik vooraf duidelijk maken dat ik GEEN nazi aanhanger ben en puur geïnteresseerd ben in de historie van mijn opa en zijn broer.

Mijn opa is, samen met zijn broer, als jongen van 18 opgepakt door de Duitsers in Polen (waar hij vandaan komt). Na ruim een jaar werken voor een Duitse boer werd hij verplicht om voor de Wehmacht te vechten. Via Frankfurt, Zuid-Frankrijk is hij terecht gekomen in Italië. In Italië is zijn broer gevlucht en die heeft zich aangesloten bij de Geallieerden (het 2e Poolse Korps), zelf kon hij dat niet omdat hij achter het front opereerde. Begin 1945 mocht hij terug naar huis.

Ik hoop, al is het maar een klein beetje, dat leden van dit forum mij bij het achterhalen van mijn opa's geschiedenis eventueel kunnen helpen.

Het forum vind ik in ieder geval heel erg leuk om te volgen!

Groeten Stephan


ma mei 07, 2012 4:27 pm
Pieter F
Bericht Re: Stel je even voor!
Welkom Stephan! Ik ben zeer benieuwd of leden hier je kunnen helpen bij je zoektocht.


ma mei 07, 2012 5:50 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Stel je even voor!
Hallo Stephan, heb je al geïnformeerd bij de International Tracing Service (ITS) van het Rode Kruis in Bad Arolsen? Informatie-aanvraag kan via de website.

Forced Labour

The archives of the International Tracing Service hold records on forced labourers who were brought to work on Third Reich territory during the Second World War. The documents relating to forced labourers during wartime fall into the following categories:
1.Foreign workers who came to Germany voluntarily in response to Reich recruitment;
2.Foreign workers mobilized by German employment offices to work in the occupied zones;
3.Non-German citizens who were forcibly transported by the German authorities in Eastern Europe to satisfy labour requirements in Germany.

In December 1945 and January 1946, the Commander-in-Chief of the Occupation Forces in the western zones of Germany (American, British and French forces) issued an order (order § 163) to the German authorities to secure all information pertaining to United Nations military and civilian personnel and all other foreign citizens, German Jews and stateless persons residing in these zones after September 2, 1939 or who had been brought there by force. Similar records exist in those parts of the Soviet zone that were occupied at the time by US troops.

Tracing offices were set up in the towns and counties to collect all possible records and to make lists of the information collected. The information in these records includes grave notification documents, residence lists, medical records and civil status certificates. The collection includes the following records:
■Records of foreign citizens present at the time of compilation
■Records of deceased foreign citizens
■Burial site notices
■Marriage certificates of foreign citizens
■Birth certificates of foreign citizens
■Records of foreign citizens residing temporarily or permanently in towns or communities during the war
■Personal effects left behind by foreign citizens
■Foreign citizens’ medical records
■Legal or other official records on foreign citizens
■Records of foreign citizens kept by medical insurance companies, pension funds and employment offices.The individual documents concerning forced labour are employment records, files on sick persons and insurance documents, as well as registration cards issued by the authorities, sickness funds and employers.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


ma mei 07, 2012 8:30 pm
Profiel WWW
Stephanvw
Bericht Re: Stel je even voor!
Hoi Kevin,

Bedankt voor deze website! Zelf heb ik al wel informatie via de Deutsche Dienststelle gekregen, maar ik ga hier ook kijken of het wat oplevert.

Super!

Stephan


ma mei 07, 2012 11:31 pm
Staf
Avatar gebruiker
Kevin

Geregistreerd:
za maart 27, 2004 7:12 pm
Berichten: 6994
Bericht Re: Stel je even voor!
Hou ons op de hoogte als er interessante ontwikkelingen zijn, Stephan.

_________________
Hoofdredacteur Artikelen TracesOfWar.com
STIWOT (Stichting Informatie Wereldoorlog Twee)

Schrijver van:
* Oorlogszone Zoo
* De boodschapper uit de hel
* Een rechter in Auschwitz
* Het masker van de massamoordenaar
* Kerstmis onder vuur
* Kolberg


di mei 08, 2012 4:09 pm
Profiel WWW
Remcodeheer
Bericht Re: Stel je even voor!
Hallo,

Mijn naam is Remco en ben 36 jaar.
Al sinds mijn jeugd ben ik geïnteresseerd in de Tweede Wereldoorlog.
Sinds een tijdje ben ik op zoek naar informatie over het verzetsleven van mijn (over)grootvaders. Ik zal hier vragen over stellen op een ander stukje van het forum.

gr. Remco


di jun 26, 2012 1:26 pm
Pieter F
Bericht Re: Stel je even voor!
Welkom op het forum Remco!


di jun 26, 2012 1:42 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Stel je even voor!
Welkom Remco

_________________
Ni dieu, ni maitre


di jun 26, 2012 3:38 pm
Profiel
Wijnhoven
Bericht Re: Stel je even voor!
Hoi allemaal, ik ben Henk en samen met Koos24 op rondreis door Polen en van mij kunnen jullie de komende tijd
een paar foto series van Auschwitz en omgeving verwachten.

Koos zelf doet Monowitz (Auschwitz 3) en wat andere bezienswaardigheden op de tocht.


ma sep 10, 2012 9:49 pm
muncio
Bericht Re: Stel je even voor!
Welkom allen die ik nog geen welkom heb geheten!


wo sep 12, 2012 9:54 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Stel je even voor!
Welkom Henk

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo sep 12, 2012 11:20 am
Profiel
Rob-Arnhem
Bericht Re: Stel je even voor!
Hallo,

Na regelmatig dit forum als bezoeker bezocht te hebben, heb ik me zojuist aangemeld als lid. Het lijkt me dan ook gepast om mij eerst even voor te stellen.
Uit mijn nickname al af te leiden, ben ik Rob uit Arnhem. Geboren (1974) en getogen. Op dit moment dus 38 jaar.
Van jongs af aan ligt mijn interesse al bij de verhalen en gebeurtenissen tijdens de Tweede wereldoorlog. Met name de slag om Arnhem, wat komt door de verhalen van mijn opa en oma's die deze gebeurtenissen zelf hebben meegemaakt.
Ik vind het leuk om zo nu en dan eens in te lezen in bepaalde operaties die zich hebben afgespeeld in WO2. Zo ben ik nu redelijk op de hoogte van de slag om Arnhem en dan met name het 1st Border regiment. Daarnaast probeer ik nog meer inzicht te krijgen in het 4e en 5e regiment wiltshire, dat tijdens Market Garden onder 43 Wessex division viel. Zij hebben namelijk hevig gevochten op de plek waar ik nu woon en wat ook het landingsterrein (dropzone K) was van de 1st polish independent parachute brigade. Verder heb ik ook nog wel eens wat tijd besteed aan de operaties: "Infatuate I&II" en de operation "No name", dat gaat over de gevechten in Zeeland, bij Zeeuws Vlaanderen, Zuid en-Noord Beverland en Walcheren. Ook heb ik me pas geleden nog ingelezen in de Operatie Veritable, De doorbraak in Duitsland bij Kleve.
Nu ben ik me een beetje aan het inlezen in de operatie "Amherst", de laatste dagen van WO2 en de bevrijding van Noord-Nederland. Ik probeer nog wat gedetailleerde informatie te vinden over bepaalde Franse (SAS) troepen die daar ingezet zijn. Ik zal dan ook later mijn vragen stellen in het juiste rubriek.
Ik hoop via dit forum antwoord te kunnen vinden op mijn vragen en wellicht andere ook te voorzien van mijn informatie mocht dat nodig zijn. Ik hoop dan ook regelmatig dit forum te bezoeken, al zal dat gezien mijn tijdsbestedingen niet altijd mogelijk zijn.

Met vriendelijke groet,

Rob uit Arnhem


vr sep 21, 2012 11:19 am
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Stel je even voor!
Welkom Rob.

_________________
Ni dieu, ni maitre


vr sep 21, 2012 12:44 pm
Profiel
Arnhem44
Bericht Re: Stel je even voor!
Ik ben zo asociaal geweest om me niet voor te stellen.

Mijn naam is Derk, 30 jaar oud en woon in Zwolle.

Nadat ik dingen over WO2/De Slag om Arnhem zocht ben ik hier terecht gekomen.

Ik ziet dat hier mensen zitten met veel kennis en dat er veel interessante onderwerpen aan bod komen.

Mijn interesse gaat voornamelijk uit naar de Slag om Arnhem. Hier ben ik sinds 2008 zo nu en dan mee bezig.

Na het lezen van een boek en het daarop volgende bezoek aan Strijdbewijs.nl zag ik een advertentie van een Battlefield Tour met gids Mario van Gerwen.

Hier heb ik met mijn pa aan deelgenomen en sindsdien is mn interesse gegroeid.

Aangezien ik vrij nieuw ben en veel minder kennis heb dan de experts hier zal ik zelf weinig kunnen inbrengen en meer vragen hebben dan antwoorden.

Ik vind het heel leuk om hier mensen te ontmoeten die dezelfde interesse hebben.

Tevens loop ik al een tijdje met het idee om bepaalde routes op kaart te zetten m.b.t. de Slag om Arnhem (route van Urquhart, 2nd Parachute Battalion)
En hoop hier eventueel wat hulp bij te krijgen als het zover is. Hoop dat dit niet 1 van mn vele onuitgevoerde ideen blijft :P


vr sep 21, 2012 1:36 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 331 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 23  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group