Het is nu vr maart 29, 2024 1:29 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7657 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 506, 507, 508, 509, 510, 511  Volgende
WO2 Quiz 
Auteur Bericht
Leo
Bericht Re: WO2 Quiz
Juli '42. Op het vliegveld Prestwick (UK) noteerd men de volgende zin in het logboek:
- Inkomend vliegend materieel : B-17 E. Aantal.....1.

Wat was er belangrijk aan deze notering ?


zo okt 06, 2013 5:33 pm
Leo
Bericht Re: WO2 Quiz
Hebbes Kniébolo, alhoewel ik graag de nickname van de B-17 had gelezen. Maar OK.

The first aircraft would not arrive until July. The B-17 was one of a number of aircraft types that were flown across the Atlantic as part of Operation Bolero. Their route passed through Labrador, Greenland and Iceland, before reaching Prestwick, in northern Scotland. On 1 July 1942 one B-17E, Jarring Jenny, became the first of the heavy bombers to reach Prestwick. After that the build up was reasonably rapid (although seemed slow to many on the ground at the time). On 17 July the 97th Bombardment Group became the first B-17 group to be completed in England, and exactly one month later the B-17 flew its first combat mission.

Kom nu maar met je voorziene vraag op de proppen, mijn vriend.


zo okt 06, 2013 7:08 pm
reinaart
Bericht Re: WO2 Quiz
Juliusz Rómmel en Erwin Rommel :

http://en.wikipedia.org/wiki/Juliusz_R%C3%B3mmel

Arjan


ma okt 07, 2013 7:31 pm
reinaart
Bericht Re: WO2 Quiz
Ik houd het simpel deze keer :) . Engeland was in staat om met de Spitfire een prima vliegtuig te produceren en ook was men met radartechnologie verder dan de Duitsers. Op het gebied van tanks evenwel had Engeland in de oorlog een verschrikkelijk slechte track record. Enorme hoeveelheden grondstoffen en manuren werden gestoken in het produceren van tanks die al verouderd waren nog voordat ze van de band af rolden. Deze tankkwestie was pijnlijk en er waren maar weinig mensen die openlijk kritiek durfden te leveren op deze gang van zaken. Wie was de luis in de pels die ook Churchill ter verantwoording durfde te roepen?

Arjan


ma okt 07, 2013 10:02 pm
reinaart
Bericht Re: WO2 Quiz
De man die ik zoek roerde zich ook als het om andere netelige kwesties ging zoals het gevoerde beleid inzake strategische bombardementen en ook had hij kritiek op de doctrine van de onvoorwaardelijke overgave.

Arjan


di okt 08, 2013 11:34 am
reinaart
Bericht Re: WO2 Quiz
Op 30 maart 1944 verzocht dit parlementslid om een Britse Churchill tank en een buitgemaakte Duitse Tiger tank te demonstreren aan de leden van het Britse Lagerhuis zodat ze zelf konden beoordelen hoe die twee tanks zich onderling verhielden qua gevechtswaarde. Churchill wees dit verzoek af met de volgende woorden:

"No sir. I think the trouble and expense involved, though not very great, is still more than justified to satisfy the spiteful curiosity of my Honourable friend."

Arjan


di okt 08, 2013 10:49 pm
reinaart
Bericht Re: WO2 Quiz
De man waarnaar ik op zoek ben was natuurlijk een Labour MP.

Arjan


wo okt 09, 2013 1:34 pm
reinaart
Bericht Re: WO2 Quiz
Nog maar een paar aanwijzingen. In WWI had hij gediend bij the Royal Artillery en was hij onderscheiden met het Military Cross en de Croix de Guerre. Een oom van hem had in WWI de gelijknamige mortier uitgevonden.

Arjan


wo okt 09, 2013 2:46 pm
reinaart
Bericht Re: WO2 Quiz
Voor alle duidelijkheid, heb je de naam van de mortier dan heb je dus ook de achternaam van de gezochte Member of Parliament :roll: .

Arjan


wo okt 09, 2013 7:53 pm
reinaart
Bericht Re: WO2 Quiz
Ik gebruik zelf altijd zoektermen in het Engels als ik iets snel wil vinden. Als je intoetst "WWI British mortar" komt de gezochte naam al vrij snel voorbij :) . Maar ik heb de details aan het boek van Hastings ontleend. Ik heb overigens nog een ander boek dat helemaal gaat over het Britse tank schandaal maar dat kon ik zo snel niet vinden.

Arjan


wo okt 09, 2013 10:53 pm
Ries
Bericht Re: WO2 Quiz
Of toets
reinaart schreef:
"No sir. I think the trouble and expense involved, though not very great, is still more than justified to satisfy the spiteful curiosity of my Honourable friend."
- zonder aanhalings- en sluitteken - in.


do okt 10, 2013 6:53 am
reinaart
Bericht Re: WO2 Quiz
Indeed heer Ries :

http://books.google.nl/books?id=5g0BcWh ... nd&f=false

Nog wat info over Labour MP Richard Stokes:

http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Stokes

Ries mag wat verzinnen.

Arjan


do okt 10, 2013 8:56 am
reinaart
Bericht Re: WO2 Quiz
Ironisch genoeg vond hij sterven voor het vaderland een grote eer :wink: .

Arjan


do okt 17, 2013 9:51 am
reinaart
Bericht Re: WO2 Quiz
Ik neem aan dat Kniébolo er vrede mee heeft als ik de zaak even vlot trek. Het antwoord is Fedor von Bock:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fedor_von_Bock

Wie volgt met een nieuwe vraag?

Arjan


wo okt 23, 2013 1:28 pm
Polencafe
Bericht Re: WO2 Quiz
Nou een makkelijke denk ik..
Tijdens WW2 is er een Pools leger opgericht in de voormalige Sovjet Unie.
De vragen:
- wanneer is dit leger opgericht
- waar is het leger opgericht
- wat was hun lied?


Succes,
Polencafe 8)


wo okt 30, 2013 9:37 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7657 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 506, 507, 508, 509, 510, 511  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group