Het is nu do maart 28, 2024 8:57 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Hoe Groningen streed 
Auteur Bericht
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Beste Rene,
Je hebt een pb van mij, met mijn mailadres. Dat werkt even makkelijker met de overdracht van materiaal.
Ik ben benieuwd wie uw oom is (ik kan wel gokken op de achternaam beginnend met W), maar misschien is het wel helemaal anders.
Via de mail gaat het helemaal goedkomen.

Het boek 'Hoe Groningen streed' waar dit topic mee begon, heb ik inmiddels bemachtigd.
Nu nog lezen, ben zeer benieuwd.

Groet, Gerrit

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


wo dec 11, 2013 12:26 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Nieuwsgierig als ik ben, heb ik even gekeken. Gezien jouw omschrijving moet het dus zijn;

Willem Cornelis Wardenaar jr:

Wardenaar is geboren te Velzen op 15 maart 1921.
Zoon van Willem Cornelis Wardenaar (19 januari 1885 Amsterdam - 23 april 1945 Cham, Dsl) en
Maria Klaassen (16 november 1891 Harderwijk - 29 mei 1980 Heemstede). Hij was ongehuwd.
Van beroep fabrieksarbeider. Gereformeerd. Lid verzet behorend tot de KP. Zijn schuilnaam was ‘Jo’.
Op zijn systeemkaart staat ook LO, OD en BS genoemd. Hij pleegde onder andere sabotage met de
broers Zwerver en trad op als koerier.

Op 23 maart 1945 is hij in Groningen door onder andere SD'ers Siert Bruins en August Neuhauser gearresteerd. Na zijn aanhouding heeft Siert Bruins tijdens huiszoeking ook W.C. Wardenaar senior aangehouden.

Twee dagen na de fusillade is zijn stoffelijk overschot, op 10 april 1945, ontdekt in een meervoudig graf aan de Oude Asserweg in Norg.
Overlijdensakte 72 d.d. 17 september 1945 gemeente Norg. In Velsen is een straat naar hem vernoemd, terwijl zijn naam staat vermeld op een gedenkteken nabij de fusieladeplaats. Postuum is hem, evenals zijn vader, het Verzetsherdenkingskruis verleend. Wardenaar junior woonde destijds tijdelijk in Sappemeer op het adres Borgercompagniestraat 5.

Bovenstaande beschrijving is info van de schrijver Kooijstra, waar ik wat aan toegevoegd heb.

Als je op internet in Groningerarchieven kijkt en zoekt op Wardenaar, dan kom je verschillende verzet systeemkaarten van jouw familieleden tegen. Ook pasfoto's en bv de broers Zwerver met wie hij actief was. De kaartjes leveren weer genoeg zoektermen. Vandaaruit kun je verder zoeken. Mogelijk dat andere forumleden ook info hebben over de Wardenaars.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


wo dec 11, 2013 6:15 pm
Profiel
HettyUtrecht
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Beste mensen, ik ben vandaag voor het eerst op dit forum en kan nog niet helemaal goed overzien hoe het werkt. Mijn opa, Hendrik Frans Dresselhuis, is één van diegenen die op 8 april 1945 in de Oosterduinen in Norg is gefusilleerd. Ik ben op zoek naar meer informatie over deze gebeurtenis. Als iemand mij kan helpen heel graag.


vr mei 09, 2014 9:24 pm
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Hoe Groningen streed
Een wel heel late update. Met Hetty van de voorgaande post heb ik uiteraard direct contact gehad.

Het verhaal over de fusillades van Norg is af en naar Kevin gestuurd tbv go2war2.
Op dit moment ben ik bezig met de bijhorende foto's, zodat het uiteindelijk hopelijk een mooi geheel gaat vormen.
Uiteraard plaats ik wel even een link, zodra het op de site staat.

En terugkomend op de titel van dit topic, het boek Hoe Groningen streed is, zoals Eisbein al aangaf, nou niet echt het meest verhelderende boek over het Groningse verzet.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


ma dec 22, 2014 6:43 pm
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group