Het is nu do maart 28, 2024 11:08 pm




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 
Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1944 
Auteur Bericht
chrismouthaan
Bericht Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1944
Hallo allemaal,

Zit zo op internet en kom iets tegen over de Biesbosch en dan radiocontact met Londen (1944).
Radiotelegrafisten hielden contact via een operator van de Royal Airforce.

Mijn vraag is: Wat voor vliegtuig werd daarvoor gebruikt??? Een Stirling?

Groet,
Chris


vr sep 05, 2014 6:36 pm
Eisbein
Bericht Re: Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1
Crismouthaan.

Dat grond-luchtcontact geschiedde middels de bekende S-Phone Type 13/Mark IV (1943). Afhankelijk van de vlieghoogte kreeg men al contact vanaf 60 Km (10.000 feet vlieghoogte) en 10 Km (500 feet vlieghoogte).
In principe kon elk vliegtuig met de juiste radio-installatie aan boord gebruikt worden maar die tevens een dropping moest uitvoeren werden het meest daarvoor gebruikt.
Dus b.v. de Armstrong Whitworth “Whitley” Bomber Mark V (1939) of de Vickers “Wellington” Bomber Mark III (1942) of de Handley-Page “Halifax” Heavy Bomber B Mark III (1943) en ook de Short “Stirling”Heavy Bomber B Mark III (1943).
Het prettige van een S-Phone was de veiligheid voor de man op de grond. In een zeer ruime horizontale en verticale straal konden de Duitse speurders niets met apparatuur waarnemen.


za sep 06, 2014 4:53 pm
chrismouthaan
Bericht Re: Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1
Bedankt voor het antwoorden op mijn vraag.
Volgende vraag is: Is er museum waar ik deze kan bekijken???

Groet,
Chris


ma sep 08, 2014 5:14 pm
Eisbein
Bericht Re: Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1
Chris.

Weet niet wat welke musea zoal te bieden hebben. Zoek daarvoor o.a. op het Stiwot aanbod.
Waarschijnlijk hebben Overloon en Bevrijdende Vleugels wel iets daarover te showen.
Groet.


di sep 09, 2014 2:25 pm
Avatar gebruiker
Jelle Y.

Geregistreerd:
do jul 23, 2009 11:43 am
Berichten: 3092
Woonplaats: Leeuwarden
Bericht Re: Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1
http://www.sciencemuseum.org.uk/online_ ... smxg-35894

_________________
Jelle
Awards/Persons Editor

"The Navy can lose us the war, but only the Air Force can win it. The fighters are our salvation, but the bombers alone provide the means of victory." Winston Churchill


di sep 09, 2014 9:55 pm
Profiel
Eisbein
Bericht Re: Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1
Jelle Y.

Bedankt voor de moeite om Chris bij te spijkeren.
De getoonde S-Phone foto's geven geen correct gebruiksbeeld weer.
De antenne sprieten moeten bij zenden in elkaars verlengde verticaal uitgeklapt zijn om hun zendenergie uit te kunnen stralen.
Het is tenslotte toch een dipool verticaal gepolariseerd.
Ook zou het beeld duidelijker geweest zijn als de ruime mond bedekkende microfoon op die naakte meneer geplaatst had kunnen worden.
Maar ja de stakker heeft geen armen.

Groet.


wo sep 10, 2014 8:34 pm
chrismouthaan
Bericht Re: Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1
Bedankt voor de link van het museum.

Groet,
Chris


wo sep 10, 2014 8:51 pm
ErnstJan
Bericht Re: Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1
Eisbein schreef:
Crismouthaan.

Dat grond-luchtcontact geschiedde middels de bekende S-Phone Type 13/Mark IV (1943). Afhankelijk van de vlieghoogte kreeg men al contact vanaf 60 Km (10.000 feet vlieghoogte) en 10 Km (500 feet vlieghoogte).
In principe kon elk vliegtuig met de juiste radio-installatie aan boord gebruikt worden maar die tevens een dropping moest uitvoeren werden het meest daarvoor gebruikt.
Dus b.v. de Armstrong Whitworth “Whitley” Bomber Mark V (1939) of de Vickers “Wellington” Bomber Mark III (1942) of de Handley-Page “Halifax” Heavy Bomber B Mark III (1943) en ook de Short “Stirling”Heavy Bomber B Mark III (1943).
Het prettige van een S-Phone was de veiligheid voor de man op de grond. In een zeer ruime horizontale en verticale straal konden de Duitse speurders niets met apparatuur waarnemen.



60 km vlieghoogte? Lijkt me erg hoog, of lees ik nu iets verkeerd?
(Wil niet als betweter overkomen)


ma sep 15, 2014 10:38 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1
Als er op 10.000 feet gevlogen werd kon men al vanaf een afstand van 60 kilometer contact krijgen. Zo lees ik het.


ma sep 15, 2014 11:48 am
Profiel
ErnstJan
Bericht Re: Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1
Kijk dan had ik het idd verkeerd gelezen. Dank.


ma sep 15, 2014 11:55 am
Eisbein
Bericht Re: Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1
ErnstJan.

Zoals Barry het al zo mooi schreef klopt mijn, voor jou onduidelijk, opgaaf.

Dus 60 strekkende kilometers vanaf de man met de S-PHONE over het aardoppervlak en dan 10.00 feet recht omhoog kon men een aldaar vliegend toestel met de S-Phone bereiken.
Bij een lagere vlieghoogte, maximaal 5000 feet, pas op een strekkende afstand van 10 Km. vanaf de man op de grond.
Het zend/ontvang bereik viel dus binnen een lob.
Als een vliegtuig dus op grote hoogte bleef cirkelen, wel binnen het bereik in die lob, kon een lang bericht worden verzonden.
Dat cirkelen kon niet onbeperkt duren, want de radar van de Luftwaffe stuurde al snel een nachtjager naar het potentiële prooi en dan was het doorgaans, Land of Hope and Glory.


ma sep 15, 2014 3:01 pm
ErnstJan
Bericht Re: Radiocontact met Londen vliegtuigen boven de Biesbosch 1
Ik snap het helemaal. :mrgreen:

Dank.


ma sep 15, 2014 4:26 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group