Het is nu vr maart 29, 2024 12:11 am




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Herbert en Miep. 
Auteur Bericht
jw1985
Bericht Re: Herbert en Miep.
claus buryn schreef:
Jammer dat de interesse van de forum leden inmiddels geheel weggeebt schijnt te zijn. Het blijft een onderonsje tussen Eisbein en Buryn.


Mijn interesse voor dit onderwerp is niet weggeëbd, alleen krijg ik wel een beetje de indruk dat dit onderwerp inmiddels is ontaard in een partijtje moddergooien; jammer!


za sep 20, 2014 12:00 am
ruud (rjajo)
Bericht Re: Herbert en Miep.
Ik volg dit onderwerp ook nog steeds met interesse, maar ik heb niets toe te voegen over het onderwerp


za sep 20, 2014 11:39 am
claus buryn
Bericht Re: Herbert en Miep.
“het als argument inzake “Het grote Gebod” naar voren brengen van de “Van der Lubbe-lezing” doet mij twijfelen aan zijn onderscheidingsvermogen omtrent goed en kwaad."

Beste jw1985,

Je hebt gelijk, wat een interessante discussie had kunnen worden, die wellicht meer gegevens had kunnen opleveren, is het een potje moddergooien geworden. Alhoewel, modder? Ik ervaar de geuite twijfel aan mijn onderscheidingsvermogen meer als een baksteen. En dat op grond van het feit dat de Van der Lubbelezing naar van der Lubbe genoemd is. Nu heb ik een hard hoofd, maar dan vraag ik me toch af wie de gooier is en wat hij precies bedoelt. Meent hij dat de directeur van het NIOD een communiste is, het NIOD de dekmantel voor een communistische organisatie?

De eerste Van der Lubbe lezing vond plaats op 28 februari 2008. Marjan Schwegman, directeur NIOD, sprak de lezing uit met de titel Van Marinus tot Harry Potter. Waar zijn onze helden?

te lezen op:

http://www.niod.nl/sites/niod.nl/files/ ... helden.pdf


zo sep 21, 2014 9:38 am
Barry

Geregistreerd:
zo maart 28, 2004 10:43 pm
Berichten: 5378
Bericht Re: Herbert en Miep.
Ik ga ervan uit dat het modder- en baksteengooien achterwege blijft. Anders volgt een slotje.


zo sep 21, 2014 12:39 pm
Profiel
Avatar gebruiker
Drentse Gerrit

Geregistreerd:
vr jul 26, 2013 2:06 pm
Berichten: 213
Woonplaats: Assen
Bericht Re: Herbert en Miep.
ruud (rjajo) schreef:
Ik volg dit onderwerp ook nog steeds met interesse, maar ik heb niets toe te voegen over het onderwerp


Voor mij geldt hetzelfde. Ik kan het enorm waarderen dat forumleden de moeite nemen om hun onderzoek of visie te delen op het forum. Ook kritische reacties daarop vind ik geweldig, maar dan het liefst wel reacties op de inhoud. Laten we elkaars verschil in inzicht/mening waarderen.

_________________
Zij waren jong, hielden van het leven,
zij hebben het geriskeerd, zij hebben het gegeven,
opdat het uwe mooi zal zijn.

Andre Boude, para operatie Amherst


zo sep 21, 2014 2:16 pm
Profiel
claus buryn
Bericht Re: Herbert en Miep.
Goed, Drentse Gerrit en anderen. Sorry, Barry, het zal niet weer gebeuren, wat mij betreft.

Ik hoop reacties op de inhoud van mijn stuk te ontvangen - dat was mijn voornaamste reden om het te schrijven. Plus de hoop dat nieuwe informatie naar boven zou komen, want perslot weet ik ook niet waar Maria gebleven is.
Ik som alleen op wat er met enige zekerheid bekend is. Ik kan er zo nog een stuk of drie fraaie theorieen aan toevoegen, maar dat lost het raadsel niet op.

Inzichten en of meningen zijn ook welkom, maar rabiaat anticommunisme als we het over het Nederlandse verzet hebben lijkt me niet toelaatbaar als inzicht/mening/visie - tenzij ik hier ergens iets niet goed begrepen heb.


Lucas.


zo sep 21, 2014 2:43 pm
claus buryn
Bericht Re: Herbert en Miep.
Eiisbein komt er dus weer eens mee weg. Buryn wordt netjes gecensureerd door de directie [....], 2x
Al jaren lang spuit Eisbein zijn vuil op het Stiwot forum, al jaren lang beweert en pretendeert hij van alles en nog wat, om hard weg te lopen zodra hij enig tegenweer krijgt - De man die er prat op gaat Nederland eerst als soldaat en daarna als verzetsman gediend te hebben, zonder daarvoor enig bewijs aan te dragen. O ja, hij is wel eens streng toegesproken door moderatoren, maar ze laten hem begaan en moedigen hem soms zelfs aan.

Lucas Bruijn.


di sep 23, 2014 10:47 pm
Moderator
Avatar gebruiker
Jean

Geregistreerd:
vr jul 24, 2009 2:23 pm
Berichten: 1184
Woonplaats: Flanders Fields
Bericht Re: Herbert en Miep.
Beste Lucas,
Dit is een democratisch forum, wat staat voor een vrije meningsuiting. Iedereen mag en kan hier alle wo2 gerelateerde zaken posten en beantwoorden. Dat de ene al wat meer afweet over een onderwerp dan een andere is normaal, de waarheid wordt altijd getoetst door de aanwezige kennis aanwezig. Dat er jaren later iemand meer of andere informatie bovenspit is een normale gang van zaken op dit forum, lees u maar eens in.
Het kan hier soms wel eens stormen over zaken, en personen kunnen wel eens rabiaat happen naar elkaar maar dat is das menschliche.
Ik zou uw guerrilla ogende aanval op die bewuste persoon kunnen lezen als pro communistisch maar dat doe ik niet, ik zou uw aanval kunnen pretenderen als een oud geschild appeltje maar dat doe ik ook niet, beter wetende. Ik voer de neutraliteit hoog in het vaandel en de waarheid is voor mij heilig, wie deze ook brengt. Maar pas op met uw toontje en uw letter geknetter, je weet nog niet de helft hoe wij denken op de achtergrond. Je hebt uw moment de gloire gehad, laat ons nu uw kennis over bepaalde zaken delen en terug on topic gaan.

_________________
Ni dieu, ni maitre


wo sep 24, 2014 8:54 am
Profiel
claus buryn
Bericht Re: Herbert en Miep.
"de waarheid wordt altijd getoetst door de aanwezige kennis aanwezig"

"Ik voer de neutraliteit hoog in het vaandel en de waarheid is voor mij heilig"

Geconfronteerd met zoveel wijs- en deugdzaamheid verkies ik het hazepad.

Claus Buryn.


wo okt 08, 2014 11:11 pm
ruud (rjajo)
Bericht Re: Herbert en Miep.
Ik vind wel dat Eisbein zich de laatste tijd weinig laat horen, dit niet om kolen op het vuur te gooien doch ik vind dat hr. Buryn vaak wel een punt heeft.


do okt 09, 2014 12:31 am
claus buryn
Bericht Re: Herbert en Miep.
Dank je, Ruud, Rjajo,

Dat geeft de burger toch weer wat moed.

Een discussie over Herbert Oelschlaegel en Miep Oranje is niet eenvoudig. Het zijn beide beruchte slechterikken, een gevreesde SD-er en een verraadster.
Over beide personen is veel geschreven, maar weinig echt met zekerheid bekend en er kunnen bij sommige 'gegevens' vraagtekens worden gezet.
Zo wordt b.v. algemeen aangenomen dat Oelschlaegel zijn vrouwelijke slachtoffers hypnotiseerde en hen zo tot zijn V-Frau maakte. Van Miep wordt gezegd dat ze Tante Riek verraadde. Feit of fictie?
Oelschlaegel ligt keurig begraven in Limburg, Miep is en blijft zoek. Ze hebben geen proces gehad.
We kunnen de bekende feiten op een rijtje zetten en kritisch bekijken, maar daar houdt het op.

Eisbein beschrijft Oelschlaegel:

"De Sicherheits Polizei geeft haar over aan de Amsterdamse SD die haar insluit in het Huis van Bewaring.
De beambte (Sachbearbeiter) die haar zaak zal behandelen is de roemruchte SDer Oelschlägel (1908 – 1944).
Een man met een uitgebreide ervaring om gevangenen murw te maken voor een bekentenis.
Uitermate sluw en intelligent, Nederlands sprekend en zonder enige scrupules werkt hij toe naar zijn doel, een bekentenis.
Om meer greep op het verzet te krijgen wordt ook altijd geprobeerd de loyale medewerking van de gevangene te verkrijgen.
En dat lukt maar al te vaak. Bij Miep Oranje lukt dat ook, maar het gaat nog een stap verder, zij valt voor de charmes van Herbert Gottlob Felix Oelschlägel die niet bepaald een adonis is en ook al getrouwd. "

Klopt bijna allemaal, behalve dat er geen enkel bewijs is dat Oelschlaegel Miep tot zijn minnares maakte. Dat hij al een buitenechtelijke verhouding had is geen bewijs voor het tegendeel, misschien was hij een ware Cassanova, maar dat lijkt onwaarschijnlijk.
Toch zou je bij deze beschrijving kunnen opmerken, dat voor zover bekend Oelschlaegel niet (fysiek) martelde en dat hij geen Jodenjager was. Kennelijk had hij toch wel enige 'scrupules'

Voor mij waren 'Herbert en Miep' interessant, omdat ze een beetje mythologische figuren zijn geworden, die het kwaad verbeelden, zoals de 'Soldaat van Oranje' het goede vertegenwoordigt. Ik wil aan het beeld geen afbreuk doen en zeker niet beweren dat het wat Herbert en Miep betreft wel wat meevalt of dat ze ook goede kanten hadden, maar ik wil wel weten waarop een en ander gebaseerd is.
Blind vertrouwen op documenten uit archieven is geen goede benadering, maar afgaan op mondelinge overlevering evenmin.

L.


do okt 09, 2014 9:41 am
ruud (rjajo)
Bericht Re: Herbert en Miep.
Het is inderdaad zo dat je een persoon niet uit documenten en van horen zeggen kunt uittekenen, helaas is Oelschlager niet meer in leven en zullen we zijn persoonlijk verhaal nooit meer kunnen optekenen.
Misschien zijn er nog ergens in stoffige dossiers documenten aanwezig over Miep Oranje en komen deze (ooit) nog eens boven water. Ik zelf heb hier een tijdje geleden een discussie gehad over een Belgische jongen (deze was in Duitse dienst getreden) die hier als represaille werd doodgeschoten, nergens in Nederland was bekend hoe oud hij precies was, hij ligt op het Duitse begraafplaats begraven zonder geboortedatum. Een mailtje naar België leverde mij een dikke enveloppe op met verklaringen van diverse mensen w.o. zijn vader (dit gebeurde alles ZONDER kosten, moet je in Nederland proberen, als je al iets los krijgt). dus wie weet !!


do okt 09, 2014 2:02 pm
claus buryn
Bericht Re: Herbert en Miep.
Dat mag best eens hardop gezegd worden, Rjajo,

Dat de Belgen doorgaans heel behulpzaam zijn bij onderzoek is beslist waar.
Over Nederlandse archieven en archiefmedewerkers heb ik persoonlijk zelf geen klachten, behalve dan dat je op het Nationaal Archief geen oorlogsdossiers mag kopiëren of fotograferen.
Maar zelfs als je alle documenten - behalve dan die van AIVD - boven water hebt gekregen loop je soms vast en kan alleen een gelukstreffer je verder helpen.
Over Oelschlaegel heb ik heel wat kunnen vinden (en ik heb er ook over geschreven), maar hij blijft wat raadselachtig. Wat was precies zijn positie? Op het N.A. ligt alleen een leeg mapje met zijn naam erop - wat doet vermoeden dat er ooit een dossier bestaan heeft.
Vele onderzoekers hebben tevergeefs de halve wereld afgezocht naar Miep. Maar wat als ze onder een andere naam in een Brabants dorpje is gaan wonen? Misschien als huishoudster van een pastoor (ik verzin maar wat). Dan vind je haar niet gemakkelijk terug - verdwijnen is niet zo heel moeilijk.
Maar ik deel je optimisme: Je weet maar nooit. Op een dag valt misschien haar dagboek uit een gat in een muur, bij een vebouwinkje.

L.


do okt 09, 2014 2:43 pm
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Alle rechten voorbehouden © STIWOT 2000-2012. Privacyverklaring, cookies en disclaimer.

Powered by phpBB © phpBB Group